Reacties voor: Interview bunq: ‘Gemakzucht is onze grootste concurrent’

De nieuwe bank bunq start vandaag met automatische incasso's, waarbij je zelf de controle hebt. De bank werkt volledig met een app. iCulture interviewde oprichter Ali Niknam.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 10 reacties

  1. Allereerst: bedankt voor dit interview. 🙂

    Die gedachte van automatische betalingen eerst goedkeuren lijkt leuk, maar is niet slechts voor sloddervossen gevaarlijk.
    Je kunt immers ook niet in staat zijn om transacties goed te keuren, bijvoorbeeld omdat een dokter je in coma houdt of omdat je vastzit op een eiland met onvoldoende Internet. Je zult maar je webhosting en domeinnaam niet tijdig kunnen betalen…

    Volgens mij is de beste werkwijze: een afzonderlijke betaalrekening voor alle automatische transacties, uitrekenen welk bedrag gemiddeld per maand daarvanaf gaat, en een bedrag van minstens dit gemiddelde eveneens automatisch overboeken vanaf je primaire rekening.
    Voor dat uitrekenen gebruik je uiteraard een werkblad, en bij iedere verandering in je vaste lasten kijk je even of alles nog klopt. Kost je vijf minuten per jaar,

  2. Die incasso’s zijn wel fijn omdat je dan inderdaad kunt zien wie er geld wil en waarom. En daarnaast kun je zorgen dat je genoeg op je rekening hebt staan om te kunnen betalen.
    Denk aan die man die de postcodeloterij per ongeluk niet betaald had en daardoor de prijs misliep.

  3. Interessant artikel, had totaal geen beeld bij dit initiatief en waarvoor nog een (ander soort) bank nodig zou zijn en nu toch wat meer. Zeker dankzij de volgende vraag, maar toch mis ik nog iets:

    iCulture: “Waarom was daar eigenlijk een nieuwe bank voor nodig? Banken staan nou niet als erg sympathiek bekend, hoewel we merken dat mensen wél erg passioneel zijn over de app van hun bank.”

    We zijn begonnen met het idee over een nieuwe bank tijdens het hoogtepunt van de kredietcrisis. We wilden niets fixen, geen pleisters op wonden plakken, maar het anders aanpakken. Dit is zo anders en nieuw, je moet het ervaren.

    Jammer dat jullie op dit antwoord niet verder hebben doorgevraagd, het aanstippen van de kredietcrisis was toch een voorzetje voor open doel daarvoor: wat hebben zij (nog meer) geleerd van de fouten van andere banken. Met name MVO en (echte) duurzaamheid iha blijven nu volledig onderbelicht, en juist daarmee zijn andere banken zwaar de fout ingegaan en hebben veel klanten van zich vervreemd. (Die andere bedreven toch eerder MOO🔸, dat stelletje 🐮🐮 😉)

    Natuurlijk is (alleen) de technische kant een logisch en veilig onderwerp voor een site als iCulture, maar voor veel mensen die overwegen van bank te wisselen zal dat toch niet de enige overweging zijn. En het is nu ook al meer een achtergrondartikel dan puur app/technieuws, dus net dat beetje extra achtergrondinfo had m.i. niet misstaan…

    Nu laten jullie ze helaas nog wegkomen met een imho volkomen nietszeggende dooddoener:

    We wilden (…) het anders aanpakken. Dit is zo anders en nieuw, je moet het ervaren.

    _____

    🔸MOO = tegendeel MVO

  4. Bunq komt inderdaad met de functies die al veel langer hadden moeten worden geimplementeerd. Totale controle over je financien via een app.

    Volgens bunq worden betalingen die je niet binnen 5 dagen goedkeurt automatisch geweigerd. Dat is nogal wat. Dit had beter andersom kunnen zijn of op zijn minst in te stellen, want de meeste betalingen die vanaf je rekening komen zijn gewoon gepland zoals je zorgverzekering of je huur. Maar dit is dus voor die ene keer dat er echt onterecht geld van je rekening wordt gehaald. Ben je dus op vakantie zonder internet, word je opeens wanbetaler van je huur. De mogelijkheid om je incasso zelf in te plannen is wel fantastisch, want zo kun je mislukte incasso’s door te weinig saldo voorkomen.

    Het is jammer dat bunq geen toestellen met een jailbreak accepteert. Anders zou ik ze serieus proberen.

  5. Interessante keuze. Ik zou het ook eerder andersom doen. Alles automatisch accepteren als er 5 dagen niet is gereageerd. Ik wil ook geen wanbetaler worden als ik een maand op vakantie ben in een gebied zonder internet.

    Maar.. het idee achter de app heeft met wel enthousiast gemaakt. Misschien dat ik deze rekening voor erbij ga gebruiken. Vaste lasten gewoon bij ING. De rest via bunq. Volgende maand maar eens proberen.

  6. En nog meer incassokosten in 3…2…1…
    Bizar systeem. Ook vreemd dat je incasso’s zo mag omzetten! Wordt wezenlijk anders en bedrijven gaan daar kosten voor maken omdat men niet betaald.
    Kies dan zelf voor een acceptgiro.

  7. Innovatie is top, maar het mes moet wel aan twee kanten snijden. Wij doen als bedrijf vele incasso per maand en storno’s zijn een administratieve ramp. Los daarvan heeft iemand zelf bewust getekend voor incasso op een bepaalde datum, dan is het argument “ik sta bij de supermarkt of in een café en heb het geld ff nodig” natuurlijk kansloos. En zorgt alleen nog maar voor meer achterstand en administratie. Terug kunnen draaien van incasso’s ok, maar elke maand herinnerd worden nee.

  8. Kijk, jaren geleden was het juist interessant dat je als consument zelf kon besluiten om een automatische incasso af te geven voor de regelmatig terugkerende betalingen. Inmiddels hebben bedrijven dit, gemak voor de consument, succesvol om weten te zetten naar de verplichting van de consument.m: je kan pas een dienst/abo/product afnemen nadat je een incasso machtiging hebt afgegeven. Juist voor die bedrijven is het fijn om ze even administratief te pesten en dat kan nu dus fijn met deze app. Mijn conclusie is inderdaad zelfde als de reacties hier boven; leuk om deze erbij te hebben – de echte bank gebruik je dan voor de eigen afgegeven incasso’s anders mis je de betaling van de echt belangrijke zaken.

  9. Wat ik me afvraag, is deze bank volledig geautoriseerd door de Nederlandse bank? Dat er dus ook garantstelling is tot 100.000 euro bij een faillisementen.

  10. Elke maand 10 incasso berichten goed keuren, steeds maar weer. Na 3 maanden wordt je daar volgens mij wel gek van. Geld tekort komen in de super omdat er een incasso heeft plaats gevonden is ook niet echt een geldig argument. Je hoort te weten wanneer de incasso’s plaatsvinden. Geen enkel bedrijf zal de ene maand op datum (X) afschrijven, en de volgende maand op datum (Y) + Bij de meeste bedrijven kun je aangeven op welke datum je de incasso wilt hebben.

    Deze functionaliteit lijkt er 1 verzonnen voor mensen die de financiele administratie niet op orde hebben IMO

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.