iPhone 6 kapot scherm

‘Apple doet minder moeilijk over schermreparaties door derde partijen’

Apple doet volgens een gelekte interne memo minder moeilijk over schermreparaties door derde partijen. Het is niet langer standaard reden om de garantie te laten vervallen.

Apple heeft in een interne memo aangegeven, dat schermreparaties door derde partijen niet langer je garantie kosten. De gelekte memo werd beschikbaar gesteld aan winkelpersoneel in de Verenigde Staten en Canada, maar geldt waarschijnlijk wereldwijd.

iPhone 6 kapot scherm

Kapot scherm beter gedekt

iPhone-schermen die door derde partijen zijn gerepareerd vallen daardoor in de toekomst nog steeds onder de garantie. Het probleem moet niet met het scherm zelf te maken hebben. Voorheen verviel de garantie als je je iPhone-scherm niet door Apple of door een geautoriseerde servicepartner had laten fixen. In de memo staat dat medewerkers het toestel moeten inspecteren op geknoei. Is alles OK, dan kunnen eventuele kapotte onderdelen onder de garantie worden vervangen. Wel moet het toestel nog binnen de garantieperiode vallen: hiervoor geldt Apple’s standaard 1-jaar-garantie of de verlengde AppleCare-garantie. In Europa geldt daarnaast nog de 2-jarige garantie voor consumenten, maar als er met het toestel geknoeid is door een prutser kunnen we ons voorstellen dat Apple daar niet volledige garantie op geeft. We horen dan ook graag van iCulture-lezers of ze de komende weken iets merken van een soepeler beleid.

Repareren volgens gangbaar tarief
Valt de iPhone niet meer onder garantie, dan kan het toestel volgens gebruikelijke tarieven gerepareerd worden. Mocht de reparatie mislukken omdat er onderdelen van derde partijen zijn gebruikt, dan moeten die delen tegen de gebruikelijke kosten worden vervangen door originele onderdelen. Het lijkt er dus op dat je een third party-scherm weer kunt laten vervangen door een origineel scherm, als je achteraf niet blij bent met de reparatie door een externe partij. AppleCare+ biedt geen dekking voor schermen en batterij-reparaties van externe partijen.

Beter af bij de Apple Store
Mocht je met een kapotte iPhone zitten, dan kun je het beste naar Apple zelf stappen. Apple Authorized Service Providers moeten volgens de gelekte memo nog steeds reparaties weigeren als een defect is ontstaan door onderdelen van derde partijen, zoals aluminium behuizing, moederbord, batterij, Lightning-connector, koptelefoonaansluiting, microfoon en knoppen.

Natuurlijk horen we graag hoe jullie ervaringen de komende weken zijn, en of er soepeler wordt omgesprongen met reparaties door derden.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 25 februari 2017, 10:00
Categorie Apple
Onderwerp reparatie

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.