Apple Support medewerker

iMessage Business Chat: Apple laat bedrijven chatten met klanten

Apple gaat Business Chat onthullen, een speciale zakelijke chatdienst via iMessage waarmee bedrijven in contact komen met klanten. Het concurreert met WhatsApp, Twitter en Facebook.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Apple gaat iMessage Business Chat ontwikkelen, bedoeld voor bedrijven om via de berichtenapp contact te leggen met klanten. Het werkt via iMessage en de eerste details zullen vrijdag worden onthuld. “Met Business Chat kunnen je klanten antwoord krijgen opvragen, problemen oplossen en transacties uitvoeren op hun iPhone, iPad en Apple Watch”, belooft Apple.

Update 10 juni: de Business Chat-app is nu beschikbaar in een eerste versie (zie verderop).

Business Chat voor zakelijke gebruikers

Business Chat werkt via iMessage

Het gaat om een totaal nieuwe app, die zal concurreren met zakelijk gebruik van WhatsApp, Facebook en Skype, drie platformen die nu nog veel worden gebruikt voor zakelijk schatverkeer. “Klanten kunnen je bedrijf vinden en een gesprek starten vanuit Safari, Kaarten, Spotlight en Siri”, vertelt Apple op de eigen website. Apple speelt daarmee in op een ontwikkeling die al langer gaande is: de afgelopen maanden hebben Microsoft, Amazon en andere bedrijven nieuwe functies aangekondigd waarmee bedrijven in contact blijven met klanten, op allerlei plaatsen op internet.

Business Chat zakelijk

Microsoft kiest voor bots
Zo kondigde Microsoft vorige maand op de Build-ontwikkelaarsconferentie aan dat je Skype-chats in een zakelijke website kunt ‘hangen’. Ook gaat Microsoft bots gebruiken in de Bing-zoekresultaten. Zoek je bijvoorbeeld naar een bouwmarkt in de buurt, dan krijg je de mogelijkheid om een bot allerlei vragen te stellen over openingstijden en dergelijke. Microsoft gaat bedrijven helpen om bots te maken, die met hun klanten kunnen chatten. Het gaat aanvankelijk om restaurants. Later wil Microsoft automatisch bots creëren voor veelgebruikte zoekopdrachten. Ook gaat Microsoft de Skype-app een make-over geven, waarbij Bing-zoekresultaten en lokale bedrijven makkelijker bereikbaar zijn vanuit de chat. Ook hier komen bots aan te pas. We zijn daarom benieuwd of Apple ook zwaar gaat insteken op bots, maar daar horen we aanstaande vrijdag meer over.

WhatsApp en Facebook ook grote concurrent
WhatsApp wordt door bedrijven al gebruikt om zakelijk te chatten, al is de beloofde officiële ondersteuning daarvoor nog steeds niet uitgerold. Verder hebben bedrijven de keuze uit Facebook Messenger en gespecialiseerde diensen die livechat aanbieden voor websites. Er zijn tientallen aanbieders, waaronder Zendesk, Zoho en Netop. Bij Facebook hebben ze de Discover Tab, waarmee je bots en bedrijven ontdekt. Twitter loopt nog wat achteraan, met alleen een automatisch welkomstberichtje en snelle antwoorden.

Aanstaande vrijdag 9 juni om 19:00 uur kun je de onthulling van Business Chat via de livestream volgen op deze webpagina bij Apple.

Update 10 juni: Business Chat nu beschikbaar

Apple heeft na afloop van de presentatie de eerste versie van Business Chat vrijgegeven. Daarmee is het voor consumenten mogelijk om contact op te nemen met bedrijven en andere organisaties. Dit werkt via de bestaande iMessage Berichten-app. De functie is alleen te gebruiken in de betaversie van iOS 11. Geïnteresseerde bedrijven kunnen zich op de Apple-website aanmelden om de dienst alvast te proberen, maar consumenten kunnen nog niet chatten. Aan de achterkant kunnen bedrijven hun zakelijke softwareplatform koppelen, zoals Salesforce en Nuance. Klanten kunnen betalingen uitvoeren via Apple Pay.

Revisiegeschiedenis:

  • 2017 - 10 juni: Informatie over beschikbaarheid eerste versie Business Chat toegevoegd.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 31 augustus 2017, 17:47
Categorieën Apps, Diensten
Onderwerpen chatten, wwdc, wwdc 2017, Zakelijk

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.