iCulture jaaroverzicht 2013, 1e kwartaal: iCulture-app, Apple Store-geruchten en meer

In het iCulture jaaroverzicht kijken we in vier artikelen terug op al het nieuws van het jaar 2013.

iCulture appWe zijn inmiddels beland in de laatste dagen van 2013. Een tijd om vooruit te blikken op alle grootse plannen die Apple in 2014 voor ons in petto heeft, maar ook om terug te kijken wat er in het afgelopen jaar allemaal is gebeurd. We hebben daarom vier uitgebreide kwartaaloverzichten gemaakt, waarin we terugkijken op al het belangrijkste nieuws dat we de afgelopen twaalf maanden op iCulture hebben besproken. En dat is nogal wat. In deze eerste editie kijken we naar de maanden januari, februari en maart – een periode vol met geruchten over de iPhone 5c, de evasi0n-jailbreak voor iOS 6 en prille geruchten over nieuwe Apple Stores.

Januari 2013

Niet-Storen-kleinDe maand januari ging voor Apple niet al te best van start. Een bug in de Niet Storen-functie zorgde ervoor dat veel iPhones geen pushnotificaties lieten zien, een probleem dat tot 7 januari aanhield. Een ongelukkige bijkomstigheid was dat Apple net een reclamecampagne over de Niet Storen-functie op de iPhone was gestart. Gelukkig was er in de eerste maand van 2013 ook het nodige positieve nieuws op iOS-gebied, zoals het verschijnen van iOS 6.1. Deze in verhouding kleine update bracht nieuwe iTunes Match-opties met zich meeen introduceerde ook verbeterde beveiliging.

iCulture-app-feature-iPhoneJanuari was voor iCulture een feestelijke maand. Na lang en hard te hebben gewerkt en na talloze conflicten met het reviewteam van Apple, verscheen de iCulture-app in januari dan toch eindelijk in de App Store. De nieuwe app beschikte over een volledig vernieuwde interface en combineerde de nieuwsfeeds van iPhoneclub en iPadclub, zodat je als iCulture-lezer nog maar op één plek hoeft te kijken om al het nieuws te kunnen volgen.

Klachten over de komst van een Apple Store in Den Haag kwamen in januari regelmatig voorbij. Apple zou in het huurcontract hebben geëist dat er geen kerstboom meer in de Haagse Passage zou staan, op de vaste plek vóór de toekomstige winkel. Er was boosheid onder de bevolking en onder winkeliers over de bemoeienis van Apple. Wat de verbouwing betreft werd er wel voortgang geboekt: in januari werd de bouwvergunning officieel goedgekeurd. Apple kon aan de slag.

Touch ID op de iPhone 5sIn januari waren de nieuwe iPhones en iPads nog ver van ons verwijderd, maar dit weerhield het geruchtencircuit niet om details over nog niet aangekondigde Apple-producten naar buiten te brengen. Ming-Chi Kuo bleek het in januari bij het rechte eind te hebben toen hij beweerde dat de volgende iPhone een vingerafdrukscanner zou krijgen. Dit bleek later dit jaar de nieuwe Touch ID-scanner te zijn. Geruchten over een goedkope en grotere iPhone bleken half waar te zijn – de iPhone 5c was inderdaad goedkoper dan de iPhone 5s die gelijktijdig werd onthuld. Van een budgettelefoon konden we alleen niet zo snel spreken en ook het formaat was onveranderd. Phil Schiller zei tegen een Aziatische website dat Apple zich niet met goedkope smartphones wil bezighouden, maar deze uitspraak werd later via Reuters op vreemde wijze weer ingetrokken.

In januari beweerde een analist ook dat Apple dat jaar geen Apple HDTV op de markt zou brengen, maar dat iRadio er wel aan zat te komen. Later in het jaar bleek dat te kloppen, al ging de radiodienst uiteindelijk iTunes Radio heten. Dat de iPhone 5s in juni of juli al in de winkel zou liggen bleek achteraf niet te kloppen.

