CloudMagic wordt Newton: heb jij 50 euro per jaar over voor een betrouwbare mailserver?

CloudMagic gaat veranderen en krijgt de nieuwe naam Newton. Er hoort een betaalmodel bij van €50 per jaar, in ruil voor betrouwbare dienstverlening.

De e-mailapp CloudMagic gaat over een paar dagen van naam veranderen. Onder de nieuwe naam Newton proberen ze je te overtuigen om een betaald account te nemen, waar je €49,99 per jaar voor betaalt. CloudMagic maakt gebruik van de nieuwe app-abonnementen die vlak voor de WWDC 2016 werden aangekondigd en waar we vervolgens weinig meer over hebben gehoord. Met de komst van iOS 10 zullen we ze echter steeds vaker gaan zien.


Newton, voorheen CloudMagic

Bekijk ook

App Store krijgt nieuw abonnementenmodel en zoekadvertenties voor apps

Er komen grote veranderingen aan voor de App Store: een nieuw abonnementenmodel, gesponsorde zoekresultaten en een nieuwe verdeling van inkomsten.

Van CloudMagic naar Newton

Eerder vandaag schreven we over de lastige keuzes die ontwikkelaar Marco Arment moest maken bij het verder onderhouden van zijn podcast-app Overcast. Ontwikkelaars van e-mailapps zitten in hetzelfde schuitje: er is veel concurrentie en grote bedrijven zoals Google hebben veel meer mankracht. Bovendien is Google niet afhankelijk van hun e-mailapp, maar verdienen ze hun geld met andere diensten: het tonen van advertenties en het verzamelen van gebruikersprofielen.

De ontwikkelaar heeft de YouTube-video die hier stond helaas offline gehaald.

CloudMagic staat voor hetzelfde probleem en introduceerde eerder al een in-app abonnement. Drie maanden later bleek dat niet te bevallen en maakten ze alle Pro-functies weer gratis. Het maakt goed duidelijk hoe appontwikkelaars worstelen met hun inkomstenmodellen.

Van losse apps naar complete maildienst

Nu CloudMagic wordt omgezet naar Newton verandert meer dan alleen de naam. Newton wordt op basis van een abonnementenmodel aangeboden. De app is 14 dagen volledig gratis te proberen, met alle premium-functies zoals leesbevestiging, later lezen, verzendprofiel, snoozen, gekoppelde apps en het annuleren van reeds verzonden e-mailberichten. Daarna betaal je €49,99 per jaar. Gratis blijven gebruiken is geen optie. In het kort komt het erop neer dat de makers de app uitsluitend verder gaan ontwikkelen voor betalende gebruikers en geen moeite meer doen voor mensen die een gratis oplossing zoeken. Die kunnen immers al terecht bij het eerder genoemde Google.

De ontwikkelaar heeft de YouTube-video die hier stond helaas offline gehaald.

De makers van Newton denken dat het de beste oplossing is om een duurzame dienst te kunnen aanbieden. Concurrenten moesten er noodgedwongen mee stoppen, gingen failliet of werden overgenomen door partijen als Google en Microsoft, waarna de apps uiteindelijk van de markt werden gehaald. Een goed voorbeeld daarvan is Mailbox, dat werd overgenomen door Dropbox en vervolgens aan verwaarlozing ten onder ging. Het is natuurlijk nog afwachten in hoeverre genoeg mensen bereid zijn om die €50 per jaar te betalen, dus uiteindelijk ben je ook bij Newton niet helemaal zeker. Maar het is een bewuste keuze van de makers.

CloudMagic: bouwen aan betrouwbare mailserver

CloudMagic ontstond drie jaar geleden, met als doel om een betrouwbare dienst te leveren voor je e-mail. Want ondanks de populariteit van chatapps communiceren we nog steeds heel wat uren in de week via e-mail. CloudMagic moest een snelle en betrouwbare e-mailapp met pushberichten worden. Het moest werken met elke e-mailaanbieder, zowel op smartphones als op de desktop. Afgelopen januari volgde de Mac-app van CloudMagic.

Bekijk ook

CloudMagic op de Mac: simpele e-mailapp voor al je accounts

CloudMagic is nu ook voor de Mac te downloaden. Met CloudMagic lees je e-mailberichten van al je accounts, op een simpele en overzichtelijke manier.

CloudMagic mailaccounts screenshotDe makers van de app hebben daarbij te maken met serverkosten, dus een volledig gratis app zou op termijn niet mogelijk zijn. Bovendien wilden ze investeren in nieuwe functies en de backend-systemen zo betrouwbaar mogelijk maken. Dat is inmiddels klaar en uitgebreid getest. Het is ook de reden waarom de makers nu het juiste moment vinden om gebruikers geld te vragen. Ze hebben vooraf zelf geïnvesteerd in een goed backend-systeem en daar kunnen gebruikers nu de vruchten van plukken.

Newton komt nog deze maand beschikbaar als nieuwe app en in een review zullen we je daar binnenkort alles over vertellen. De nieuwe app werkt met vrijwel alle e-mailaccounts en op alle toestellen. Er komt nog veel meer, zoals een Windows-app en een agenda voor iOS en Mac.

Bij het installeren van Newton kun je 14 dagen gratis proberen op de iPhone, iPad, Android en Mac. Mensen die al hebben betaald voor de Mac-app of voor het Sender Profile krijgen automatisch 1 jaar gratis. Binnenkort kun je het zelf proberen en meer hierover lezen.

Informatie

Laatst bijgewerkt
11 september 2016 om 19:40
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 14 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.