Reacties voor: Waarom de grote, Nederlandse iOS-apps nog niet de iPhone 6 ondersteunen

Voor sommige - zeer populaire - apps wordt nog steeds gewacht op ondersteuning voor de iPhone 6 en iPhone 6 Plus. Waarom duurt dat eigenlijk zo lang? Wij deden een rondje langs belangrijke ontwikkelaars.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 40 reacties

  1. Als je, als ontwikkelaar, je app niet binnen een half uurtje native op de resolutie van een 6/6 Plus kan laten draaien, heb je toch ècht iets goed verkeerd gedaan.

  2. Ik mis nog steeds een update van TomTom het meest op mijn iPhone 6 Plus.

  3. Bedankt nu weet ik waarom jullie app geen update krijgt!! Hoop echt op een app voor ipad ( ik bekijk dit op ipad mini )

  4. Ik ben het eens met John. Ik mis vooral de optimalisatie van TomTom en dan vooral op de iphone 6 plus.

  5. Jammer dat de SNS bank weer vergeten word.

    Maar ik zal het wel even invullen.
    De SNS bank is bezig met een totaal nieuwe app. De site is al een paar weken terug online gezet. De update van de nieuwe app komt waarschijnlijk in december. Ik ga er vanuit dat in de nieuwe update ook iPhone 6 / 6+ ondersteund wordt.

  6. Ik vind het jammer dat er geen landscape modus is voor bijv Facebook/twitter voor iPhone 6 Plus..

  7. Om met jullie eigen app te beginnen ( ICulture ) en tevens ook te eindigen, waarom geen doneer actie ?

  8. Een nieuwe update van RailPlanner met onder andere ondersteuning voor de grotere schermen van de iPhone 6 en iPhone 6 Plus komt volgende week beschikbaar. Het was de bedoeling dat deze update deze week beschikbaar zou zijn, maar de app is helaas nog niet goedgekeurd door Apple.

  9. Dat een instelling als NPO zich serieus nog steeds kan laten tegenhouden door DRM in 2014

  10. Origineel geplaatst door Joost
    Als je, als ontwikkelaar, je app niet binnen een half uurtje native op de resolutie van een 6/6 Plus kan laten draaien, heb je toch ècht iets goed verkeerd gedaan.

    Absoluut onwaar dit. Elke app met een of meerdere custom elementen moet deze herschrijven zodra er een resolutie bij komt kijken. Dat is dus zo ongeveer élke app. Ook die van Apple, alleen hebben daar per app een of meerdere programmeurs een half jaar aan kunnen werken met een dik budget!!!

    Onwetendheid dit.

  11. Ik snap dat het budget de grootste issue is voor iCulture, maar ik blijf het aan de andere kant een soort van knullig als beste nieuws forum van Mobiele Apple producten.
    Desalniettemin lees ik graag jullie nieuwsberichten op mijn iphone 6 😉

  12. @hart: misschien moeten we met z’n allen wat bijdragen, er zijn hier zat ervaren mensen actief op het forum, dan kan het vast goedkoper dan via een echt bedrijf.

  13. Wat moet zo’n app dan kosten? Kunnen we niet iets doen met z’n allen? Als alle vrienden van iculture een paar euro in een potje doen krijgen we er wel iets leuks voor terug! Ik stem voor!

    Open en pol en wie weet 😉

  14. @iCulture, waarom vragen jullie niet een kleine vergoeding voor het aanschaffen van de app? Het volgen van de nieuwsberichten kan altijd gratis via de site en voor een app moet dan eenmalig betaald worden. Of advertenties die je eenmalig weg kan kopen. Zo zijn er genoeg manieren om inkomsten te genereren met jullie app toch?

  15. Origineel geplaatst door Mike
    Wat moet zo’n app dan kosten? Kunnen we niet iets doen met z’n allen? Als alle vrienden van iculture een paar euro in een potje doen krijgen we er wel iets leuks voor terug! Ik stem voor!
    Open en pol en wie weet 😉

    ik stem voor

  16. Wat de iCulture app betreft; doe het net als Tweakers.net. Die hebben vol ingezet op een ‘reaponsive’ design van hun website waardoor een native app overbodig is geworden. Zo’n responsive website werkt net zo fijn en is stukken goedkoper en makkelijker door te ontwikkelen 🙂

  17. Wat bij ons (Weerplaza) ook meespeelt, is dat iOS tegenwoordig wel heel snel grootschalig verandert. Als bedrijf krijg je nauwelijks de tijd om je uren terug te verdienen. Voor je het weet, moet je weer flink aan de slag om je app hoogwaardig te houden.

    We hebben veel ideeën voor onze app, maar het idee dat straks iOS 8.3 of de volgende iPhone als resultaat geeft dat je van alles opnieuw moet doen helpt niet mee.

