RØDECaster Pro review

Review: RODECaster Pro, een complete podcaststudio in één apparaat

De RØDECaster Pro (verkrijgbaar voor 649 euro) bundelt een mengpaneel, een recorder en soundprocessing in één apparaat, maar dat heeft wel wat beperkingen. Lees er alles over in onze uitgebreide review!

RØDECaster Pro: De complete podcaststudio voor Apple-gebruikers

Podcasting is inmiddels vijftien jaar oud. Na de eerste hype, gedurende de hoogtijdagen van de iPod, leek het medium ten dode opgeschreven. Maar opeens maakte podcasting een paar jaar geleden weer een comeback. Gedreven door de smartphone en ons veranderende mediagebruik (steeds meer streaming en on-demand), leefde podcasting weer op. Eerst in de VS, met de hitpodcast Serial, maar de afgelopen twee jaar gaat het ook in Nederland hard.

Het leuke aan podcasting is dat iedereen een podcast kan beginnen. Dat kan een relatief simpele praat- of interviewpodcast zijn, maar als je wat meer ervaren bent met het vertellen van verhalen in audiovorm, dan kun je uiteraard ook kiezen voor een documentaire-achtige stijl. Niets is onmogelijk bij podcasting, al is het wel altijd zoeken naar de juiste gear. Het opnemen in een professionele studio is voor zelfstandige podcasters vaak niet haalbaar en ook niet noodzakelijk.

Elger met Rodecast

Review en foto’s: Elger van der Wel (@elger), die behalve de iCulture-podcast ook de veelbejubelde podcast Trust Nobody maakt.

Veel makers zijn de laatste jaren aan de slag gegaan met de recorders van het Japanse merk Zoom. Vooral de Zoom H6 is populair, omdat je hem makkelijk kunt meenemen voor opnames op locatie en je zes opnamekanalen tot je beschikking hebt, zodat je meerdere microfoons en eventueel een Macbook of iPhone kunt aansluiten voor het opnemen van geluid. Ook voor de iCulture-podcast gebruiken we de Zoom H6.

De Zoom H6 is alleen nooit ontworpen voor podcasting, waardoor iedere podcaster wel een paar functies kan opnoemen die hij mist of die beter zouden kunnen. RØDE, vooral bekend als fabrikant van microfoons, probeert in dat gat te springen met een recorder die speciaal ontworpen in voor podcastopnames: de RØDECaster Pro. Maar is de RØDECaster Pro inderdaad alles dat een podcast zich kan wensen? En is hij het aankoopbedrag (649 euro) waard? Wij hebben het een aantal weken getest en hebben onder andere aflevering #8 van de iCulture-podcast hiermee opgenomen.

Opnemen met de RØDECaster Pro

RØDECaster Pro in het kort

  • Een recorder en mengtafel voor podcasters in één
  • Aansluitingen voor vier microfoons met voiceprocessing
  • Mogelijkheid om een iPhone of Mac te koppelen
  • Ingebouwd sounds effects pad met 8 knoppen
  • Directe opname op SD-kaart of op Mac via USB

Ontwerp van de RØDECaster Pro

De RØDECaster Pro is duidelijk ontworpen om zoveel mogelijk functies samen te brengen in één apparaat. Als je hem uit de doos haalt, zie je in eerste instantie een mengtafel met 8 kanalen. Ieder kanaal is voorzien van een schuif, die een beetje goedkoop aanvoelt als je hem beweegt, maar verder prima zijn werk doet. Als je vervolgens wat beter kijkt, dan zie je dat al deze kanalen een eigen functie hebben gekregen van RØDE. Met een reden, want in het apparaat zitten allerlei slimme aansluitmogelijkheden en zelfs afspeelfunctionaliteiten ingebouwd.

Er is echter meer: de RØDECaster Pro heeft namelijk een uitgebreide computer aan boord. Deze is te bedienen via een touchscreen op de voorkant en biedt onder meer allerlei opties om het geluid te regelen. Er zijn softwarematig allerlei vormen van soundprocessing toegevoegd aan de mengtafel om ervoor te zorgen dat je opnames zo goed mogelijk klinken. Tot slot heeft de RØDECaster Pro een opnamemogelijkheid aan boord, waardoor je je podcast kunt opnemen op een Micro SD-kaart.

