Mobiel shoppen in Nederland: vooral mannen, tablet meest populair

In Nederland wordt mobiel winkelen het liefst gedaan op een tablet. Tablets zijn goed voor 51% van de mobiele aankopen. De gemiddelde mobiele shopper is 38 jaar en vaker man dan vrouw.

ipad aankopenTablet en smartphone worden in Nederland steeds vaker gebruikt voor online aankopen. Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org. De tablet is het meest populaire apparaat voor mobiel shoppen: 51% van de mobiele aankopen worden via een tablet gedaan, dus een nipte meerderheid. Het shoppen gebeurt meestal gewoon thuis op de bank: 92% van de mobiele kopers die een tablet gebruiken, deed dat thuis. Bij smartphones ligt dat percentage anders: daar doet tweederde van de mobiele kopers de aankopen terwijl ze thuis zijn. Eénderde doet het onderweg of op andere plekken buitenshuis.


Toch is kopen via een mobiel apparaat nog niet ideaal, ontdekten de onderzoekers van Blauw Research. Bedrijven hebben slecht functionerende mobiele websites (24%) of gebruikers hebben een gevoel van onveiligheid bij het bestellen of betalen van een mobiel apparaat (18%). Het meest genoemde nadeel is echter een te klein scherm (38). Toch zal mobiel winkelen de komende jaren alleen maar toenemen. Tweederde van de ondervraagden verwacht in de eerste helft van 2013 meer online aankopen te doen met een smartphone of tablet.

Van alle online winkeltransacties wordt momenteel 12 procent op een mobiel apparaat gedaan, via een mobiele website of app. Overigens gaat het daarbij niet alleen om het online kopen van fysieke spullen, maar ook om het kopen van apps. In de tweede helft van 2012 werden 73 procent meer aankopen via een mobiel apparaat gedaan, in vergelijking met dezelfde periode in 2011. In totaal werden er 5.5 miljoen aankopen gedaan. De gemiddelde waarde was €56 per bestelling. Dat is een vrij hoog bedrag, als je bedenkt dat appaankopen van €0,89 ook meetellen. Kleding is de meest populaire categorie om mobiel te kopen: deze productsoort is goed voor 34 procent. Ook boeken, sportartikelen, persoonlijke verzorging en computerhardware worden veel mobiel gekocht. Bij de diensten worden tickets voor concerten, films en sportevenementen het best verkocht.

De gemiddelde leeftijd van de mobiele shopper is 38 jaar en het zijn iets meer mannen (54%) dan vrouwen (46%). Als voordelen van mobiel kopen worden genoemd: gemakkelijk op de bank aankopen doen, smartphone onder handbereik en niet-locatiegebonden kunnen shoppen.

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.