iCulture jaaroverzicht 2013, 4e kwartaal: nieuwe iPads, Apple Store Haarlem en meer

In het iCulture jaaroverzicht 2013 kijken we terug wat er het afgelopen jaar is gebeurd rondom de iPhone, iPad, iOS en Apple. We zijn inmiddels beland bij het vierde en laatste kwartaal van het jaar: de maanden oktober, november en december. Oktober 2013 Oktober werd de maand van de nieuwe iPads. Begin van de maand […]
Redactie iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

iPad_Air_hand_liggend

Oktober 2013

Oktober werd de maand van de nieuwe iPads. Begin van de maand circuleerden er nog volop geruchten, vooral over tekorten aan retinaschermen voor de iPad mini Retina. Niet alle geruchten over de nieuwe iPads bleken te koppen: verhalen over een 8-megapixelcamera in de nieuwe iPads bleken achteraf wishful thinking en concepten van metallic blauwe en gouden iPad mini’s lagen achteraf ook ver van de waarheid af. De datum van de iPad-aankondiging lekte ook deze keer al vroegtijdig uit: 22 oktober zou het worden. En ja hoor, dat klopte. Uit gelekte foto’s was al een behoorlijk compleet beeld te vormen hoe de spacegrijze iPad 5 eruit zou gaan zien, zelfs uitgestald in de Apple Store. Dat ‘ie later iPad Air zou gaan heten, wisten we toen nog niet. Wel werd zoetjesaan bekend dat de nieuwe iPads geen Touch ID en gouden behuizing zouden krijgen.

iPad minis retinaDe grote aankondiging kwam op 22 oktober: de iPad Air met dunnere behuizing en sneller A7-chip zag het levenslicht. Apple kondigde ook een iPad mini met retinascherm aan. Apple Stores zouden op 1 november om 8:00 uur open gaan, om de eerste kopers van de iPad Air te verwelkomen. Er zou voldoende voorraad zijn, maar over de voorraden van de iPad mini Retina hield zelfs Tim Cook een slag om de arm. Wanneer de iPad mini Retina te koop zou zijn, bleef nog even een geheim.

Maar er gebeurde deze maand natuurlijk ook genoeg ander nieuws. Base begon met de uitrol van het 4G-netwerk in België, we vergaapten ons aan de eerste gamecontrollers van Logitech en we maakten ons druk over een iMessage-probleem in iOS 7. Van heel andere orde waren de afwijkingen in de bewegingssensor van de iPhone 5s. Het zou liggen aan de fabrikant, niet aan Apple.

Angela AhrendtsApple nam een televisie-expert in dienst voor ‘iets groots’ en een Canadese honkbalcoach voor ‘iets met de App Store’. Maar de grootste aankondiging op personeelsgebied was Angela Ahrendts: de Burberry CEO ruilt een modebedrijf in voor een baan als hoofd Apple Stores. Ahrendts maakt volgens sommigen zelfs kans op een rol als toekomstig CEO van Apple. Apple nam ook de Cue-app over, een van de 15 overnames die in 2013 plaatsvonden. De persoonlijke assistent wordt wellicht ingezet voor Siri of het Berichtencentrum.

In Nederland nodigde Apple geïnteresseerde werknemers uit voor een sollicitatie-evenement in Den Haag, ook al schiet het niet erg op met de verbouwing van de Apple Store. En terwijl de iPhone 5s en iPhone 5c een maand eerder al in de verkoop gingen in de VS, Engeland, Duitsland en Frankrijk, waren we in Nederland en België pas op 25 oktober aan de beurt. De invoering van iDeal als betaalmethode in de Apple Store zullen heel wat mensen later hebben vervloekt: bij het pre-orderen van nieuwe toestellen werden de bestellingen domweg geannuleerd. “Storing bij iDeal”, opperde Apple en liet klanten weer achteraan aansluiten in de rij.

