Reacties voor: Apple geeft voortaan 14 dagen ‘niet goed, geld terug’-garantie in App Store

Apple geeft voortaan zonder gezeur geld terug, als je binnen 14 dagen niet tevreden bent over een aankoop uit de App Store, iTunes of iBookstore.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 40 reacties

  1. Hoe werkt dit dan?

  2. Dit is wel een heel summier bericht. Geldt dit oom voor een album, wat je een week lang luistert en dan kan cancellen? Hoe gaan ze dan illegale kopiëren tegenhouden?

  3. Lijkt me een mooie compensatie voor de aankomende prijsverhoging.

  4. Dus muziek ook? Koop ik er 10.000 en dan geld terug?

  5. Mag van mij ook iets meer uitleg?

  6. Kan ik nu in principe een game of boek kopen en binnen twee weken geld terug krijgen?

  7. Is dit ook van kracht in België?

  8. Origineel geplaatst door Michiel
    Hoe werkt dit dan?

    In het artikel en het gelinkte document staat hoe het werkt (klacht indienen of schriftelijk melden bij Apple). Ik heb aan het eind van het artikel ook nog een extra linkje geplaatst naar een uitgebreider uitlegartikel op iCulture.

    Origineel geplaatst door Tuur Tisseghem
    Lijkt me een mooie compensatie voor de aankomende prijsverhoging.

    Die zogenaamde prijsverhoging is door een aantal sensatiezuchtige websites de wereld in geholpen. Die prijsverhoging komt er waarschijnlijk niet eens, maar de BTW-wijzigingen worden afgewenteld op de ontwikkelaars, die voortaan minder vergoed krijgen in landen waar een hoog BTW-tarief geldt.

    Origineel geplaatst door jasper
    Dus muziek ook? Koop ik er 10.000 en dan geld terug?

    Ja, muziek ook. Zie het lijstje aan het eind van het artikel.

    Origineel geplaatst door Pieter
    Kan ik nu in principe een game of boek kopen en binnen twee weken geld terug krijgen?

    Ja, geldt ook voor boeken en games. Zie het lijstje aan het einde van het artikel.

  9. Leuk dat het vanaf nu ook met muziek kan! Alleen toen ik vroeger wat apps niet meer wilde en geld terugvroeg, werd het niet meer als iTunes tegoed teruggestort (ik had het daar wel mee gekocht). Ik hoop dat ze dat wel gaan doen, en of dat wettelijk ook is toegestaan. Het is natuurlijk geen echt valuta.

  10. En euh België…?

  11. Er wordt gesuggereerd dat je nu dus een aankoop kunt doen.
    Deze vervolgens ongedaan kunt maken (binnen 14 dagen) en dit kunt blijven herhalen.

    corrigeer mij als ik het fout heb maar zo ver ik weet kun je dit geintje niet achter elkaar blijven doen…

    Ik neem aan dat je namelijk de 2de keer wist wat je van de app kon verwachten en hier niet zo soepel over gedaan wordt.

  12. Dus filmpje kopen, kijken en geld terug vragen? Kan ik mij niets bij voorstellen. Zo valt het hele verdienmodel toch weg?

  13. @Gonny van der Zwaag: En in app aankopen? Meeste apps zijn toch gratis en bevatten in app purchases. Lees nergens dat een refund mogelijk is voor in app purchases.

  14. Ik heb gelijk workflow gemeld

  15. Klinkt mooi, maar is dit niet eigenlijk gewoon een kwestie van (eindelijk) aan de wettelijke voorwaarden voor een ‘koop op afstand’ voldoen? Sinds 13-6-2014 gelden die in beginsel ook voor downloads (tenzij je zelf van de bedenktijd afziet en de aanbieder dat vóór de download nog eens bevestigt)

    Zie bv Consuwijzer

  16. Dit is niet anders dan andere koop op afstand. En ja je kunt een iPad kopen, een week gebruiken en weer terug sturen. Misbruik kan, maar het is om de consument te beschermen, te vaak zijn er helaas ondermaatse apps, dat is dan voor 1 consument maar 89 cent, maar een malafide app ontwikkelaar verdient lekker zonder de verwachte tegenprestatie.

    Dit had jaren geleden ingevoerd moeten zijn

  17. @rens: Bijna synchroon gereageerd. Great minds … 😉

  18. Enig idee hoe het zit met de terugbetaling wanneer je betaald met clickandbuy??

  19. Als ik mijn geld terugkrijg, wordt de app dan meteen verwijderd van mijn itunes account of iphone? Of behoud je deze app?

  20. Origineel geplaatst door snr
    Als ik mijn geld terugkrijg, wordt de app dan meteen verwijderd van mijn itunes account of iphone? Of behoud je deze app?

    Wordt verwijderd van je iTunes-account. De app wordt bij mijn weten niet gewist van je iPhone, maar je kunt dus geen updates installeren of de app opnieuw via iCloud laden.

  21. Heb zojuist van twee apps een terugbetaling gevraagd. Van een app die ik een maand geleden heb gekocht kreeg ik geld terug. De andere app die ik drie weken geleden gekocht heb, komt niet in aanmerking.

  22. Dit klinkt ‘leuk’; maar zoals ze al aangeven is dit een rare (en dure) voor de ontwikkelaars. Ook gaat dit natuurlijk Apple zelf ook geld kosten.
    Natuurlijk zal dat jou, als consument, een zorg zijn. MAAR je kunt ervan uitgaan dat dit de prijsstelling wel beïnvloeden en kunnen apps onnodig duurder worden.
    Het is toch raar; ga ik op vakantie, neem ik even snel TomTom op mijn iPhone en na mijn week vakantie vraag ik mijn geld terug.
    Misbruik? Tja, maar ook een besparing van 60 euro.

  23. Ik vind het jammer dat in dit artikel in 1 adem de mogelijkheden tot misbruik worden besproken.

    Als je een spel hebt uitgespeeld of een boek hebt uitgelezen, dan is het product je bevallen, en dan is het niet de bedoeling dat je je geld terugvraagt.

    Als je op reis gaat en Tomtom wil gebruiken, en die app heeft je reis mooier gemaakt, dan hou je hem, simpel.

    Het is net door deze mentaliteit dat uitgevers en producenten meer en meer restricties en beveiligingen moeten inbouwen, wat ook weer veel geld kost.

  24. @tom: Je kan het ook positief zien: Als je voorheen twijfelde om een app aan te schaffen vanwege de prijs, ligt de drempel nu wat lager omdat je deze toch weer terug kan geven. Als de app dan uiteindelijk toch bevalt, is de kans aanwezig dat je deze behoudt…

  25. Haha dus met andere woorden.  kan het verhuren van films wel stoppen. Je koopt nu gewoon een film, je kijkt hem en je vraag je geld terug. Mooier moet het toch niet worden..

    Voor app e.d. Misschien wel goed. Maat voor muziek en films toch een beetje apart,.. Aangezien je al een demo kan zien en of luisteren…

    Dit gaat meerdere partijen een hoop geld kosten ben ik bang…

  26. Wat mij betreft was Apple de afgelopen weken al erg coulant: 2 x kreeg ongevraagd geld terug van (imac, dat wel) niet goed werkende apps. Ik kreeg beide malen bovendien een keurige mail en daarna ook een follow up, iets wat je bij meer bedrijven zou willen zien.

  27. Ik vrees een beetje voor de misbruiken van deze nieuwe regel (goede game uitgespeeld in een paar dagen… Geld terugvragen). Ik hoop dat apple er wel rekening mee houd om alles goed in’t oog te houden (mensen die continue om refunds zitten te vragen bij iedere app/game niet te vergoeden) anders raakt het helemaal naar de kl***** voor de ontwikkelaars met al die “alles is gratis” mentaliteit van bepaalde mensen.

  28. @Redux: Allebei dus buiten de genoemde (en wettelijke) 14 dagen. Dus òf heel erg coulant, òf er was iets heel erg mis met die app waarvoor je wel geld terug kreeg (oftewel ‘ondeugdelijke waar’, zachtwaar in dit geval :-)). Maar hoe dan ook niet binnen de regels waarover het artikel gaat.

  29. @Dekon7: (en @ alle anderen die misbruik vrezen) Daar is waarschijnlijk deze passage in de nieuwe voorwaarden voor bedoeld:

    Uitzondering op het herroepingsrecht
    U kunt uw bestelling voor de levering van digitaal materiaal niet annuleren als de levering op uw verzoek is begonnen; u erkent dat u in dat geval het herroepingsrecht verliest.

    Beetje vage formulering, een download begint altijd ‘op uw verzoek’ lijkt me. Daar kunnen ze dus alle kanten mee op. Al zal de wet wel leidend zijn als je er een zaak van wilt maken. Maar voor de prijs van een typische app, film of album zal dat niet gauw lonen…

  30. Vreselijk al die mensen die even lekker gratis materiaal waar mensen hard aan werken willen hebben. Tot dat ze zelf eens de dupe worden van dit soort ‘goedkope’ figuren die er alles aan doen content gratis te krijgen.
    Dan zijn dat de mensen die het hardst roepen dat het niet eerlijk is.
    Je moet wel een totale aso zijn as je een boek uitleest of serie uitkijkt en dan je geld terug gaat vragen.

