iPhone-bezitters nog steeds jong, rijk en tevreden

Nielsen Mobile heeft een onderzoek onder smartphone-bezitters in de VS uitgevoerd. En ook nu gebruiken iPhone-bezitters hun telefoon intensiever en zijn ze jong, rijk en tevreden.

iPhone gebruikerWat de tevredenheid van gebruikers betreft staat de iPhone al sinds de lancering op eenzame hoogte. Nielsen Online heeft nu opnieuw een onderzoek gedaan, waaruit blijkt dat Apple qua marktaandeel nog steeds achter HTC, RIM en Palm staat. Wel zijn iPhone-gebruikers (hoe verrassend) extreem tevreden. Nielsen onderzocht alleen Amerikaanse iPhone-gebruikers en constateerde dat 67% man is, 55% is jonger dan 35 jaar en dat de meeste iPhone-bezitters meer dan $75.000 per jaar verdienen.


De iPhone-gebruikers zijn dus relatief jong: 55% is onder de 35 jaar terwijl dat bij andere smartphones 35% is. De meeste iPhone-bezitters gebruiken hun iPhone ook voor e-mail, Wi-Fi en als mp3-speler. Nielsen onderzocht ook wat de iPhone 3G gaat betekenen: ze denken dat de downloadsnelheid gemiddeld met een factor 6 zal verhogen. En hoewel sommige consumenten gefrustreerd zijn over de verplichte activatie in de winkel, heeft maar 15% van de iPhone-kopers het toestel online gekocht. Bij de smartphone-bezitters in het algemeen (dus niet alleen iPhone) is 30% van plan om het toestel het komende jaar te vervangen. Hoeveel personen Nielsen heeft ondervraagd en hoe de steekproef was samengesteld is helaas niet direct uit de cijfers af te leiden.

Aantallen:

  • Nielsen Mobile schat dat er zo’n 2,3 miljoen Amerikaanse abonnees met een iPhone zijn.
  • De iPhone is goed voor 1% van alle ’embedded’ telefoongebruikers in de VS (al is niet helemaal duidelijk wat ze met ’embedded’ bedoelen).

Marktaandeel en tevredenheid:

  • In marktaandeel staan HTC (25,2%), Research in Motion (23,4%) en Palm (19,3%) bovenaan met Apple (11,6%) op de vierde plaats
  • iPhone-gebruikers zijn het meest tevreden van alle smartphone-gebruikers
  • 8% van recent gekochte AT&T-toestellen is een iPhone

Over die tevredenheid heeft Nielsen nog een ander interessant onderzoekje gepubliceerd: in het boek Angry Customers Tell 3,000 blijkt dat tevreden consumenten drie vrienden vertellen over hun positieve ervaringen en dat ontevreden consumenten aan maar liefst drieduizend mensen hun klachten doorvertellen.

Huidige iPhone-gebruikers:

  • Tweederde (67%) van Amerikaanse iPhone-bezitters is man (ter vergelijking: 48% van alle mobiele abonnees is man)
  • 55% van de iPhone-bezitters is jonger dan 35 jaar (ter vergelijking: 34% van alle mobiele abonnees is jonger dan 35)
  • iPhone-bezitters zijn iets welvarender: 63% verdient meer dan $75.000 per jaar (bij mobiele abonnees in het algemeen is dat maar 38%)
  • 24% van de iPhone-bezitters in de VS is van Latijns-Amerikaanse afkomst
  • 9,7% van de streaming videokijkers en 4,9% van de mobiele internetgebruikers in de VS bezitten een iPhone

Welke functies gebruiken ze?

  • 75% gebruikt de mp3-speler van de telefoon
  • 68% gebruikt Wi-Fi
  • 76% verstuurt e-mail vanaf de telefoon

Mediaconsumptie:

  • 37% van de iPhone-gebruikers kijkt video op de telefoon (10 keer zoveel als de gemiddelde mobiele beller)
  • 82% maakt verbinding met internet (5 keer zoveel als gemiddeld)
  • 17% luistert streaming muziek (7 keer zoveel als gemiddeld)
  • 20% speelt online games op de telefoon (9 keer zoveel als gemiddeld)

Zakelijk of privé?

  • Bij 15% betaalt de werkgever
  • 24% gebruikt de telefoon zakelijk, maar betaalt de rekening zelf
  • 61% gebruikt de telefoon alleen privé

Informatie

Laatst bijgewerkt
12 juli 2008 om 23:38
Categorie
Achtergrond

Reacties: 38 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.