Reacties voor: De toekomst van oordopjes is 3D-geluid

Met 3D-geluid kun je een veel realistischer ervaring bieden dan met AirPods mogelijk is. Fabrikanten Bragi en Sennheiser zijn er al mee bezig.
Lees het complete artikel → De toekomst van oordopjes is 3D-geluid
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 9 reacties

  1. Vreeselijk

  2. Ik wil muziek horen, dat ik iets omgevingsgeluid hoor als ik bijvoorbeeld aan het wandelen ben, is wenselijk, maar dat lijkt me vreselijk. Behalve dan misschien het navigatie voorbeeld, maar de rest. Nee dank je

  3. Techniek van 360 audio bestaat al lang: https://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording. Toepasbaar op iedere koptelefoon/oordoppen, die kapper is een klassieker: https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

    Snap niet zo goed wat dan nieuw is. Het vastleggen van 3D-audio met oordoppen is wel nieuw.

  4. Ik weet nog dat er een aantal maanden geleden veel problemen met de Bragi Dash vanwege de bluetooth verbinding dat steeds uitviel. Intussen zijn er verschillende firmware updates geweest, iemand ervaringen hiermee?

  5. Leuk idee, maar voor de audiofielen heeft dit totaal geen meerwaarde aangezien het meer om een gimmick gaat en niet om betere geluids prestaties.

  6. Origineel geplaatst door Prana
    Snap niet zo goed wat dan nieuw is. Het vastleggen van 3D-audio met oordoppen is wel nieuw.

    Dat het in volledig draadloze oordopjes zit.

    Origineel geplaatst door St3pHaN
    Leuk idee, maar voor de audiofielen heeft dit totaal geen meerwaarde aangezien het meer om een gimmick gaat en niet om betere geluids prestaties.

    Het mooie is: er zijn heeeeel veel mensen die oordopjes gebruiken. Dus als het voor de 5% die zich audiofiel noemt niet spannend is, is er voor de fabrikanten nog genoeg marktpotentieel over.

  7. Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag

    Origineel geplaatst door Prana

    Snap niet zo goed wat dan nieuw is. Het vastleggen van 3D-audio met oordoppen is wel nieuw.

    Dat het in volledig draadloze oordopjes zit.

    Er zit precies niets in de dopjes zelf, dit kun je met elke set stereo doppen doen. Ook met €1 modellen (al lever je dan aan kwaliteit in maar goed) werkt dat.

    Origineel geplaatst door St3pHaN

    Leuk idee, maar voor de audiofielen heeft dit totaal geen meerwaarde aangezien het meer om een gimmick gaat en niet om betere geluids prestaties.

    Het mooie is: er zijn heeeeel veel mensen die oordopjes gebruiken. Dus als het voor de 5% die zich audiofiel noemt niet spannend is, is er voor de fabrikanten nog genoeg marktpotentieel over.

    Dit is voornamelijk een softwarematige verandering van t geluid. De hierboven genoemde kapper is een super voorbeeld van deze techniek. Ook Desmond (iirc) van Smarter Every Day (YouTube) heeft een apart YouTube kanaal met dit soort opnames, absoluut de moeite waard, al zijn dat dan weer geen gemanipuleerde opnames maar opnames gemaakt met speciale schelpen over de microfoons die het geluid plaatsen in de omgeving.

  8. @Sebastiaan:

    Excuseer, had even niet gezien dat Sennheiser een accelerometer in de koptelefoon stopte en zo de rendering aanpast. Ga er wel vanuit dat het aanpassen van dat geluid hoogstwaarschijnlijk gewoon op de source moet gebeuren.

  9. Origineel geplaatst door Prana
    Snap niet zo goed wat dan nieuw is. Het vastleggen van 3D-audio met oordoppen is wel nieuw.

    Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag

    Dat het in volledig draadloze oordopjes zit.

    Het mooie is: er zijn heeeeel veel mensen die oordopjes gebruiken. Dus als het voor de 5% die zich audiofiel noemt niet spannend is, is er voor de fabrikanten nog genoeg marktpotentieel over.

    Niet iedere muziekliefhebber noemt zichzelf audiofiel, maar kan desalniettemin vrijwel even kritisch staan tegenover technieken die geluidskwaliteit negatief (kunnen) beïnvloeden. Het sommetje (100 – 5 = 95%) is dus wel héél erg kort door de bocht…

    3D TV is op sterven na dood, benieuwd of deze eveneens louter vanuit de fabrikanten geïnitieerde ‘vernieuwing’ wel voet aan de grond krijgt. A/V consumenten zijn (door schade en schande) iha wijzer, (dus) afwachtender en kritischer geworden. Vooralsnog krijgt dit fenomeen ook van mij ‘het nadeel van de twijfel’ 🤔

    Overigens is het voorbeeld wél slim gekozen om draadloze oordopjes te promoten, als je érgens niet met bedrade oordopjes in je oren wilt zitten is het wel bij de kapper 😉

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.