In oktober kwam na veel gedoe eindelijk de BlackBerry Messenger-app (BBM) op de iPhone uit. Een paar uur later had de app al meer dan 5 miljoen gebruikers, aldus BlackBerry. BBM was een van de 1 miljoen apps die in oktober in de App Store te vinden waren. iOS 7.0.3 verscheen op 22 oktober, gelijktijdig met de aankondiging van de nieuwe iPads. Alle andere aankondigingen van die dag vind je in ons overzicht. De volgende dag schoven de eerste fans aan bij de Apple Store Amsterdam, om in de rij te gaan zitten voor de iPhone 5s- en iPhone 5c-verkoop. Op 25 oktober begon de verkoop van de nieuwe iPhones echt.

November 2013

Op 1 november gingen de Europese Apple Stores al vroeg open voor de verkoop van de iPad Air. Ook in diverse Nederlandse winkels kon de verkoop beginnen. Wij pakten op iPadclub uit met een overzicht van 64-bits games die je al op de iPad Air kon spelen. Een van de populairste artikelen van die maand, ging over het overstappen van MacBook Air naar iPad Air.

iPad mini Safari iMessage

Op 12 november gebeurde er iets ongebruikelijks: terwijl iedereen zich nog afvroeg wanneer de iPad mini Retina in de verkoop zou gaan, ging opeens de Apple Store offline. Apple deed wat niemand verwachtte: ze gingen stilletjes van start met de verkoop van de iPad mini Retina, waarschijnlijk omdat er maar weinig voorraad zou zijn. Afhalen in de winkel was lange tijd alleen mogelijk na een reservering via de website. Als Apple voor de gebruikelijke werkwijze met lange wachtrijen had gekozen, had dat ongetwijfeld tot tekorten en boze gezichten geleidt. Nu ging de verkoop met weinig ceremonie van start. Er was wat onrust over mogelijke inbrandproblemen van het Retina-scherm, maar die onrust doofde snel. Toen we de iPad mini Retina reviewden, was het stof daarover alweer neergedwarreld.

apple-store-haarlem

In november hadden we voor het eerst weer wat nieuws over de nieuwe Apple Store in Haarlem. Op 1 november kwam naar buiten dat de verbouwing vrijwel was afgerond. Apple meldde bij de gemeente dat het pand brandveilig was. Later die maand verscheen een Apple-logo op de omheining en na deskundige inspectie van enkele locals konden we constateren: dit is geen kwajongensstreek. Voor Apple was er in de VS belangrijker nieuws: ze kregen toestemming van de gemeente om het ‘ruimteschipkantoor’ in Cupertino te bouwen. De overname van 3D-sensorfabrikant PrimeSense kwam rond en opent mogelijkheden om spectaculaire nieuwe gebruikersinterfaces te bouwen.

T-Mobile stelde op 5 november het 4G-netwerk open voor klanten. iOS 7.0.4 bracht vooral verbeteringen voor FaceTime-gebruikers. Ondertussen was er nog steeds geen duidelijk antwoord op de vraag: is de iPhone 5c nou een flop of niet? Pegatron schroefde de productie terug en volgens metingen werd de iPhone 5s tweemaal zoveel verkocht als de iPhone 5c. Nog een ander schandaaltje aan het einde van de maand: Apple weigerde een Zwarte Pieten-app en dat kwam ze op veel kritiek te staan.

December 2013

Zo zijn we dan aanbeland bij de laatste maand van het jaar. Een maand waarin toch ook weer een hoop gebeurde. Later in de maand stond de jaarlijkse sluiting van iTunes Connect, het beheerplatform voor ontwikkelaars, op de planning. Voor het zover was verschenen er tientallen updates voor bekende (en minder bekende) apps en was er weer het nodige Apple Store-nieuws. December was ook de maand van de plotselinge introductie van de evasi0n-jalbreak voor iOS 7, die al snel gepaard ging met de nodige controverse: een Chinees bedrijf zou 1 miljoen dollar betaald hebben zodat haar eigen taig-appstore meegeleverd zou worden. Later werd de alternatieve app store weer verwijderd. Een een primeur voor ons: de allereerste iCulture Awards: jullie bepalen wat de beste apps van het afgelopen jaar zijn.

