Apple uitgeroepen tot ‘meest innovatieve bedrijf’ van 2018

Fast Company heeft Apple op nummer 1 gezet als het meest innovatieve bedrijf van 2018. Er staan maar liefst 350 bedrijven in de lijst, maar Apple was het meest innovatief met activiteiten als ARKit, kunstmatige intelligentie en eigen chips.

Tim Cook kan weer een nieuwe award op zijn trui spelden: zijn bedrijf is gekozen tot het ‘meest innovatieve bedrijf’ van 2018. Het jaar is nog maar net begonnen, maar het zakenblad Fast Company heeft de lijst alweer klaar. In 36 categorieën koos de jury maar liefst 350 bedrijven. De hoofdprijs ging naar Apple. Ze schrijven over Apple als: “Een bedrijf dat wordt bekritiseerd omdat ze sinds de iPad in 2010 geen hit meer hebben gehad”. Maar ondanks die kritiek deed Apple het in 2017 toch erg goed: AirPods zie je tegenwoordig overal, de Apple Watch Series 3 is een bestseller, met ARKit heeft Apple de ontwikkelaars in beweging gekregen en zelfs sceptici waren onder de indruk van de iPhone X.

“Mensen beoordelen bedrijven vaak op hun laatste producten”, merkt Fast Company op. “Maar creativiteit zit dieper”.

Apple meest innovatieve bedrijf van 2018

Volgens Fast Company valt vooral Apple’s benadering van hardware- en software-engineering op. Daarmee laat het bedrijf zien dat het ambitieuzer is dan ooit:

Andere fabrikanten van telefoons en tablets kopen kant en klare chips. Apple ontwerpt zijn eigen chips, waardoor een iPhone voorzien is van een processor die specifiek is ontworpen en geoptimaliseerd voor Apple’s besturingssysteem, apps, camera en aanraaksensor.

Het zakenblad prijst ook CareKit, Apple Music en de vele activiteiten op het gebied van kunstmatige intelligentie, zoals dat bijvoorbeeld wordt gebruikt voor het optimaliseren van de batterijprestaties en het uitvoeren van lokale berekeningen op het toestel zelf, in plaats van in de cloud. Ondertussen werd Apple het meest waardevolle bedrijf ter wereld en vind je de producten overal: van de Mac op je bureau tot de computer om je pols, de Apple Watch.

De tweede plaats in de verkiezing ging naar Netflix, gevolgd door Square, Tencent en Amazon. Ook in de top 10: Patagonia, CVS Health, The Washington Post, Spotify en de NBA.

Bekijk de volledige top 50 en de argumentatie van Fast Company hier.

Reacties: 18 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.