De ontwikkelaar van Mailbox maakte in januari ook een bijzonder besluit: voor het eerst werd een app geïntroduceerd met een een speciaal wachtrijsysteem. Als je je in januari alvast aanmeldde, kon je bij introductie de app als één van de eersten gebruiken. De App Store haalde een mijlpaal met 40 miljard gedownloade iOS-apps, maar er was ook ophef over het strenge beleid in de app-winkel: Apple weigerde een app over het conflict in Syrië goed te keuren. In de Apple Store was ook gerommel: na het eerdere vertrek van John Browett stapte ook retail-topman Jerry McDougal op. Later dat jaar zou Apple weer een positieve draai geven aan de ontwikkelingen door Burberry-CEO Angela Ahrendts aan te stellen.

Hoewel de iPad Air en iPad mini Retina pas veel later in het jaar werden geïntroduceerd, zagen we in januari al de eerste verhalen langskomen. Geruchten wezen op een dunner en lichter ontwerp dat volgens sommige hoopvolle analisten al in maart zou worden onthuld. Hoewel de iPad Air inderdaad een compactere vormfactor heeft gekregen zaten de meeste berichten er gewoon naast. Overigens verscheen er in januari ook nog een nieuwe iPad: het 128GB-model van de iPad 4, gericht op fotografen, artsen, piloten en andere beroepen waarin je veel grote bestanden moet meenemen.

Februari 2013

iwatch-kleurtjesNa een korte stilte wakkerden in februari opeens weer de geruchten over de iWatch aan. Een voormalig Apple-medewerker sprak over de mogelijkheden van een horloge en volgens The New York Times werkte Apple op dat moment al aan een horloge met gebogen glas. Als klap op de vuurpijl hoorden we dat maar liefst 100 Apple-productontwerpers zich met het nog steeds niet uitgebrachte horloge bezighielden. Door alle verhalen rond het horloge voelden we ons dan ook geroepen om onze vijf meest gewilde iWatch-functies op een rij te zetten. Dat we in februari onze eerste review van de Pebble-smartwatch publiceerden was met al die iWatch-verhalen een grappig toeval. Dit is immers één van de grote voorlopers van de Apple iWatch. Van alle verschenen smartwatches laat de Pebble het best de mogelijkheden zien, ook al heeft dit horloge nog veel beperkingen.

De iPad mini en iTV waren ook populaire onderwerpen in het geruchtencircruit rond februari. Bij de iPad mini kregen we vooral te horen wat we eerder al voorbij zagen komen: de toevoeging van een retinascherm zou de iPad mini Retina op gelijke voet brengen met het scherm van de grote iPad, iets dat Apple later in het jaar ook inderdaad deed. Apple iTV-geruchten waren minder positief: de tv bevond zich in februari nog in een experimentele fase, waardoor een onthulling nog zeer ver weg leek.

Apple Store HaarlemJanuari stond in het teken van de Apple Store in Den Haag, maar in februari kwamen de eerste geruchten over een Apple Store in Haarlem voorbij. Eerst werd deze winkel slechts als één van de mogelijke nieuwe winkelpanden genoemd in een algemeen verhaal, maar later die maand hoorden we voor het eerst dat de Haarlemse Apple-winkel zich zou vestigen aan de Grote Houtstraat. Een adres dat later bleek te kloppen: de Apple Store in Haarlem opende eind dit jaar dan toch eindelijk de deuren en is daarmee de tweede Apple Store in Nederland.

Het al eerder genoemde Mailbox verscheen in februari in de App Store, maar je kon de app niet direct gebruiken. De ontwikkelaars gebruikten een wachtrijsysteem om te voorkomen dat de servers overbelast raakten. Later werd Mailbox overgenomen door Dropbox en verdween de app wat naar de achtergrond. Er waren ondertussen wel meer vervangende e-mailapps voor iOS verschenen en het ‘kunstje’ van Mailbox leek niet meer zo bijzonder. Wel direct te spelen was Real Racing 3, dat in februari ook voor iOS beschikbaar kwam. De App Store werd iets handiger in gebruik met de introductie van speciale, korte links. Apple’s iTunes U wist op zijn beurt 1 miljard downloads te bereiken en bleek daarmee een toch best veel gebruikt educatief platform.

Februari was voor jailbreakers ook een grote maand: zij konden eindelijk aan de slag met iOS 6, na de introductie van de evasi0n-jailbreak. Inmiddels is alweer een evasi0n-versie voor iOS 7 uit.

