‘Apple heeft meerdere prototypes van AR-bril, afhankelijk van iPhone’

Apple heeft meerdere prototypes van een AR-bril ontwikkeld, waarvan een aantal met 3D-camera's die afhankelijk zijn van de iPhone. Het lijkt daarom erop dat het meer een accessoire wordt.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Apple is momenteel bezig om meerdere prototypes van AR-brillen te testen. Daarbij lijkt het bedrijf voorkeur te hebben voor modellen die afhankelijk zijn van de iPhone. Dat beweert de Financial Times op basis van bronnen. Maar het kan nog alle kanten op.

Apple’s AR-bril en iPhone

De Financial Times dook in een onderwerp dat de afgelopen tijd maar weinig aandacht heeft gekregen: gaat Apple nou een eigen AR-bril op de markt brengen, of niet? Intern worden in ieder geval meerdere prototypes getest, waarbij het nog de vraag is of het uiteindelijk iets oplevert dat in de winkel komt te liggen.

Uit die prototypes blijkt dat Apple een voorkeur heeft voor modellen met 3D-camera’s en waarbij de iPhone als scherm dient. Daarmee voorkomt Apple dat er een gigantisch ding voor je hoofd hangt, zoals bij de eerder besproken Mira Prism het geval is:

Mira Prism

Volgens FT bevatten de brillen sensoren, camera’s en schermpjes om de augmented reality-ervaring zo realistisch mogelijk te maken. Bij sommige prototypes ontbreekt het scherm en ben je afhankelijk van de iPhone.

Spectacles worden geleverd in een gele koker

Uiteindelijk zou Apple’s AR-bril wel eens een accessoire zoals de Snapchat Spectacles kunnen worden, in plaats van een computer op je hoofd, zoals bij Microsoft’s Hololens het geval is:

Microsoft Hololens

Microsoft laat op bovenstaande foto wel mooi zien waar AR bij uitstek geschikt voor is: in de industrie, bij gebruik van machines en om mensen op te leiden. Zo zou je als arts in opleiding allerlei ziektebeelden geprojecteerd kunnen krijgen op het menselijk lichaam, zonder dat je honderden patiënten op de operatietafel hoeft te leggen.

Hieronder zie je nog een ander plaatje van de Hololens, die overigens meer gericht is op zogeheten mixed reality:

Microsoft Hololens

Of Apple die richting ook kiest, is nog niet helemaal duidelijk. Uit het stuk van FT blijkt dat Apple nog niet helemaal zeker is wat de meest aantrekkelijke toepassing voor zo’n bril zou kunnen zijn. Daarom werken e ook aan meerdere prototypes. Eén groep engineers werkt in ieder geval aan een bril met 3D-camera’s zonder scherm. De iPhone is dan het scherm waarop je alles moet bekijken.

Apple’s vooruitzichten zijn goed. ARKit roept veel enthousiasme op bij ontwikkelaars en hopelijk ook bij gebruikers als iOS 11 later dit najaar beschikbaar komt.

Bekijk ook

Mira Prism augmented realitybril

Zou jij deze goedkope augmented realitybril op je neus zetten?

Met de Mira Prism heb je een goedkope augmented realitybril in handen, waarmee je thuis allerlei games kunt spelen. Het werkt samen met de iPhone 7.

Reacties: 3 reacties

  1. Ik zou toch liever een AR-Bril met een scherm willen. Sowieso zou ik alle apparaten onafhankelijk willen maar toch een functie om met elkaar te verbinden. Een optie die niet verplicht is dus. Maar dan nog ga ik niet met een AR-bril rond lopen als het een belachelijke clowns bril is. Als de nanotechnologie een beetje vorderd kan het zo in een normale bril gestopt worden.

  2. “Apple’s vooruitzichten zijn goed”

    Ik vind dit maar een loze inhoudsloze kreet! Gebaseerd op gebakken lucht.
    Er is totaal niets bekend, en ja we kennen Apple, dus het kan nog wel eens 5 jaar of meer duren voor er iets op de markt komt.

  3. Zo’n AR of VR bril lijkt me helemaal niks! Ik denk niet dat ik ooit zoiets zou willen. Ik denk dat het net zo mislukt als de 3D televisies met brilletjes. De meeste mensen hadden geen zin om met zo’n (duur!) brilletje op televisie te gaan kijken. Bij televisie is er veel in geïnvesteerd, maar het is alweer helemaal van de baan. AR lijkt me pas leuk als het ‘vanzelf’ voor je neus gebeurt. Op het scherm van je iPhone of televisie of geprojecteerd in je kamer als een virtueel AR/3D object. Anders blijft het beperkt tot technische freaks, gamers en kinderen. En wat toepassingen bij cursussen en trainingen. Dus niet voor de massa.