Apple wil muziekverkoop opkrikken met radicaal vernieuwde iTunes

Apple wil iTunes radicaal vernieuwen, om te voorkomen dat de muziekverkoop daalt. Mensen luisteren steeds meer streaming muziek.

itunes-radio-dealsDe verkoop van digitale muziek brokkelt langzaam af. Apple had de hoop gevestigd op iTunes Radio, waar mensen na het gratis luisteren hopelijk ook nummers aanschaffen. Maar volgens een artikel in Billboard valt de verkoop erg tegen en zou Apple plannen hebben om de iTunes Music Store een nieuwe impuls te geven. Apple zou intern en met contentpartners verhitte gesprekken hebben gevoerd over de toekomst van iTunes, nu blijkt dat de verkoop van digitale muzieknummers stagneert.


iTunes Match zou ook al geen succes zijn en maar 1 miljoen abonnees hebben getrokken. Een topfiguur uit de muziekindustrie vertelde Billboard dat iTunes er over 3 tot 5 jaar waarschijnlijk compleet anders uitziet.

Momenteel heeft Apple nog 40 procent van de totale muziekverkopen en 90 procent van de digitale muziekdownloads in de VS in handen, maar de trend beweegt zich in rap tempo richting streaming muziek. Apple is daarin nog ondervertegenwoordigd, door de aanwezigheid van concurrenten als Spotify, Pandora, Beats Music, Google Play Music en Deezer. Eerder vandaag werd bekend dat ook Deezer een gratis streaming muziekdienst gaat opzetten. Bij iTunes Radio zou maar 1 tot 2 procent van de luisteraars daadwerkelijk op een kooplinkje klikken en dat is veel te laag.

Wat Apple van plan is, wordt nog niet echt duidelijk, maar Billboard liet vorige maand doorschemeren dat Apple wellicht iTunes voor Android overweegt. Daarnaast zou er een nieuwe on-demand dienst moeten komen voor het luisteren naar streaming muziek, vergelijkbaar met Spotify. Bij iTunes Radio kun je nu alleen luisteren naar afspeellijsten op basis van je muziekkeuze, terwijl je bij Spotify helemaal vrij bent om te luisteren.

Reacties: 17 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.