    Andere ergernis: app inschieten en dan 10 dagen moeten wachten voordat je weet of Apple tevreden is. Bij Android en Windows staat je app binnen 1 uur live! Het kan dus wel.

    Maar goed. Onze volgende versie komt eraan, inclusief fraaie nieuwe items.

    Michiel

  18. Ik snap dat kleinere clubs er langer over zullen doen om hun app te optimaliseren voor de iPhone 6/6 , maar dat grote banken er niet in slagen om dit snel te optimaliseren snap ik niet (budget is er altijd toch?). En bij WhatsApp heeft het ook lang geduurd terwijl het moederbedrijf Facebook snel een update had.

  19. Origineel geplaatst door Michiel Severin
    Andere ergernis: app inschieten en dan 10 dagen moeten wachten voordat je weet of Apple tevreden is. Bij Android en Windows staat je app binnen 1 uur live! Het kan dus wel.

    Is ook mijn grootste ergernis! Na een bug kan je altijd wel een versnelde procedure aanvragen, maar dan nog moet je soms 2 dagen wachten (als ze het überhaupt aanvaarden).

  20. Origineel geplaatst door Eddy Van Hoeserlande:
    Is ook mijn grootste ergernis! Na een bug kan je altijd wel een versnelde procedure aanvragen, maar dan nog moet je soms 2 dagen wachten (als ze het überhaupt aanvaarden).

    Na mijn weten is de procedure bij Apple wel iets strenger dan bij Google of Microsoft. Als je kijkt wat voor malware of spyware geplaatst word val je ook achter over…

  21. Snap het beleid van Apple ook niet:
    • Marketing: had die schermresolutie toch meteen bekendgemaakt (de concurrentie haalt zijn schouders op, zij hebben het al lang)
    • Technisch: regel met een utility dat het er meteen redelijk uitziet (was vanaf dag 1 in de jailbreakwereld beschikbaar)

    Al 25 jaar lang, sinds de Mac Plus komen er grotere schermen langs
    Hoe nieuw is deze problematiek….(sorry uitdaging)

  22. @Eddy Van Hoeserlande: ben ik het ook mee eens. Snel updaten wordt zo onmogelijk gemaakt.

  23. En op de simulator testen wil nog wel eens afwijken van de echte iPhone, dus dan heb je helaas toch echt een “grotere” iphone nodig als dev. En niet iedereen (kleine partijen) hebben daar geld voor.

  24. Als het alleen gaat om het aanpassen van de schermresolutie dan vind ik een acute update niet zo nodig. De app van Weeronline was na de overstap op de Iphone 6 nog maar voor de helft te gebruiken, een update liet lang op zich wachten. Dat vind ik niet zo professioneel. Ben wel benieuwd wat Rabobank nog laat weten. Kunnen jullie eventueel een update plaatsen?

  25. Ik vind het een beetje laf allemaal. Kijk, ik begrijp dat er bij iCulture geen budget/tijd is maar een bedrijf als een bank die zelfs enorm pushen op mobiel… ze wisten al tijden dat het er aan kwam.

    Aan de andere kant kan ik de ontwikkelaars ook begrijpen. Hoor vaak dat er veel kleine dingen zijn aangepast in iOS die zorgen voor grotere problemen of meer tijd om te fixen.

  26. @Luuk Lamers: Onwetendheid? Ik heb zelf meerdere apps gemaakt. Ze schalen allemaal makkelijk op naar de iPhone 6 (Plus), omdat ik niet hardcode dat alles 320px breed moet zijn, maar juist relatief werk. Tevens, als je Auto Layout had gebruikt (wat ik niet gebruik, maar ach), was het ook appeltje eitje geweest.

  27. Origineel geplaatst door Michiel Severin
    Wat bij ons (Weerplaza) ook meespeelt, is dat iOS tegenwoordig wel heel snel grootschalig verandert. Als bedrijf krijg je nauwelijks de tijd om je uren terug te verdienen. Voor je het weet, moet je weer flink aan de slag om je app hoogwaardig te houden.

    Dat mag wel vaker benadrukt worden. Ook in deze reacties blijkt wel weer dat er weinig besef is voor realiteit. Ontwikkeling kost veel geld, zowel het schrijven, updaten als ook beheren van apps. Daar wordt dikwijls helemaal niet bij stilgestaan. Vrijwel alle bovengenoemde apps zijn bovendien gratis en leveren op zichzelf dus niet veel op. Het zijn voor die bedrijven op de eerste plaats investeringen.

    iOS is daarnaast ook niet meer de prioriteit. iOS wordt ingehaald, dat is in Nederland niet anders. Het is voor meer bedrijven niet altijd te verantwoorden om het budget voor iOS-updates te verhogen als het ontwikkelen voor Android goedkoper is, juist als laatstgenoemde veel meer gebruikersaantallen heeft. De aanpassing voor iPhone 6/6 Plus betreft thans alleen een hele kleine groep gebruikers. Ook wordt er steeds meer over alternatieven (adaptieve websites) nagedacht, zoals bij NOS.

