Apple privacy-spot

Apple’s nieuwste reclamespot legt nadruk op privacy

Apple is gestart met een nieuwe reclamecampagne, waarin de nadruk ligt op iets wat nauwelijks sexy te noemen is: privacy. De slogan is simpel: 'Privacy. That's iPhone'.

Het kan niemand ontgaan zijn: privacy is belangrijk voor Apple. Het bedrijf probeert dan ook regelmatig te benadrukken dat de producten van Apple veel meer respect voor je privacy hebben dan die van de concurrenten. CEO Tim Cook zegt het dan ook regelmatig in interviews. Apple bouwt dan ook geen profielen op en verkoopt je data niet aan adverteerders en dat staat in schril contrast met wat andere techbedrijven zoals Google en Facebook doen. Toch is die boodschap nog niet tot iedereen doorgedrongen en vandaar dat Apple nu in een reclamespotje uitlegt hoe het zit. Er zijn immers momenten dat je wat meer privacy wil: bijvoorbeeld op de wc of als je iets persoonlijks te bespreken hebt.

In het filmpje krijgen we in rap tempo een aantal situaties te zien waarbij je privacy wil, afgewisseld met beelden waarbij de nadruk wat meer op beveiligingsmaatregelen ligt. We zien mensen die rolgordijnen neerlaten, de deur op slot doen of een gesprek tijdelijk staken als er iemand anders in de buurt komt. Er is geen dialoog te horen, alleen wat teksten aan het eind. “If privacy matters in your life, it should matter to the phone your life is on.” Kortom: koop een iPhone, want dan zit je safe met je persoonlijke data.

Zo’n boodschap van privacy brengt natuurlijk wel risico’s met zich mee. Zo had Apple onlangs te maken met een FaceTime-bug, waardoor mensen ongewenst konden meeluisteren in een groepsgesprek. En wat ook meespeelt is dat de Facebook- en Google-apps die je App Store vindt helemaal niet zo netjes met je privacy om gaan. Je kunt wel een telefoon bij een privacyvriendelijke fabrikant aanschaffen, maar als je vervolgens je data weggeeft aan bedrijven die er minder netjes mee omgaan, is er weinig verschil meer met een Android-smartphone.

Apple privacy-spot

Het reclamespotje zal tijdens primetime in de VS te zien zijn en daarna in een aantal andere landen worden vertoond. Vlak voor de Consumer Electronics Show (CES 2019) in Las Vegas liet Apple een gigantisch billboard op een gebouw plaatsen met de tekst ‘what happens on your iPhone, stays on your iPhone’, als verwijzing naar de bekende slogan over Las Vegas.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 15 maart 2019, 7:00
Categorie Apple
Onderwerpen privacy, reclamespot

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.