Aan aansluitmogelijkheden is er geen gebrek: aan de achterkant van het apparaat vind je vier microfoon-aansluitingen en een input voor een iPhone met een standaard minijack (je hebt dus wel een verloopje nog). Er zijn ook de nodige uitgangen: het apparaat heeft namelijk vier koptelefoon-uitgangen met een grote jackplug (zodat iedereen met een microfoon voor zijn neus een koptelefoon op kan zetten) en een stereo-uitgang voor speakers, mocht je die nodig hebben.

Verder vind je aan de achterkant een USB-C-poort, zodat je een Mac kunt aansluiten (een USB-C naar normale USB-kabel is meegeleverd) en een powerplug voor de meegeleverde adapter. Aan de voorkant vind je nog een extra koptelefoonuitgang voor de technicus of host.

De achterkant van de RØDECaster Pro

Veelzijdigheid aan instellingen en mogelijkheden
Het is bijna onmogelijk om in deze review elke instelling en mogelijkheid tot in detail te bespreken, omdat RØDE gebruikers echt heel veel opties geeft, die voor het overgrote deel toegankelijk zijn via het touchscreen. Als maker zal je afhankelijk van jouw wensen je eigen set van alle opties gaan gebruiken, maar in het begin zal het een beetje zoeken zijn.

Dat heeft er vooral mee te maken dat elke podcaster graag op een andere manier werkt. De één wil zoveel mogelijk tijdens de opname regelen zodat de podcast bijna zonder montage online kan, terwijl er ook makers zijn die eigenlijk zoveel mogelijk willen kunnen nabewerken en monteren. Bij RØDE hebben ze moeite gedaan om voor elk wat wils te bieden en daar zijn ze aardig in geslaagd. Sterker nog: sinds het apparaat een paar maanden geleden op de markt kwam heeft de fabrikant een aantal veelgevraagde functies toegevoegd via een gratis software-update.

Dit heeft wel als nadeel dat de interface van het apparaat soms verandert en dat je sowieso soms ontzettend veel aan het drukken bent op het touchscreen voor functies die bij een normale mengtafel een fysieke knop hebben. Zeker professionele audiotechnici worden daar vaak niet blij van, maar de veelzijdigheid en compactheid maken deze onhandigheid voor de meeste gebruikers dubbel en dwars goed.

Soundprocessing in de RØDECaster Pro

Microfoon-instellingen
Zoals ik al schreef heeft de RØDECaster Pro vier microfoonkanalen. Via een zogenaamde XLR-plug (de standaard voor onder meer het aansluiting van microfoons in de audiowereld), kun je een microfoon aan het apparaat koppelen. Daarbij kun je in principe werken met elke soort microfoon, zowel dynamische als condensator microfoons die voeding nodig hebben. Per microfoon kun je een heleboel zaken instellen. Je kunt bij die settings komen via het menu dat toegankelijk is via het tandwiel op het touchscreen, maar het is makkelijker om op de cijferknop boven het kanaal van je keuze te klikken.

Je kunt als eerste kiezen wat voor soort microfoon je gebruikt, waarbij je naast ‘condenser’ en ‘dynamic’ de keuze hebt uit een zestal RØDE-microfoons. Een slimme zet van RØDE, want door standaardinstellingen voor zijn eigen microfoons toe te voegen werkt de RØDECaster Pro hier het beste mee samen. Ik heb het apparaat echter ook uitgeprobeerd met een dynamische microfoon van de concurrent (de Shure SM-58) en na een beetje spelen met alle instellingen klonk dat prima.

Onder ‘level’ kun je het input-niveau van de microfoon instellen (de zogenaamde gain). Er zitten uiteraard schuiven op het apparaat om het volume tijdens de opname te regelen, maar in principe moet je er altijd voor zorgen dat de input al goed is. Op het scherm zie je het volume terwijl je praat en kun je het level zo aanpassen dat je netjes tussen twee groene balkjes uitkomt die het perfecte volume aangeven. Op dit scherm vind je ook een knopje voor het in- en uitschakelen van de ‘Phantom Power’ die condensatormicrofoons nodig hebben.

Het meest interessante knopje in het microfoonkanaalmenu is ‘advanced’, want hiermee kom je terecht bij alle soundprocessingsopties van de RØDECaster Pro. Je kunt hier onder meer de compressor, de-esser, high-pass filter en noise gate aanzetten. Professionals weten precies wat dit betekent en zullen waarschijnlijk verbaasd zijn dat je deze functies enkel aan en uit kan zetten, maar geen enkele optie hebt om iets in te stellen. Een gemis als je hier wel eens mee hebt gewerkt, maar voor de gemiddelde podcaster is het fijn dat RØDE hier gewoon met standaardinstellingen werkt.

