Opinie: Moederdag-reclame van Apple slaat de plank mis

Apple stuurde vandaag Moederdag-reclamemail naar gebruikers, omdat moeders volgens Apple het beste verdienen. Het is volgens Apple daarom tijd voor een Apple Watch. Maar is zo'n mail wel zo netjes om te sturen?

OPINIE – Het is weer bijna Moederdag, dus dat betekent dat de moeders wereldwijd weer even in het zonnetje gezet worden. Als je geabonneerd bent op de reclamemails van Apple zal je vandaag iets opgevallen zijn: Apple vindt het tijd om je moeder te verrassen met een Apple Watch. Maar is dat wel verstandig? Ik vind van niet.

Je moeder een Apple Watch geven voor moederdag

Toen ik vanmorgen mijn mail opende, zag ik dat Apple mij weer eens een mailtje gestuurd had met een goed bedoelde suggestie. De onderwerpregel verklapt al de inhoud: ze verdient toch zeker een prachtig cadeau? Een blik op de agenda laat zien dat het over anderhalve week Moederdag is. Buiten het feit dat ik dit vooral commerciële onzin vind (net als Valentijnsdag en Vaderdag), vind ik een Apple Watch cadeau geven echt te veel van het goede. Een bos bloemen, een cadeaubon of een andere verwennerij is allemaal prima en is een leuke verrassing, maar een Apple Watch? Nee, dat gaat mij toch echt veel te ver.

Apple-mail voor moederdag in 2016.

Ik denk bovendien dat mijn moeder er helemaal niet blij mee zou zijn. Hoewel ze in het bezit is van een iPhone en iPad, is een Apple Watch niet het meest toegankelijke product dat je ongevraagd voor je moeder koopt. De Apple Watch is bovendien nu een jaar beschikbaar en met een betere versie in het vooruitzicht is het twijfelachtig of het wel verstandig is om op dit moment een Apple Watch te kopen, laat staan voor iets als Moederdag. Gaat het op dit soort dagen niet veel meer om het gebaar in plaats van de waarde van een product? Ik denk dat alle moeders ter wereld hier wel een antwoord op kunnen geven. Hoe blij was je moeder vroeger wel niet met je eigen geknutselde ketting van de kleuterschool?

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

https://twitter.com/pzantingh/status/724949790602174464

Los daarvan kan zo’n mail voor sommige mensen extra pijnlijk zijn. Wat nou als je moeder net is komen te overlijden? Moet Apple jou dan met een mail als deze met de neus op de feiten drukken? Op Twitter melden mensen al dat ze de mail van Apple ongepast vinden, omdat hun moeder (al dan niet lang geleden) overleden is. Het is op zich niet erg dat Apple aandacht besteed aan een dag als Moederdag en dat doen ze dan ook al enkele jaren. De mail van twee jaar geleden (zie foto hieronder) is echter een stuk bescheidener en minder dwingend dan de mail van dit jaar.

Apple-mail voor moederdag in 2014.

Ik snap dat Apple de Apple Watch nog eens onder de aandacht wil brengen bij consumenten, maar in mijn ogen is deze aanpak geen goede keuze geweest en ben ik van Apple sjiekere acties gewend. De mail heeft bij veel mensen dan waarschijnlijk ook het tegenovergestelde effect en ik denk niet dat dat is wat Apple met deze mail wil bereiken.

Bekijk ook

Apple Watch 1 jaar later: succes hangt vooral af van toekomstige modellen

De Apple Watch bestaat 1 jaar, maar of het een succes of een flop is, hangt ervan af wie je de vraag stelt. Bestaande gebruikers zijn erg tevreden, twijfelaars zien het nut nog niet. Is het horloge niet gewoon een jaar te vroeg op de markt gebracht?

Reacties: 24 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.