Reacties voor: Spotify gaat meer persoonlijke data verzamelen (en delen met adverteerders, update)

Spotify wil veel meer van je weten. In een nieuwe privacyverklaring staat dat de muziekdienst je foto's, locatiegegevens en stemcommando's op gaat slaan en dit ook deelt met adverteerders.
Lars Paymans - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 46 reacties

  1. Dus 1 van de voordelen van een betaalde Spotify is dat deze advertentievrij is, maar men gaat ook voor de betalende mensen de voorwaarden aanpassen en data verzamelen zodat ze je “advertenties voor kunnen schotelen waar jij positiever op reageert”…

  2. En kunnen jullie nu een alternatief adviseren die het niet zo bont maakt???

  3. Gaat steeds verder allemaal ze weten gewoon van iedereen zo waar jij precies je bevind. Net of het normaal is dat mensen wie het eigenlijk niet aangaat precies weten wat je doet. Nog even en je krijgt een chip in je lichaam gespoten.
    (Red.) Typofix.

  4. Ze motiveren niet echt om bij spotify te blijven, denk nu wel over na om naar Apple music over te stappen hoor….

  5. Origineel geplaatst door Marvin
    Gaat steeds verder allemaal ze weten gewoon van iedereen zo waar jij precies je bevind. Net of het normaal is dat mensen wie het eigenlijk niet aangaat precies weten wat je doet. Nog even en je krijgt een chip in je lichaam gespoten.

    Het lijkt inderdaad wel van kwaad tot erger te gaan met die reclames ‘op maat’ obv (nu nog ‘alleen maar’) je surf- en zoekhistorie. Met als duidelijkste effect dat 99,99% van die reclames mosterd na de maaltijd zijn, vrijwel uitsluitend voor artikelen die je òf al gekocht hebt òf juist na oriënterend webbezoek besloten helemaal niet meer te kopen.

    Zouden ze bewust op de zo opgeroepen irritatie spelen omdat, net als vroeger op de TV, irritante reclame het meest effectief is of zo?

  6. Tegenwoordig wordt al alles bijgehouden voor marketing doeleinden (welke positief kunnen uitpakken in bijvoorbeeld het vinden van jouw muziek; bijvoorbeeld discover weekly). Zo lang de dienst maar een goede service levert zie ik hier geen enkel probleem in. Daarnaast kun je ook gewoon Spotify op je iPhone geen toegang geven tot je locatievoorzieningen mocht je bang zijn voor je privacy!

  7. Hele slechte zaak dit..jammer!!

  8. Goede keuze: Apple music.

    Ik zou wel eens een studie willen zien hoeveel procent doeltreffend is. Het is wat Ferryman zegt: ik zie alleen maar ads van producten die ik heb gekocht…

  9. De keuze Spotify of Apple Music is nu een stuk makkelijker! 😄

  10. Origineel geplaatst door Jasper
    En kunnen jullie nu een alternatief adviseren die het niet zo bont maakt???

    Heb je de rest van deze site al eens bekeken?

  11. Origineel geplaatst door Cloverfield
    Goede keuze: Apple music.

    Ik zou wel eens een studie willen zien hoeveel procent doeltreffend is. Het is wat Ferryman zegt: ik zie alleen maar ads van producten die ik heb gekocht…

    Maar waarschijnlijk wel bij een bedrijf wat marketing beoefend.

    Het is al lang bewezen dat reclame of anders gezegd, marketing, werkt.

    En denk even nu NIET aan een roze olifant

  12. @Cloverfield: Klopt. Dat zie je ook al bij Google. De sites die je eerder hebt bezocht krijg je bovenaan te zien, samen met advertenties en sites van Google/Android producten. Als je iets nieuws zoekt heb je daar dus weinig aan. Pas op pagina twee en verder komen er nieuwere zoekresultaten. Duckduckgo brengt mij nu vaak sneller waar ik wezen wil. Misschien gaat de wal het schip wel keren wat ads betreft. Het zal eerst nog wel wat agressiever worden, totdat iedereen er genoeg van heeft. Ik wil overigens ook niet door Apple met ads worden bestookt.