Mijn tip is: zet alles aan als je niet weet wat het betekent, want je opname gaat er beter van klinken. Wil je meer controle over het eindresultaat en ben je goed in het nabewerken van audio, dan kun je alle processingsopties uitzetten en in de nabewerking je eigen processing toepassen op de opname. Eventueel kun je in dat geval de Noise Gate wel aanzetten, zodat je geen last hebt van ruis als iemand niets zegt (een noise gate zet de microfoon eigenlijk uit zolang hij niets hoort).

Naast de genoemde standaard processingsopties vind je hier ook de Aural Exciter en Big Bottom van Aphex. Dit is een simpele softwarematige versie van functies die je normaal terugvindt in hardwarematige soundprocessors van Aphex (zo’n apparaat kost je al snel 400 euro). Uiteraard klinkt zo’n professioneel apparaat met al zijn instellingen beter, maar ik ben al met al onder de indruk van hoe de verschillende processing-opties van RØDE klinken en ik denk dat de meeste podcasters er veel baat bij hebben.

Het eerste kanaal heeft overigens nog een extra optie: ducking. Daarbij worden de andere kanalen wat zachter gemaakt als je in microfoon 1 praat. Handiger om als host altijd over je gasten heen te kunnen komen, mocht het nodig zijn, maar persoonlijk zou ik die functie nooit gebruiken.

Er is nog een tabje in het menu van ieder microfoonkanaal: ‘voice’. Hier kun je aangeven of je een lage, normale of hoge stem hebt en of je zacht, normaal of hard praat. Het is soms lastig om het verschil te horen tussen deze instellingen (of om in te schatten hoe hard je praat). Uiteindelijk is het dan ook vooral een kwestie van uitproberen. Dit moet je eigenlijk doen voor elke opname met elke persoon die te horen is in je podcast.

iPhone gekoppeld aan de RØDECaster Pro

RØDECaster Pro aansluiten op je iPhone of Mac

Zoals ik al schreef kun je ook je Mac en je iPhone aansluiten op de RØDECaster Pro. Ook deze apparaten hebben vervolgens weer allerlei instellingen, die toegankelijk zijn via het tandwieltje op het touchscreen.

Als je een Macbook of iMac aansluit via USB, dan komt al het geluid dat je afspeelt op je Mac binnen op het kanaal met het USB-icoon. Je kunt in het menu instellen of dit stemgeluid of muziek is en vervolgens kun je via ‘advanced’ de eventueel soundprocessing instellen, zoals je dat ook doet bij microfoons. De gain van je Mac kun je niet regelen op de RØDECaster Pro en ook de volumecontrols in macOS worden geblokkeerd als je je audio naar de RØDECaster Pro stuurt. Je kunt het volume dus enkel regelen via de schuif van de mengtafel.

Met een minijack-kabel kun je je iPhone (of een iPad) aansluiten, waarbij je geluid kunt afspelen vanaf je telefoon. De instellingen die je tot je beschikking hebt, zijn in principe gelijk aan die bij het USB-kanaal. Gebruik je een aansluitkabel met een minijack met 3 ringen, dan stuurt hij ook het geluid van de RØDECaster Pro terug naar je telefoon. Op die manier kun je hem gebruiken om een telefoon- of FaceTime-gesprek op te nemen. Diegene aan de andere kant van de lijn hoort de inputs van alle microfoons en kanalen, behalve zichzelf.

Daarnaast is er een optie om een apparaat te verbinden via Bluetooth. Koppel je op die manier je Mac, iPhone of iPad aan de RØDECaster Pro, dan kun je zowel geluid afspelen als telefoongesprekken voeren, zonder gedoe met kabels. De opties die je hier hebt voor het geluid zijn gelijk als bij een aansluiting via USB of minijack.

