Reacties voor: Apple geeft beveiligingslek toe en belooft een fix

Apple gaat het wachtwoordlek oplossen. Door dit lek is het mogelijk om toegang te krijgen tot persoonlijke gegevens, ondanks een ingestelde pincode. Apple kwalificeert het als een klein probleem.
Jean-Paul Horn | iCulture.nl -

Reacties: 16 reacties

  1. Ach.. wat je een groot beveiliginglek kunt noemen..
    Ik vind het meer een fijn weetje:)

  2. Ik gebruik niet eens een wachtwoord, dus…

  3. “van-een-mug-een-olifant-journalistiek” van de bovenste plank.
    Ik ben blij dat er hier ook de nuance te vinden is die op veel sites ontbreekt.

    Er zijn namelijk heel veel sites die dit bericht hebben staan zonder de oplossing en moet je dan de reacties is lezen.

    Apple…. schandalig… blablabla gevloekkerde vloek

    En als er dan een snuggere dude zegt dat je de ipod moet zetten achter de dubbel home klik is het even stil en dan komen ze weer:

    jaaa maar…. het moet niet kunnen bla bla….

    En het mooie is weer dat de helft van die reaguurders zelf geen iphone heeft. of overweeg. omdat ze al een superieure telefoon hebben in hun ogen.

    prachtig dit.

    Negatieve aandacht is ook aandacht.
    Er is sinds de launch van de 3G geen dag geweest dat apple niet in het nieuws is geweest.

  4. Wat een onzin

    Omdat de meeste mensen open ssh hebben geinstaleerd kan je zo en zo makkelijk bij de gegevens de iphone is zo lek als een mantje zo als bijna elke willekeurige telefoon dat is.

  5. hoeveel mensen gebruiken deze mogelijkheid eigenlijk? Het is idd niet netjes van Apple dat het niet correct werkt, maar ik vraag me wel af hoe groot deze mug nu eigenlijk is.

    De mensen die ik ken met een iphone maken allemaal geen gebruik van een wachtwoord.

  6. Tja, “Apple geeft beveiligingslek toe”

    Ik had dit wel ludiek gevonden:

    “Apple ontkent beveiligingslek”

  7. De mug is eigenlijk een joekel sinds de iphone standaard zo staat ingesteld.
    Je moet weten dat je ook de ipod of je spring board kan oproepen met dat commando.
    Dus ik snap het wel. Maar het blijft flink aangedikt als super groot gevaarlijk lek.
    Toen ik de koppen las had ik iets VEEL ergers verwacht

  8. Even over de olifant-en-mug-journalistiek waar 4saus het over heeft: grappig is dat een tijdje geleden de mailbox overstroomde van mensen die riepen “Steve Jobs bevestigt Kill Switch!!! Waarom schrijven jullie daar niet over?”. Dat hadden we ook gedaan, maar we vonden het niet meer dan een paar regels waard in een zinniger nieuwtje over 60 miljoen apps gedownload. Idem bij nieuwstips als: “OMG, Apple huurt acteurs in om in de rij te staan!!” (schandalig hoor, maar niet meer dan een regel waard in: iPhone in 21 nieuwe landen verkrijgbaar). Kortom: understated (is dat een woord?) en genuanceerd schrijven komt niet altijd aan, soms moet je een mug toch iets meer opblazen om uberhaupt iets voor het voetlicht te kunnen brengen.

    Ik heb me de afgelopen dagen wel verbaasd over de gigantische hoeveelheid buzz die het onbekende iPhone-fabrieksmeisje op internet heeft gemaakt. Foto’s op een pasgekochte iPhone zijn nieuws, maar de celebrity-status van het meisje… wat mij betreft non-nieuws. Maar zoals gezegd: da’s mijn persoonlijke mening, ik probeer het zelf een beetje te variëren. Er zijn vast nieuwtjes die we iets te dik hebben aangezet, maar ook nieuwtjes waarbij we feitelijk de boot hebben gemist door te genuanceerd in te steken, waardoor het nieuws totaal niet overkwam bij een bepaalde groep lezers.