Apple Store Haarlem voorkant overdagNa maanden van geruchten was het dan eindelijk zover: op 7 december opende de Apple Store Haarlem haar deuren, maar helaas wel ten koste van iCentre Haarlem, die eind februari 2014 de deuren sluit en naar een andere locatie verhuist. Protestteksten en een kerstboom ondertussen op de omheining rondom de Apple Store Den Haag die pas in 2014 open gaat. Wordt de eerste Belgische Apple Store gevestigd in Gent? Nog meer Apple Store-nieuws: de logo’s van Apple Stores kleurden wereldwijd rood om Wereld AIDS-dag te steunen. Andere uitbreidingsplannen van Apple: het bedrijf wil een datacenter in Groningen bouwen. En in een memo aan personeel sprak Apple CEO Tim Cook van ‘grote plannen voor 2014’.

Apple trapte de maand af met een nieuwe overname. Topsy Labs, een bedrijf dat sentiment afleest uit Twitter, Google en andere sociale media, is ingelijfd voor ruim 200 miljoen dollar. Later bleken ook notitieapp Catch en kaartenbedrijf BroadMap door Apple te zijn overgenomen. Nog een opvallende overname, maar niet door Apple: eBuddy en chatapp XMS zijn overgenomen door Booking.com. De iPhone 5c bleek vooral populair onder nieuwe iPhone-bezitters, maar de iPhone 5s zou in Nederland tweemaal zoveel verkocht zijn als de 5c. De iPhone 5s bleek daarnaast wereldwijd het twee na populairste zoekonderwerp op Google. Alleen Nelson Mandela en Paul Walker waren populairder.

Ook KPN-abonnees met een Mobiel Basis-abonnement mogen voortaan gebruikmaken van het 4G-netwerk. Hun databundel is bovendien 2,5 keer zo groot geworden. KPN wil ook graag een 4G-voorkeurschakelaar op de iPhone, zo onthulde een topman van het bedrijf. En meer 4G-nieuws: KPN-dochter Simyo kondigde Flex 4G aan, een flexibele bundel die maandelijks aan- en uitgezet kan worden, en concurrent T-Mobile maakte bekend dat al een kwart miljoen klanten gebruikmaakt van haar 4G-netwerk. Datzelfde T-Mobile verlaagde in december plotseling de prijzen van de iPhone 5s met 70 tot 80 procent gevolgd door een lichte verhoging later die maand.

Trein iPhone laatste update iOS 7 icoonDe gehele maand december stond goeddeels in het teken van app-updates, maar we nemen ook afscheid van enkele prominente namen. We zwaaiden Hyves uit met een afscheidsupdate voor de iPhone-app en ook van publieksfavoriet Trein hebben we helaas afscheid moeten nemen, na nog één laatste update. Na lang wachten kreeg WhatsApp Messenger eindelijk de beloofde iOS 7-update. Twitter bracht opnieuw een grote update uit voor de Twitter-app: foto’s delen, eenvoudiger navigeren en filteropties, en Instagram onthulde Instagram Direct: privéfoto’s sturen naar vrienden. Apple koos traditiegetrouw de beste apps en games van het afgelopen jaar: taal-app Duolingo werd uitgeroepen tot app van het jaar en de award voor game van het jaar ging naar het Nederlandse Ridiculous Fishing. En iets om rekening mee te houden: vanaf 1 februari 2014 worden enkel nog iOS 7-geoptimaliseerde apps geaccepteerd. Volgens onderzoeksbureau Distimo is inmiddels 92 procent van de App Store-omzet afkomstig van gratis apps met in-app aankopen.

apple-best-of-2013

In een reeks van vier artikelen lopen we alle belangrijke gebeurtenissen in 2013 op het gebied van iPhone, iPad, Apple en iCulture nog eens langs.

Eerder verschenen: