Reacties voor: Mini Plane: het ontwikkelen van een iPhone-game, deel 3 (dagboek)

Deel 3 van het dagboek van Pascal Bestebroer, waarin hij uitlegt hoe hij de iPhone-game Mini Plane heeft gemaakt. Deze keer gaan we bezig met objectlijsten en met de special effects.
Pascal Bestebroer - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 16 reacties

  1. en wanneer komt dit spel uit als ik vragen mag?

  2. is dit echt nog een mock-up of komt het er ook zo uit te zien? want vind het een beetje flauw..

  3. @Mark: Wat is er precies flauw aan?

  4. @Mark: Wat is er flauw aan? :p

  5. @Mark: Snap niet wat er flauw aan kan zijn. Lijkt me een erg leuke game.

  6. Het heeft gewoon het idee weg van copter en ik moet zeggen dat dit er veel leuker en beter uitziet. Terwijl ik copter al super vind!!! Dit wordt hem zeker…..!!! Erg goed werk lever je ik kan het niet genoeg zeggen!!

  7. er staan wel veel hijkraanen in die stad
    of is dat omdat het spel nog under construction is…

  8. @wouter: nee dat is omdat er zoveel spelers steeds in die flat gebouwen duiken, en er dus veel te repareren is 😉

  9. @hidde: Als het goed is maken we de game deze week af en dan is het aan Apple of zij de game goedkeuren…

  10. en wanneer kunnen we dit fantastische spel verwachten? 🙂

  11. Leuk om te lezen tot nu toe Pascal, een kijkje in de keuken van een ontwikkelaar. Voor mij vooral ook leuk omdat ik zelf ook bezig ben met een iPhone OS spel (voor de iPad, dat wel) en ook van 0 af aan ben begonnen met UIKit en iPhone OS (mijn ‘echte’ werk is voornamelijk C++, op unix).

    Nu je je spel voor 2 platformen hebt gemaakt, wat is nu je mening over de programmeer omgeving voor de iPhone, en de libraries die je ter beschikking hebt? En wat vind je van de taal Objective-C? Is het nu prettiger om voor Android te ontwikkelen of voor de iPhone?

    Ik heb zelf dus geen ervaring met Android, maar ik moet zeggen dat na wat gewenning de omgeving die Apple heeft neergezet voor ontwikkelaars me heel erg bevalt. In het begin zag ik vooral nadelen in Objective-C, vooral omdat ik heel erg gewend was om in termen van C++ en STL te denken, waar je tegen precies dezelfde problemen aanloopt maar wel hele andere oplossingen gebruikt. Maar na verloop van tijd ben ik de taal steeds meer gaan waarderen eigenlijk, er zijn nog steeds wel dingen die me minder aanspreken (de syntax maakt de code snel ‘rommelig’ om te lezen bijvoorbeeld) maar over het geheel genomen ben ik erg onder de indruk van het gemak waarmee je veel dingen voor elkaar kunt krijgen.

    In ieder geval succes met de officiele lancering van je spel, ik zal hem zeker gaan checken in de app store, alleen al vanwege de moeite die je hebt genomen om je ervaringen hier te delen!

  12. @Aline: We zijn benieuwd, al bekend wat de prijs van dit spel gaat worden? (of gratis)

  13. @Bart: Op dit moment hebben we nog geen idee wat het spel zal gaat kosten… daar kijken we meestal pas naar als het spel volledig af is…

  14. @WouterB: persoonlijk ben ik nog steeds liever bezig voor Android. Maar dat komt omdat ik al 5 jaar lang mobiele games maak in Java, en Android dus een erg kleine omschakeling was.

    Object-C was even wennen, maar valt erg mee. Wat betreft de libraries en mogelijkheden, volgens mij zijn die vrijwel gelijk en zijn het beide twee erg sterke en goed doordachte omgevingen om voor te ontwikkelen.

    Het ergste van de iPhone tools is wel xCode als editor.. ik blijf er ruzie mee hebben.. en dan is Eclipse voor Android ontwikkeling toch al net iets prettiger naar mijn mening.

    Ook heb ik bij objective-c het gevoel dat ik extra veel type werk heb door alle labeltjes, headers, synthesizing, enz.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.