Reacties voor: Geoblocking vanaf nu verleden tijd: overal in de EU (bijna) dezelfde producten en diensten

Vanaf 20 maart zijn in EU-landen de geoblokkades voor online diensten opgeheven. Het betekent dat producten en diensten in alle landen van de EU beschikbaar moeten zijn. Bedrijven mogen klanten dan niet meer weigeren op basis van hun woonplaats of nationaliteit. Maar het geldt nog niet voor streamingdiensten, omdat zij te maken hebben met auteursrechten. Dit betekent het voor jou!
Itske -

Reacties: 22 reacties

  1. Geld het dan ook dat Apple verplicht wordt om Apple Pay uit te rollen in Nederland? Ik neem aan dat het ook een dienst is.

  2. Nou, Ziggo houdt zich nog niet aan z’n belofte. Ben nu in het buitenland en kan niet kijken via de app.

  3. Kan ik in Belgie nu een kpn abonnement nemen?

  4. Houdt dit ook in dat je bijvoorbeeld in het buitenland de NPO livestream kan bekijken via internet. En hier bijvoorbeeld Italiaanse publieke zenders?

  5. @Dinesh: denk je dat dat aan Apple ligt dan… Banken houden alles tegen, doen alles voor eigen gewin

  6. Enig idee hoe het zit met NLziet?

  7. Kan ik nu een HomePod bij Apple UK bestellen en rechtstreeks laten leveren naar mijn thuisadres in NL of BL?

  8. Ik zit op het moment in Londen en heb Ziggo uitgeprobeerd. Ondanks voorgaande en dit bericht kan ik niet naar Ziggo’s TV kijken er komt een notitie “Niet beschikbaar. Deze video kan niet worden afgespeeld”. Voor heen was dit bericht zoiets als “ Deze video is niet beschikbaar in uw land”.
    Maar het werkt wel als ik VPN met Nederland verbind.

    Ben benieuwd of er meer bedrijven zich niet aan de nieuwe wet houd.

  9. bij KPN kan je vanaf nu live tv kijken in heel de EU

  10. In Netflix hele andere seizoenen beschikbaar als je NL en BE vergelijkt. Zwaar irritant.

  11. Ik lees graag of iemand het met Ziggo voor elkaar heeft. Ben een aantal F1 races in het buitenland (Europa) en wil ze graag live kijken via de App op mijn iPad. Maar met F1 rechten weet je het maar nooit hoe ze eronderuit willen komen 😳

  12. @Marco: Neen, er is geen leverplicht buiten het land waar je het aankoopt.

  13. @Mike: via VPN, werkt al jaren. In het begin moest het een ziggo ip zijn, maar tegenwoordig is elk adres in Nederland goed genoeg voor de app

  14. Ik dacht pas vanaf 1 mei??

  15. Ik wil juist series op Netflix kunnen zien, die in het buitenland beschikbaar zijn. BIG BANG THEORY! Alle seizoenen staan op Netflix Duitsland en UK. Op de Duitse zelfs in originele taal.

  16. De informatie gegeven is niet helemaal compleet. De webwinkel is wel verplicht te verkopen en mag geen geoblocking doorvoeren maar hoeft niet te verzenden naar het buitenland. De klant moet dan zelf een adres in het betrokken land opgeven. Dus stel ik koop iets in Italie dan kan het zijn dat de shop alleen maar verzend naar een adres in Italië .
    Een tweede punt van discussie is de BTW. Denemarken heeft 25% en Luxemburg 17% Als je importeert boven€325 ben je verplicht aangifte te doen en het verhoogde BTW tarief te betalen. Bij controle kan je dus verrast worden. Over al dit soort dingen is nog de nodige discussie en de meest webshops zullen graag willen verkopen dus het zal wel meevallen. Er zijn echter merken die verbieden dat een webshop naar een ander land verscheept. What about Apple?

  17. @Yohan: Vorige week was ik in Manhattan. Ik vreesde de ontknoping van Wie is de Mol te missen (guilty pleasure) maar tot mijn grote verrassing was het via de NPO app prima ongefilterd (met reclame!) te zien. Weliswaar dus pas toen het op de App stond maar dan nog

  18. Ziggo is een streamingdienst dus die hoeven nog niet. Niet te moeilijk maken. VPN-etje thuis opzetten op een nas/router/raspberry pi en streamen maar 🙂

  19. Goed nieuws!

    Hoe werkt dit voor apps in de App store. Nu zijn sommige apps alleen in een bepaald land verkrijgbaar. Ik kan bijvoorbeeld niet een app van een buitenlandse verzekeraar downloaden met mijn Nederlandse account. Valt dit ook onder deze regeling?

  20. Ben benieuwd of onze eigen NPO er zich ook aan zal houden..

  21. @Marco: Uhmm.. UK is geen EU-land weet je nog?

  22. @Marius: Zoals ik het heb begrepen moet de webshop je faciliteren om het product zelf te kunnen afhalen (bijv via een Europese parcel pick-up service), maar kan het je niet verplichten om een adres in dat andere land in te voeren. Dit zou dan evt het adres van de webshop/warehouse zelf moeten zijn. Ben het nu zelf aan het uittesten bij een Deense webshop, die vooralsnog geen medewerking verleent.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.