    Feit blijft dat het hier om een veiligheidslek gaat waardoor je een eerste beveiligingslaag (de passcode lock) binnen twee seconden kunt verbreken. Dat kun je naar mijn weten op geen enkele andere telefoon. Dat is voor jou misschien niet zo’n probleem, maar als je bedrijfsgevoelige (Exchange)-informatie op je iPhone hebt staan wel degelijk. Je hebt dan niet eens de tijd om een Remote Wipe te sturen, want een eventuele vinder heeft door een eenvoudige knoppentruc al toegang tot je iPhone. Kortom: het blijft zeer slordig van Apple dat dit mogelijk is en dus wel degelijk een groot lek. Je kunt alles wel relativeren of door een roze Apple-bril blijven bekijken, maar een beetje kritiek op Apple mag ook wel. En ja: het is met een andere instelling voor de Home-knop eenvoudig op te lossen, maar daarmee bagatelliseer je het probleem. Met die truc moe de gebruiker een probleem oplossen, die eigenlijk al door de fabrikant opgelost had moeten zijn.

  9. hop naar 2.0.3

  10. Fijn hoor een nuance maar ik snap de hevige reacties wel. De telefoon word ook ingezet door bijvoorbeeld doktoren e.d. Je moet er niet aan denken dat mensen bij belangrijke gegevens kunnen. Ik heb er bijvoorbeeld belangrijke gegevens instaan over klanten, een ramp als dat op straat komt. Dat dit voor jullie niet belangrijk is maakt het probleem niet minder groot!

  11. Wat ik helemaal vreemd vind is dat de lek in 1.1.4 ook aanwezig was en toen is gefixed? En dat diezelfde lek nu keihard terug is in 2.0.x

    Als je daar dan over nadenkt gaat het allemaal erg slordig daar bij Apple… Eerst iets fixen en vervolgens in een nieuwe firmware het zelfde probleem weer hebben. Testen ze de firmware dan niet op oude leaks en bugs?

    Laten ze maar snel met een oplossing komen volgende maand. Wat zou het worden? Begin of eind volgende maand?

  12. De kinderen kunnen weer tevreden zijn want een non-probleem wordt opgelost (over maandje of 6?) en kunnen nu op zoek naar het volgend probleempje. Overigens is het wel knap dat het ze steeds weer lukt om Apple in het nieuws te brengen want de meesten hebben zelf geen iPhone.

    Regel 1 in marketing land:

    “Hoe ze over je l*llen, doet er niet toe als ze maar over je l*llen!”

    Dus azijnpissers: zet het goede werk voort.

    Zullen we een competitie opzetten hoe lek de iPhone is en hoe lek de bijvoorbeeld Nokia xxx/)

  13. Het maakt niet uit hoe je erover denkt maar Apple moet ze gewoon niet de gelegenheid geven om dingen te vinden. Betekent gewoon dat ze een perfect produkt moeten maken!
    OVerigens blijf ik heel blij met mijn 3G!

  14. @Vox:

    Begrijp je zelf eigenlijk wel wat je zegt? “een perfect produkt”.

    Is alles wat jij en jouw werkgever doet perfect?

    Zo ja, dan dan lieg(t) jij/jouw werkgever een eind in de ruimte.

    Doe even normaal zeg. Perfect bestaat niet! Zelfs niet als je het toen- honderdvoudige zou betalen.

  15. Het gaat niet zozeer om het lek, maar om de marketing eromheen.
    De grote Phil Schiller (die de iPhone 3G als eerste demonstreerde) gaf aan dat Apple de zakelijke markt serieus nam en er een heel leger van ontwikkelaars op gezet had om Exchange (hoe je er ook over denkt, DE bedrijfskritische, veilige omgeving in bedrijven) goed te implementeren.
    Daarmee legde hij de lat erg hoog.
    Ditzelfde legertje engineers (in Apple-speak ongeveer de heilige apostels zelf) heeft dan kennelijk niet erg op zitten letten.
    Met deze imago-schade & de gedane moeite om naast de Blackberry serieus genomen te worden door het bdrijfsleven is dit WEL een gigantische misser.

  16. inderdaad ik gebruik de iPhone dus ook zakelijk en contactinformatie moet gewoon beschermd zijn. Nu ben ik niet zo dom om te geloven dat een simpel password voorkomt dat een telefoon gekraakt kan worden maar wat vooral “schokkend” was is de eenvoud om toch in de iPhone te komen. Zoals al eerder gezegd, voor de Apple fanboys is dit misschien een storm in een glas water maar een de it-manager van een fortune 500 bedrijf is echt niet “amused”. Dit soort grappen kan je je echt niet te vaak veroorlofen. Aan de andere kant elke dag worden systemen chips en weet ik wat niet meer gekraakt dus echt opkijken doet niemand hiervan. Wel leuk om te zien nu de iPhone zo populair wordt of Apple echt slechterikken op een afstand kan houden of dat de iPhone ook slachtoffer gaat worden van zijn eigen populariteit.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.