RØDECaster Pro

Het sound effects pad
Het achtste en laatste kanaal dat je tot je beschikking hebt, is gekoppeld aan de acht gekleurde knoppen die je rechts op het apparaat vindt. Via de RØDECaster Pro companion app voor macOS kun je aan deze acht knoppen audiobestanden toewijzen. Dit kunnen bijvoorbeeld geluidseffecten of tunes zijn. Deze kun je vervolgens afspelen door op de knop te drukken, zonder dat het apparaat verbonden hoeft te zijn met je computer. De audio wordt namelijk lokaal opgeslagen en afgespeeld. Dit is een hele handige manier om de openingstune van je podcast en eventuele bumpertjes in te starten, maar je kunt hem ook gebruiken als je een lachband nodig hebt.

In de app kun je ook de kleur van de knop kiezen en kun je instellen wat er gebeurt als je nogmaals op de knop drukt terwijl de bijbehorende audio wordt afgespeeld (niets, stoppen of opnieuw afspelen). Eventueel is het ook mogelijk om geluiden op te nemen met de RØDECaster Pro en deze toe te wijzen aan een knop.

Een podcast opnemen met de RØDECaster Pro

Mogelijkheden en instellingen te over dus, maar hoe gaat een opname met de RØDECaster Pro nu eigenlijk in zijn werk? Er is een optie om op te nemen met audiosoftware, zoals Logic Pro X, Adobe Audition of het gratis Audicity, op je Mac via USB en een optie om op te nemen naar een micro SD-kaart. Daarbij heb je keuze aan uit twee modussen om op te nemen. In de standaardmodus neem je simpelweg een podcast op door gebruik te maken van de schuiven van het mengpaneel; je neemt op wat je hoort. Dit resulteert uiteindelijk in een stereo wave-bestand dat je nog verder kunt bewerken, maar indien je podcast in één keer goed ging, kun je hem ook direct uploaden.

Veel podcasters, waaronder ikzelf, werken liever met een multitrack-opname waarbij je elk spoor los opneemt. Dit geeft je namelijk een heleboel mogelijkheden om achteraf nog te monteren en ongewenste geluiden en kuchjes weg te filteren. Veel meer werk achteraf, maar het resultaat is een stukje verzorgder. De RØDECaster Pro creëert bij een multitrack-opname op de micro SD-kaart een wave-bestand met 8 sporen (4 mono en 4 stereo). Deze kun je openen in audiobewerkingssoftware of via de companion app op je Mac of pc splitsen in acht losse wave-bestanden.

Multichannel-opname maken met de RØDECaster Pro

De multitrack-opname zet je aan via het de optie ‘advanced’ in het ‘hardware’ menu. Als je kiest voor multitrack-opname hebben de schuiven van de mengtafel geen effect op het eindresultaat. Je hoort tijdens het opnemen wel gewoon wat je met de schuiven doet, maar ondertussen neemt de RØDECaster Pro alle acht de kanalen op volledig volume op. Tijdens je nabewerking kun je vervolgens alles doen wat je wilt, maar het is in dat opzicht wel lastig dat de level-instellingen van de microfoons diep zijn weggestopt in het menu en bij de andere kanalen zelfs afwezig zijn. Ook ontbreekt de mogelijkheden om kanalen uit te zetten voor de opname, ook ongebruikte kanalen worden opgenomen. Bij een lange multitrack-opname wordt het bestand na een tijdje afgekapt en maakt hij een tweede bestand aan, omdat wave-bestanden maar een maximale grootte kunnen hebben.

Dit zijn wat zaken die de multitrack-opname niet ideaal maken. In eerste instantie is de RØDECaster Pro ook helemaal niet ontworpen om op deze manier te gebruiken. Toen hij op de markt kwam, was de optie zelfs niet aanwezig in het apparaat. Na veel reacties van teleurgestelde gebruikers is de mogelijkheid voor meersporenopnames via twee software-updates toegevoegd, waarvoor RØDE de nodige credits verdient. In mijn ogen hebben ze echter wel een fout gemaakt om niet vooraf veel beter te kijken naar de behoeften van makers. Dan had de functie technisch nog wat beter in elkaar kunnen zitten.

Welke opnamemethode je ook kiest, je start een opname met de grote Rec-knop op het touchscreen. Pauzeren doe je door de knop lang ingedrukt te houden, daarnaast kun je tijdens het opnemen via een knop op het touchscreen markeringen toevoegen aan je opname. Dit is handig om momenten aan te geven waar je achteraf iets moet wegknippen. Op het scherm zie je daarnaast tijdens het opnemen de verschillende volumeniveaus per kanaal en een totaalvolume. Hierdoor kun je in de gaten houden of de losse kanalen niet boven het witte streepje komen en de uiteindelijke mix die je maakt niet in het rood schiet. Als dat gebeurt kan het geluid namelijk overstuurd gaan klinken.