  13. Het is een merkwaardige stap en timing van Spotify, temeer omdat veel proefgebruikers van Apple Music op korte termijn een keuze moeten maken of ze gaan betalen voor deze dienst of terug zullen gaan keren naar Spotify. Ik was sowieso al van plan om bij Apple Music te blijven, maar word zo nog wel eens in mijn keuze bevestigd dat ik een juiste keuze heb gemaakt.

  14. Maakt de keuze stuk makkelijker.. Apple music it is..

  15. Zo, bij deze met onmiddellijke ingang mijn Premium Abo opgezegd.

  16. Op zich niet gek want nu krijg ik iedere keer dezelfde irritante reclame over tienermuziekplaylist of zoiets. Als ze je muzieksmaak een beetje kennen zijn de reclames meer persoonlijk gericht.

  17. Je kan het verzoek tot gebruik van locatie, foto’s etc toch gewoon weigeren?

  18. Zo, gelijk even spotify verwijdert. Bedankt voor de tip!

  19. Als het zo moet, dan gooi ik Spotify eraf.

  20. Heb spotify bij mijn KPN internet abo. Ga echt niet overstappen naar Apple music vanwege deze wijziging. Privacy is er al lang niet meer door internet en smartphones…..

  21. @Sander: Doordat mensen als jij de kop de kop in de zand steken, kunnen dit soort praktijken gewoon rustig doorgang vinden. Als jij en ik het gewoon gaan vinden, dan komen deze mensen niet af onze ruggen!

  22. Na lang wikken en wegen besloten om spotify te houden en Apple Music op te zeggen. Hoe snel kan dit weer veranderen. Sukkels bij spotify. Als ik Premium member ben dan wil ik helemaal niets met jullie delen behalve mijn creditcard gegevens voor de betaling. Verder wil ik alleen muziek luisteren. De rest gaat jullie niets aan en al helemaal niet wie mijn contacten zijn, mijn foto’s en mijn media files. Feedback op muziek prima. Verder niets. Als ‘gratis’ luisteraar wil ik best iets meer delen als tegenprestatie maar als betalende klant zeker niet!

  23. Origineel geplaatst door Sander
    Privacy is er al lang niet meer door internet en smartphones…..

    Eindelijk iemand die het snapt! Je moest eens weten wat je digitaal allemaal achter laat zonder het te weten. Ik als it-er zie het dagelijks. We gaan richting een toekomst a la Minority Report. En dat vind ik persoonlijk prima zolang er een organisatie is die alles overziet en controleert. En dit is er momenteel dom weg niet. Je zou eigenlijk op een centrale plek moeten kunnen inzien wie, wanneer wat voor data van jou heeft verzamelt of gedeeld. Want dat geneuzel van anoniem data verzamelen is een grote leugen.

    Nu vallen we over spotify maar wat denk je dat bijvoorbeeld Apple music doet om zijn algoritme te voeden? Juist data verzamelen van gebruikers. Big data is kennis van je gebruikers. En kennis staat nog altijd gelijk aan “macht”. Amen 😊

  24. Reden voor mij over te stappen op Apple music zodra Sonos ondersteunt wordt

  25. Je kunt je inderdaad afvragen of privacy in het smartphone-tijdperk nog bestaat, maar ik ben toch blij dat ik naar  Music ben overgestapt.

  26. Origineel geplaatst door Sander
    Privacy is er al lang niet meer door internet en smartphones…..

    Nee, privacy is er alleen niet meer voor mensen die het gewoon weggeven. Je hoeft echt geen IT’er te zijn om je privacy op het internet te beschermen, maar je moet er wel wat voor doen als je het zelf belangrijk vindt. Net zoals de technologie gegevens over je kan verzamelen en doorsturen kun jij gegevens vervalsen en blokkeren en je kunt natuurlijk ook gewoon de dienst niet gebruiken. Jij waardeert je privacy gewoon niet genoeg, punt. Die drogreden hangt mij daarom ook behoorlijk de keel uit.

