Interview: Waarom Apple publieke beta’s voor iOS uitbrengt

In een interview met Fast Company vertellen Tim Cook, Eddy Cue en Craig Federighi waarom Apple publieke beta's voor iOS uitbrengt en of Apple nog wel innovatief is.

Fast Company heeft een uitgebreid interview met Apple-topmannen Tim Cook, Eddy Cue en Craig Federighi gepubliceerd, waarin wat interessante feiten te vinden zijn. Zo krijgen we eindelijk antwoord op de vraag waarom Apple publieke beta’s voor iOS uitbrengt.


Tim Cook Eddy Cue

Beta’s voor iOS
Apple’s beslissing om publieke beta’s voor iOS uit te brengen, heeft direct te maken met de problemen rond Apple Maps. Er bleken veel fouten in de nieuwe kaartendienst te zitten, waardoor Tim Cook in het openbaar excuses moest aanbieden.

Bekijk ook

Tim Cook biedt excuses aan voor tegenvallende Apple Maps

Tim Cook heeft excuses aangeboden voor de tegenvallende kwaliteit van Apple Maps. Apple's eigen kaartendienst bleek veel fouten te bevatten

Cue geeft in het interview toe, dat de publieke reactie op Apple Maps hard aankwam:

Voor ons in Cupertino waren de kaarten hier behoorlijk goed. Dat is toch zo? We zagen niet dat er een probleem was. We konden het toen niet aan een groot aantal gebruikers beschikbaar stellen om feedback te krijgen. Nu kan dat wel.

Die ervaring zorgde ervoor dat Apple het publieke betaprogramma voor iOS is gestart. Ze kunnen daardoor sneller problemen en bugs achterhalen. Voor de twee belangrijkste besturingssystemen iOS en OS X zijn nu publieke beta’s beschikbaar. In 2014 kon iedereen meedoen aan het testen van OS X Yosemite en sinds vorig jaar is de publieke beta ook voor iOS opengesteld. Alleen voor watchOS en tvOS zul je nog ontwikkelaar moeten zijn om vooraf beta’s te kunnen testen.

Is Apple nog wel innovatief?

Cue gaf ook antwoord op de vraag of Apple nog wel innovatief is: “De wereld denkt dat we elk jaar een doorbraak hadden toen Steve er nog was”, aldus Cue. “Maar die producten werden in de loop van een lange periode ontwikkeld.” Veel innovatie is nu incrementeel, waardoor het minder opvalt. Zo is Apple bijvoorbeeld wel bezig met kunstmatige intelligentie, maar de resultaten daarvan verwerken ze in bestaande producten en diensten zoals Spotlight en Siri. Terwijl het publiek misschien liever een losstaand product had gezien, zoals een virtual reality-bril of een zelfrijdende auto.

Tim Cook met strakke blik

Cook vindt dan ook dat we ons niet zo druk moeten maken over de Apple-is-gedoemd-verhalen die regelmatig opduiken. Dat wil niet zeggen dat het bedrijf perfect is, maar wel dat ze naar perfectie streven. Soms gaat er iets mis. “Het belangrijkste is: heb je de moed om te zeggen dat je fout zat? En verander je dan? Het belangrijkste voor mij als CEO is dat we dat durven blijven doen.” Cook vindt ook dat er nog genoeg ambitie bij Apple te vinden is en dat er nog genoeg richtingen zijn om uit te breiden. Maar ze zullen het pas doen als de tijd er rijp voor is. Uiteindelijk wil Apple graag in elk onderdeel van je leven aanwezig zijn: in de woonkamer, in je werkkamer, aan de telefoon of in de auto.

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.