  28. Voor nieuws sites geloof ik ook meer in een responsive oplossing.
    Afgezien van een update voor de 6+ mag NPO eerst wel eens wat gaan doen aan hun airplay ondersteuning. Wat een drama is dat.

  29. Custom elementen maken schalen inderdaad moeilijker, maar Apple heeft met iOS 7 ook auto layout toegevoegd. Ze zetten daarnaast behoorlijk in op relatieve waarden, als je dus met absolute waarden werkt is dat gewoon wat ouder qua techniek.

    Het zal niet altijd even eenvoudig zijn voor elke ontwikkelaar, maar dat wij als gebruikers ongeduldig zijn is dat we nu na 3 maanden eindelijk eens wat inzicht krijgen.

    Ontwikkelaars missen vaak een platform om te kunnen communiceren (niet elke app heeft een goede website). Als het 3 maanden alleen maar stil blijft, word je inderdaad ongeduldig waar een dergelijke update blijft.

  30. Origineel geplaatst door Alex
    Voor nieuws sites geloof ik ook meer in een responsive oplossing.
    Afgezien van een update voor de 6+ mag NPO eerst wel eens wat gaan doen aan hun airplay ondersteuning. Wat een drama is dat.

    +1

  31. Origineel geplaatst door Joost
    Als je, als ontwikkelaar, je app niet binnen een half uurtje native op de resolutie van een 6/6 Plus kan laten draaien, heb je toch ècht iets goed verkeerd gedaan.

    Mag jij dat eens nadoen, veel app makers passen hun apps al weken van te voren mistst het kan.

  32. Ik wil toch als gebruiker even reageren op de klaagzang dat Apple er wel 10 hele dagen over doet om een app goed te keuren. Ik als consument ben daar zeer tevreden over! Veel minder kans op problemen, virussen of andere shit en een meer gelijkwaardig Apple design. Als je dat onder Android bekijkt is het maar een allegaartje aan apps met ieder zijn eigen shit erin en als je niet op past is je phone door een andere grapjas geblokkeerd om er knaken aan te verdienen.
    Dit is voor mij Apple naast het design en daar lappen we dan ook stevig voor. Voor mij geen probleem. Heb je daar als ontwikkelaar wel problemen mee blijf dan bij Android. Vrije wereld met vrije keuze.

  33. Ik lees jullie app dagelijks. Al jaren. Ik zou er geen problemen mee hebben om bijvoorbeeld een abonnement te nemen bij jullie. Misschien toch eens checken of er meer lezers zo overdenken..Ik ben niet heel rijk ofzo, maar een app waar ik dagelijks plezier van heb daar heb ik best wat geld voor over

  34. Ik kies er de laatste tijd juist voor om apps zoals Tweakers.net en iCulture te bezoeken via de website, een snelkoppeling op mijn beginscherm.

    Naar mijn mening werken de vooral responsive apps van de bovengenoemde uitstekend, het is ook up-to-date.

  35. Origineel geplaatst door Michiel Severin
    Wat bij ons (Weerplaza) ook meespeelt, is dat iOS tegenwoordig wel heel snel grootschalig verandert. Als bedrijf krijg je nauwelijks de tijd om je uren terug te verdienen. Voor je het weet, moet je weer flink aan de slag om je app hoogwaardig te houden.
    We hebben veel ideeën voor onze app, maar het idee dat straks iOS 8.3 of de volgende iPhone als resultaat geeft dat je van alles opnieuw moet doen helpt niet mee.
    Andere ergernis: app inschieten en dan 10 dagen moeten wachten voordat je weet of Apple tevreden is. Bij Android en Windows staat je app binnen 1 uur live! Het kan dus wel.
    Maar goed. Onze volgende versie komt eraan, inclusief fraaie nieuwe items.
    Michiel

    Hier ga je de mist in, waarom het bij Apple zo is, is dat bij Android playstore een gigantische rommeltje is. Het is helemaal niet geordenrd. Bii Apple is het juist dat de apps gecontrolleerd worden voor 1 of andere malware enz enz.

    Je zegt iets wat dus niet met elkaar kan vergelijken, dat bij Android binnen 1 uur live is.

  36. ik vindt dat de app toch wel achterstallig is vanaf dag 1 dat iPhoneclub bestaat heb ik de app en altijd liepen ze achter,

    Maar dat is nog niet zo erg maar hun kracht was dat je info krijgt over alles maar dan ook echt alles en dat is niet meer

    Waar zijn de jailbreak apps en tweaks, en gewoon jailbreak info???

    Dat was hun kracht ik (denk) zelf dat maar dan 50% van de iOS gebruikers jailbreaken en dan stoppen ze met die Info en de app word niet ge-update vertel mij de rede dat ik de app moet houden!!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.