    Overigens heeft Apple er geen belang bij om gegevens zoals locatie, contacten en foto’s voor Apple Music te verzamelen, omdat zij daar helemaal niks mee doen. Spotify is geen gezond bedrijf en heeft geld nodig, dus gaan ze de gebruikers nog verder uitmelken en hun inkomsten uit persoonsgegevens halen. Je weet wel, dat waarmee Google vrijwel al haar omzet vandaan haalt. Daar moet je als gebruiker dan ook consequenties aan verbinden.

  27. Mogelijk dat het allemaal in de voorwaarden staat, maar Spotify heeft bij mij nog nooit om toestemming gevraagd, voor locatie, contacten of whatever. En als ik Spotify opstart dan gaat er ook echt geen locatie symbooltje aan op m’n iDevices.

    Hebben al die overstappers hierboven al de voorwaarden van Apple Music doorgenomen dan?

    Je privacy kan je juist zo mooi zelf instellen op al je apparaten

  28. Wat een belachelijke zet om gegevens te analyseren van “eerlijke betalende” gebruikers. Ik vind het absoluut niet aanvaardbaar.

    Ik hoop nu nog meer dat Apple Music beter gaat worden met hun streaming en dat ik mn playlisten gemakkelijk kan overzetten.

  29. @Richard: @Richard: Ook niet-it-ers die een beetje kritisch zijn krijgen dit in de gaten. Het is de schaduwzijde van het digitale tijdperk. Het vervelende is dat veel kennis/macht zo eenzijdig bij de technici komt te liggen. Vandaar dat hackers zo gevreesd zijn. Het idee van een centrale instantie die controleert vind ik nogal vaag en ook riskant. Alle gegevens in één hand? Wie moet dat dan zijn? Wordt die gekozen? Ik zou het meer zoeken in betere wetgeving t.a.v. bescherming van privacy en in handhaving van de kant van overheden en in versleuteling van data. En hoe meer mensen weigeren met data-dieven in zee te gaan, hoe beter.

  30. Voor mij geen Apple Music en nu dus ook geen Spotify Premium meer. Nou ja, genoeg alternatieven.

  31. Goed bezig. Van mij mogen ze heb niets te verbergen. Heb toch premium en toch geen reclame en het is toch gratis bij KPN

  32. Exit Spotify. Heb een 64GB iPhone 6. Zet me muziek wel gewoon lokaal op me telefoon. Scheelt weer in de datakosten ook.

  33. Dan maar overstappen naar Apple Music! Wat een triest zooitje zeg..

  34. Blij dat spotify eruit licht bij ons. Apple music is toch wel pakken beter en uitgebreider.

  35. Zoals de update laat zien heeft Spotify gereageerd op de commotie. Tussen de regels door kun je daarin lezen dat ze zich ervan rot zijn geschrokken:

    … Again, we have heard your concerns loud and clear

    😧

    ‘t Is, voor hen iig, te hopen dat het spreekwoordelijke kalf nog niet (on-reanimeerbaar) is verdronken 😕, afgaande op de reacties (oa) hier zijn ze al een flink aantal klanten kwijtgeraakt…

  36. @Tjeu: Voorwaarden van Apple Music lijken me niet zo interessant?

    Weet je waarom; om Apple Music te gebruiken met je een iDevice hebben. Omdat je deze reeds gebruikt heeft Apple al AL je gegevens. Daarbij komt, aan wie moet Apple deze gegevens verkopen?

    Jij noemt zelf ook al het mooie van de iDevices; we kunnen allemaal zelf bepalen wie er wat mag zien binnen onze devices 🙂

    Al met al ben ik zeer tegen het verzamelen van onnodige informatie over personen (lees; foto’s, video’s, soort muziek, locatie waar iemand is – buiten nationale veiligheid om uiteraard! – en ga zo maar door). Ik heb zelf een zeer beperk aantal apps die mijn locatie mogen zien. Foto’s delen met apps doe ik tevens zo min mogelijk en wachtwoorden vul ik steeds zelf in.