Het Aziatische geruchtencircuit schoot in februari af en toe ook wel mis. Zo werd beweerd dat de iPhone 5s maar liefst een quad-core processor zou krijgen en doken er ook de nodige foto’s van de nieuwe iPad mini 2 en iPhone 5s op, waarvan de echtheid lastig te verifiëren was. Beide Apple-producten lijken immers sterk op hun voorgangers.

Maart 2013

In maart begonnen de geruchten dan toch echt op te laaien. Verhalen over een iPhone van polycarbonaat, verminderde iPhone 5-productie, iWatch-massaproductie rond het einde van 2013 en de eerste productiestappen voor de A7-chip wezen er allemaal op dat Apple weer druk bezig was in China, wat op zijn beurt betekende dat het niet lang kon duren totdat de eerste geloofwaardige productfoto’s via de productieketen naar buiten zouden lekken.

4,5-inch budget iPhone bovenkant en onderkantDe groeiende stroom geruchten gaf ons in ieder geval een idee van hoe de iPhone 5c (toen nog in de volksmond bekend als de budget-iPhone) er uit kon komen te zien. We pakten deze verhalen bij elkaar, gingen om tafel met de Nederlandse conceptmaker Martin Hajek en probeerden samen een zo accuraat mogelijk beeld te creëeren van de iPhone 5c. Daar zijn we nog steeds een beetje trots op. Het concept leek na de officiële aankondiging van Apple namelijk wel heel erg op de uiteindelijke iPhone. Alleen het gekleurde frontje pakte iets anders uit.

Apple stelde in maart ook iOS 6.1.3 beschikbaar. Slecht nieuws voor jailbreakers, want de exploits die waren gebruikt door evasi0n werden met deze nieuwe update gelijk gedicht. De update naar iOS 6.1.3 bood ook een fix voor een manier waarop je het codeslot kon omzeilen, maar het duurde niet lang tot iemand weer een andere manier had gevonden om ongevraagd toegang te krijgen tot iPhones met pincode.

icentre haarlemDe geruchten over een Apple Store in Haarlem bleken in maart negatieve gevolgen te hebben voor een nabijliggende Apple Premium Reseller. We bemachtigden een interne nieuwsbrief van iCentre, waarin werd aangekondigd dat de winkel Haarlem wellicht zou sluiten zodra het huurcontract eind 2013 afliep. Dat was nog voor het grote iCentre-faillissement waar we in een later kwartaaloverzicht aandacht aan zullen besteden.

De iPhone 5 bleek vanwege de ondersteunde 1800MHz-frequentie niet compatibel met de meeste 4G-netwerken in Nederland die op dat moment werden uitgerold, maar in maart maakte KPN een uitzondering: de operator zei wel 4G via de 1800Mhz-frequentie van de iPhone 5 aan te bieden in drukke gebieden, waardoor in bijvoorbeeld steden de iPhone 5 alsnog op het snelle netwerk gebruikt kan worden. Ook Vodafone kondigde later aan dat ze de 1800MHz-frequentie op veel plekken zouden aanbieden en dat de iPhone 5 erop zou werken. Tegelijkertijd zei KPN zich niet te willen conformeren aan Apple’s 4G-standaarden. Gelukkig bleken de iPhone 5s en iPhone 5c later dit jaar alle Nederlandse 4G-frequenties te ondersteunen.

Geruchten over een Apple-gamecontroller werden in maart weer snel afgeschoten, maar achteraf gezien waren ze wellicht gebaseerd op vroege informatie. Met iOS 7 zou Apple later in het jaar immers controllerondersteuning introduceren. Deze gamepads worden gemaakt door externe partijen, niet door Apple zelf. Een Apple iTV leek volgens het geruchtencircuit een mogelijkheid voor eind 2013 of begin 2014. Inmiddels horen we nog maar weinig over de tv en hebben de meeste mensen het idee alweer even uit hun hoofd gezet.

Daarmee eindigt het eerste kwartaal van het iCulture-jaar 2013. Er is veel moois om op terug te kijken. Over een paar dagen lees je in deel 2 alles over de gebeurtenissen in het tweede kwartaal van 2013.

We zijn benieuwd: zijn er nieuwsgebeurtenissen van begin 2013 waar je zelf nog met een warm hart naar terugkijkt?