Diegene die de RØDECaster Pro bedient, heeft daarnaast de mogelijkheid om kanalen los van de opname te beluisteren. Met het groene knopje onder alle kanalen zet je die kanalen aan om te beluisteren; alle kanalen die uitstaan hoor je dan niet. De opname loopt ondertussen wel gewoon door. Op die manier kun je bijvoorbeeld even snel checken of de stem van één gast wel goed klinkt. Daarnaast kun je kanalen muten met een rode knop, waardoor ze niet in de opname terechtkomen. Door een combinatie van de rode en groene knoop te beluisteren kun je een kanaal beluisteren los van de opname (voor professionals bekend als PFL). Handig om audio die je wilt instarten vooraf te beluisteren of om te horen of een beller aan de lijn hangt. Als je deze functies gebruikt, horen de anderen op hun koptelefoons gewoon de opname en ze hebben dus nergens last van.

Als je een opname maakt op micro SD-kaart dan moet je die kaart vervolgens verwijderen uit de RØDECaster Pro en uitlezen met je Mac. Via de USB-aansluiting de geheugenkaart uitlezen, zoals bijvoorbeeld bij camera’s gebruikelijk is, kan helaas niet. Een gemis, omdat je daardoor moet klooien met losse kaartlezers en/of een converter die van een micro SD-kaart een gewone SD-kaart maakt.

Podcaststudio met de RØDECaster Pro

Streamen met RØDECaster Pro

RØDE heeft de RØDECaster Pro in de markt gezet als een apparaat om podcasts mee op te nemen, maar geeft ook dat je het bijvoorbeeld ook kunt gebruiken voor livestreams op internet. Gamers die streamen op Twitch kunnen bijvoorbeeld hun microfoon, het geluid van hun game-pc en eventuele andere inputs regelen via het apparaat. In principe kun je ook een live radioprogramma met behulp van de mengtafel maken. Ik heb dit verder niet geprobeerd voor deze review, maar je kunt op je Mac in principe alles doen met de audio-output van het apparaat via USB.

Score

7.5

0.00

Voordelen +

  • Recorder, soundprocessing en mengtafel in één
  • Veel aansluitmogelijkheden inclusief bluetooth
  • Mogelijkheid tot normale opname en multitrack-opname

Nadelen

  • Schuiven voelen goedkoop aan
  • Sommige gedetailleerde instellingen ontbreken
  • Multitrack-opname heeft aantal beperkingen

Conclusie RØDECaster Pro review

Het is RØDE gelukt om enorm veel functies en mogelijkheden in de RØDECaster Pro te stoppen. Dat maakt het apparaat compleet en veelzijdig en voor veel podcasters is het het beste dat ze kunnen krijgen voor dit bedrag. Met ingebouwde soundprocessing, die meer dan voldoende is voor podcast-opnames, maakt RØDE echt het verschil. De mogelijkheid om multitrack-opnames te doen, geeft podcasters de vrijheid om veel zaken in de nabewerking te regelen als je dat wilt.

Desondanks kun je je afvragen of het woordje ‘Pro’ wel in de naam hoort. Ja, er zitten echt heel veel functies in één apparaat, maar daardoor zijn er ook beperkingen. Zeker qua instellingen en fysieke knoppen zullen veel professionals hogere eisen hebben, die RØDE niet waar kan maken. Dat lukt niet voor dit bedrag en je kunt je überhaupt afvragen of dat in één apparaat kan. Daarnaast zal een professional hogere eisen stellen aan de kwaliteit van de schuiven, dan hoe die van dit apparaat voelen.

Tot slot is er één ding dat ik stiekem een beetje mis: een ingebouwde accu. Mobiele recorders maken je nog flexibeler, omdat je niet in de buurt van een stopcontact hoeft te zitten voor een opname. Voor 9 van de 10 gebruikers zal dat nooit een probleem zijn, maar voor diegenen die wel eens op onbekende locaties komen voor een opname, is het goed om daar rekening mee te houden.

RØDECaster Pro kopen

De RØDECaster Pro is verkrijgbaar bij diverse winkels, waaronder Coolblue:

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt mei 2019
Onderwerpen Podcast, review, rode