    We zullen zien wat Spotify gebruikers hiervan vinden..ik hou het voorlopig bij TuneIn Radio 🙂

  37. @Roan: nou, dan zijn we bijna 2 of a kind, ik doe net als jij en kijk bij nieuwe apps ook altijd wie, wat, hoe en waarom. Maar bij spotify weet ik gewoon dat het goed zit, met de update cq reactie Spotify die is gevolgd op dit artikel bevestigt mijn gevoel alleen maar.

    Apple good, spotify good, Google bad 🙂

    Maar goed, ieder z’n ding en iedereen veel plezier gewenst bij Apple music.

  38. @Tjeu: Vooral het laatste; ieder zn ding 🙂

  39. Origineel geplaatst door Richard
    En dat vind ik persoonlijk prima zolang er een organisatie is die alles overziet en controleert.

    Zoooooo dat klinkt nog enger!!!

  40. Origineel geplaatst door Jasper
    En kunnen jullie nu een alternatief adviseren die het niet zo bont maakt???

    Deezer? Apple Music?

    Origineel geplaatst door Richard
    Eindelijk iemand die het snapt! Je moest eens weten wat je digitaal allemaal achter laat zonder het te weten. Ik als it-er zie het dagelijks. We gaan richting een toekomst a la Minority Report. En dat vind ik persoonlijk prima zolang er een organisatie is die alles overziet en controleert. En dit is er momenteel dom weg niet. Je zou eigenlijk op een centrale plek moeten kunnen inzien wie, wanneer wat voor data van jou heeft verzamelt of gedeeld. Want dat geneuzel van anoniem data verzamelen is een grote leugen.

    Nu vallen we over spotify maar wat denk je dat bijvoorbeeld Apple music doet om zijn algoritme te voeden? Juist data verzamelen van gebruikers. Big data is kennis van je gebruikers. En kennis staat nog altijd gelijk aan “macht”. Amen 😊

    heb je wel eens van de NSA gehoord? Ov die overzien al alles

  41. Als je toegang geeft dan kan “onbedoeld” jouw gegevens bij derden terechtkomen.

    Spotify is definitief eraf bij mij, ben tevreden Match en ook met Apple Music.

  42. Miljonair worden in 2015, vul een gat in de markt, bied dit gratis aan en zonder reclame, zodra je de concurrentie verslagen hebt en niet meer uit het dagelijks leven weg te denken bent begin je met reclame en het verkopen van informatie van klanten

  43. Hahahaha wat heerlijk toch om iedereen zo te horen. Eerst is het geweldig fantastisch en we denken niet na over hoe dit toch “gratis” of bijna “gratis” kan.

    Nu iedereen over naar Apple, die ook deze big data nog van je wil hebben naast al het andere dat al bij ze bekend is.

    Tis nu afwachten tot Apple zijn voorwaarden wijzigd. Info=money

    Toch fijn zo’n eigencloud met rond de 3. Tb aan muziek, lekker lokaal in mijn eigen huis draaiend, geen kosten na aanschaf meer.

    Life can be beautiful, search for it.

  44. Heb een KPN glasvezel abb. hierin zit ook een Spotify premium account, ga nu maar eens een mailtje dichten met het verzoek of ze niet beter een apple music account kunnen doen?! (in de hoop dat zij het op termijn niet aanpassen)

  45. @Anna: Anna, ik ben banger voor Managers en Politici. Die lui hebben namelijk geen idee waar het op het internet om gaat.
    Ik heb een zekere bewondering voor technici die tenminste nog alles in goede banen proberen te leiden ondanks de niet-weters die boven hen denken te staan. Vergeet niet dat technici net zulke slimme mensen zijn als artsen, rechters, en noem maar alle “gestudeerden” op, alleen worden ze vaak minder erkend.
    Verder ben ik alleen maar bang voor de manipulaties van geheime diensten en cybercriminelen (dit zijn geen hackers)

  46. @Roan:

    Voor Apple Music hoef je geen iDevice te hebben. Apple music werkt ook op android en windows.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.