Interview bunq: ‘Gemakzucht is onze grootste concurrent’

De nieuwe bank bunq start vandaag met automatische incasso's, waarbij je zelf de controle hebt. De bank werkt volledig met een app. iCulture interviewde oprichter Ali Niknam.

bunq komt vandaag met iets nieuws. Als eerste bank in Nederland introduceren ze automatische incasso’s waarbij je zelf de controle houdt. Wij vroegen ons af waarom dat handig is, want de huur en de energierekening moet je toch betalen, of je wilt of niet. We interviewden bunq-oprichter Ali Niknam om te achterhalen waarom mensen daarop zitten te wachten.

bunq is bankieren via een app

bunq, winnaar van een iCulture Award, ging vorig jaar van start met een innovatief idee: een bank die alleen te gebruiken is via een app. Bovendien betaal je geen vaste prijs per maand, zoals bij andere banken. De app gratis; als je kiest voor de (optionele) pas, dan zijn de kosten daarvan afhankelijk van gebruik.

Bevalt dat?

Ali Niknam, bunq

Ali Niknam:

In het begin gingen mensen uitrekenen hoeveel ze dan per maand kwijt zouden zijn en of het goedkoper zou zijn. Nu merken we dat mensen dat niet meer doen en de pas vooral gebruiken waarvoor ‘ie is bedoeld. Dus voor erbij. Mensen zijn er juist vanwege de variabele kosten blij mee.

iCulture: “Kun je nu al volledige overstappen naar bunq voor al je bankzaken?”

Nu we automatische incasso erbij hebben, kan dat. De Consumentenbond zegt daarom: ‘bunq is nu een serieuze optie als je wilt overstappen van bank’.

Bij normale banken wordt bij automatische incasso’s het geld op een vast moment van je rekening gehaald. Bij bunq niet: daar wordt elke incasso omgezet naar een betaalverzoek. Je krijgt een pushbericht in de app en kunt daarna zelf beslissen of en wanneer de incasso moet worden geïnd. Pas als je het verzoek goedkeurt wordt er geld afgeschreven van je rekening. Keur je niets goed, dan wordt er ook niets afgeschreven.

Bij andere banken kun je een automatische incasso niet tegenhouden. Het enige wat je kunt doen is achteraf storneren, maar dat kost tijd en in de tussenliggende periode zit je zonder geld.

iCulture: “Maar die automatische incasso’s zijn vaak energierekeningen en andere verplichte uitgaven die je moet betalen. Waarom zou je automatische incasso op deze manier willen regelen?”

Er zijn eigenlijk twee problemen waar mensen nu tegenaan lopen. Beide heb ik zelf ook wel eens last van. Je ziet opeens: hee, er is geld afgeschreven van mijn rekening zonder dat ik het wist. Soms is het al een paar maanden geleden. Sommige kennissen van me hebben automatische incasso’s daarom maar helemaal uitgezet.

De tweede situatie komt ook vaak voor: op de verkeerde dag van de maand wordt de huur afgeschreven. Je staat dan met een rood hoofd bij AH. terwijl je liever nog 5 dagen had willen uitstellen. Je kunt dan zeggen: vandaag niet, liever morgen. Dat biedt enorme voordelen. Je hebt straks de volledige controle.

Er zit overigens nog wel een nadeel aan deze goedkeuring voor automatische incasso’s: sloddervossen kunnen in de problemen komen. Automatische overschrijvingen kunnen juist handig zijn bij betalingen waar je toch niet onderuit kunt en waarmee je altijd te laat bent omdat je acceptgiro’s laat rondslingeren.

Een tweede nadeel is dat bij bunq álle automatische overschrijvingen worden tegengehouden. We zouden vanuit iCulture graag zien dat je bepaalde incasso’s toch automatisch kunt laten doorgaan. Denk bijvoorbeeld aan het tientje per maand dat je overmaakt naar een goed doel of andere kleine vergoedingen aan de school of de sportvereniging waar je eigenlijk niets van merkt. Daaraan wil je niet elke maand herinnerd worden.

bunq bank: verzoeken om betaling bunq bank: rekening met verdeling

iCulture: “Mooi, maar de concurrentie kan dit ook. Wie zien jullie als de grootste concurrentie? Diensten zoals Facebook Messenger of grote banken die met initiatieven zoals Twyp komen?”

Onze grootste concurrent zijn niet zozeer andere partijen, maar het is de gemachtzucht. Mensen die zeggen: ik zit prima bij mijn bank. Wat wil willen aanbieden is een combinatie van functionaliteit, snelheid en uniek zijn. Het gaat om een mindset.”

iCulture: “Waarom was daar eigenlijk een nieuwe bank voor nodig? Banken staan nou niet als erg sympathiek bekend, hoewel we merken dat mensen wél erg passioneel zijn over de app van hun bank.”

We zijn begonnen met het idee over een nieuwe bank tijdens het hoogtepunt van de kredietcrisis. We wilden niets fixen, geen pleisters op wonden plakken, maar het anders aanpakken. Dit is zo anders en nieuw, je moet het ervaren.

iCulture: “Hoe zit het ondertussen met de samenstelling van jullie klantenbestand? Zijn het vooral jongeren?”

Aanvankelijk richtten we ons inderdaad op jongeren. Zij vinden het helemaal geweldig. Maar we hebben gemerkt dat het meer een mindset-kwestie dan een leeftijdskwestie is. Een oudere vriend van me heeft net twee passen genomen en op allebei 20 euro gezet. Voor uitgaven zoals de schoonmaker is dat ideaal. Zo zijn er veel meer mensen die wel eens een borrel doen, met vrienden op stap gaan of een oppas hebben. In al die situaties komt zo’n extra pas goed uit.

iCulture: “Hoe gaat de nabije toekomst eruit zien? Verdwijnt cash?”

Cash wordt minder belangrijk, maar wij geloven vooral in mobile only. We ontwikkelen nu voor iOS en Android en zijn nog op zoek naar een Windows Phone-developer. Android is een apart geval, want er zijn best veel verschillen tussen de toestellen. Over nieuwe functies ga ik nog niets zeggen. We willen klanten verrassen.

Informatie

Laatst bijgewerkt
2 februari 2016 om 14:22
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 10 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.