Apple bestudeert App Store-koopgedrag voor iAds

Apple is begonnen met het bestuderen van gedrag van gebruikers, zodat iAd de juiste reclames toont. Apple weet daarbij zeer nauwkeurig wat je met apps doet.

iad-iphoneApple houdt sinds 1 juli het koopgedrag van miljoenen iTunes-gebruikers in de gaten om ze de juiste iAds-advertenties te kunnen voorschotelen. “Apple weet wat je hebt gedownload, hoeveel tijd je een applicatie gebruikt, waar je niet van houdt en gewist hebt”, zegt Rachel Pasqua die namens mobiel marketingbedrijf ICrossing advertenties inkoopt voor Toyota en Mazda, al doen die bedrijven nog niet mee aan het iAds-programma. Bloomberg interviewde een aantal bedrijven die wel meedoen aan iAds. Zo richt Unilever zich met advertenties voor Dove Men+Care op getrouwde mannen met kinderen die eind dertig zijn.


Rob Candelino is marketingdirecteur bij Unilever en vertelde Bloomberg: “Apple then overlays that with the iTunes information and targets quite well and quite surgically.” De informatie over individuele gebruikers wordt niet gedeeld met adverteerders. Wel heeft Apple het recht om de locatie van gebruikers te delen met partners, zoals adverteerders. Naast Unilever hebben ook Nissan, Best Buy en AT&T zich ingeschreven voor iAds. De advertenties bestaan uit video’s, wallpapers, games, interactieve kaarten en advertenties die uitnodigen om iTunes-content te downloaden. Volgens Apple-woordvoerster Trudy Muller zijn het de eerste stappen. De merken die nu meedoen laten het samenvallen met hun marketingcampagnes van dit seizoen, zoals ‘back to school’ en de feestdagen later dit jaar.

Op de website van Apple is te lezen dat adverteerders kunnen filteren op demografische gegevens (bijvoorbeeld geslacht en leeftijd), muziekvoorkeuren, filmgenres, televisiegenres, locatie en applicaties waarin gebruikers geïnteresseerd zijn.

Zoals we eerder aangaven kun je kiezen voor een opt-out voor locatie en interesses. Je krijgt dan algemene advertenties te zien, die niet op jouw gedrag zijn afgestemd.

De advertentie van Nissan ziet er zo uit:

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Reacties: 16 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.