  31. @Dekon7: Helemaal gelijk!!! Walgelijke ‘hebben’ mentaliteit en de mensen die hard (vaak voor niets en alleen maar investeren) aan content werken zijn de dupe.

  32. Origineel geplaatst door Sjeltur
    Dit klinkt ‘leuk’; maar zoals ze al aangeven is dit een rare (en dure) voor de ontwikkelaars. Ook gaat dit natuurlijk Apple zelf ook geld kosten.Natuurlijk zal dat jou, als consument, een zorg zijn. MAAR je kunt ervan uitgaan dat dit de prijsstelling wel beïnvloeden en kunnen apps onnodig duurder worden.Het is toch raar; ga ik op vakantie, neem ik even snel TomTom op mijn iPhone en na mijn week vakantie vraag ik mijn geld terug.Misbruik? Tja, maar ook een besparing van 60 euro.

    Dat trucje kun je ook al lang toepassen op hardware, navigatieapparatuur als TomTom Go etc. bv, als je die ‘op afstand’ koopt, in een webshop of via postorder (bestaat dat nog?) dus. Nog nooit gehoord dat het daar een groot probleem is. In tegendeel, sommige webshops bieden meer dan het absoluut wettelijk minimum van 14 dagen bedenktijd, wat volgens de pessimisten hier de kans op misbruik nog veel groter zou moeten maken. Apple voldoet eindelijk aan de wet (en biedt geen seconde meer dan het absoluut wettelijk minimum). Logisch, de NL en EU wetten gelden ook gewoon voor Apple. Gelukkig hebben ze niet langer de arrogantie van Google om na meer dan een half jaar de wet te blijven overtreden, maar ze zijn er dus ook zeker niets te vroeg mee.Bij alle suggesties dat dit wel tot misbruik zou moeten leiden moet ik toch aan dat gezegde van de waard en zijn gasten denken. Maar het past wel in een maatschappelijke en helaas ook politieke trend ervan uit te gaan dat iedereen schuldig is totdat hij het tegendeel zelf kan bewijzen, de (rechts)wereld op zijn kop.

  33. Aan alle potentiële misbruikers: het is door jullie bekrompenheid dat er zoiets als streaming bestaat. Als je wil dat in de nabije toekomst app’s enkele via streaming zijn te gebruiken (en dus veel duurder worden) dan moet je zeker de zaken gaan beduvelen. Denken we maar aan de muziekindustrie, daar hebben jullie er ook mee voor gezorgd dat muziek in de toekomst enkel met een abonnement zal te beluisteren zijn.
    Dus bezint voor je begint, en gebruik jullie verstand eens. Het zal deugd doen.

  34. Werkt dit ook bij in app aankopen?

  35. @Ferryman: Correct me If i’m wrong, maar staat er niet in de Wet Koop op Afstand dat de aankoop zonder opgaaf van reden kan worden terug gedrongen, minus de eventuele gebruikskosten van de dienst? Ik kan het zo snel niet vinden. Maar dat zou betekenen dat Apple straks alsnog een model kan implementeren waarmee ze verbruik schatten en die kosten dan alsnog in rekening brengen. Ben benieuwd hoe het uiteindelijk vaat uitpakken.

  36. Niet verschieten dan als alle apps de ‘Sofware as a Service’ (Saas) toer gaan opgaan. Software haal je gratis binnen, je maakt een account aan en ‘huurt’ de software per maand, niet aan Apple maar aan de ontwikkelaar zelf. Bijkomend voordeel voor de ontwikkelaar is dat hij Apple geen % moet afstaan op de verkopen. Of iedereen dat leuk gaat vinden?

  37. Dus ik kan de omstreden “The Interview” huren en kijken en als het toch een slechte film blijkt (naar mijn mening) vraag ik mijn geld terug? Dit kan heel risicovol zijn en zal leiden tot een wetsaanpassing lijkt me. 24 uur een App testen of boek inlezen lijkt me redelijk, 14 dagen onbeperkt gebruiken/lezen/kijken gaat problemen geven. Netflix opzeggen, gratis films kijken en juridisch ook nog legaal? Voor velen heeeeel verleidelijk…

  38. Bij op afstand tot stand gekomen overeenkomsten geldt mbt producten dat ze 14 dagen uitgeprobeerd maar niet gebruikt mogen worden (geen gebruiksporen). Mbt diensten, waar downloads onder vallen, geldt het herroepingsrecht niet als de dienst met de instemming van de consument geleverd is binnen de bedenktermijn. Nu apps na het downloaden ook meteen beschikbaar zijn, geldt de bedenktermijn hier ook niet.

  39. Geldt dit dan ook voor in app aankopen?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.