Reacties voor: Mobistar ContactSave trekt batterij van Belgische iPhones leeg

Dit is een gastartikel van Joachim Thieren, die problemen ondervond met het leeglopen van zijn batterij. Er bleken meer Belgische gebruikers last te hebben van een vreemde melding over synchronisatie. De boosdoener blijkt Mobistar. Onderstaand artikel hebben we met toestemming overgenomen van Joachim’s site. Begin oktober 2010 stapte ik met goede moed (en als trouwe […]
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 60 reacties

  1. Als je je telefoon ‘s nachts in de lader doet lijkt het grootste gedeelte van het probleem opgelost lijkt me? Het is natuurlijk niet netjes, maar je weet zeker dat je iPhone niet leeg is..

  2. Kan je normaal online uitschakelen als je je inlogd op de website van mobistar, en anders gewoon binnenstappen bij een mobistar center.

    Toen ik mijn nieuwe simkaart kreeg hebben ze mij gevraagd of ik die dienst wenste te activeren, maar aangezien ik alles push met exchange (waaronder contacten) heb ik dit geweigerd.

  3. Redenlijk kl*te wel voor mobistar klanten.
    Ik heb proximus en ook hier een soort dergelijke optie aanwezig bij de SIM Applications echter is deze standaard niet actief.
    Is er bij mobistar dan geen optie om via Settings – Phone – SIM Applications deze te deactiveren ?

  4. Hoezo monopolie van Mobistar? Ik heb mijn nieuwe iPhone 4 eergisteren bij de mediamarkt in Antwerpen gehaald. In tegenstelling tot Mobistar heeft MediaMarkt er nog voldoende op voorraad. Wel enkel de 16Gb maar Mobistar heeft helemaal geen iphones meer…

  5. Je zou natuurlijk ook gewoon je iPhone ‘s avonds aan het infuus (de lader) kunnen hangen voor je gaat slapen… Zoals velen al doen aangezien na een volle dag gebruik je niet genoeg power over hebt in de iPhone om hem nog een dag te kunnen gebruiken.
    Maar dat is misschien te simpel. 😉

    Dat dit een slechte zaak is en dat Mobistar hier geen punten mee scoort is natuurlijk duidelijk.

    Hopelijk komen ze met een verklaring, en nog belangrijker: met een oplossing! voor onze Zuiderburen.

  6. Stuur een mail naar sjobs@apple.com ik denk dat Apple’s pr team of anders Steve zelf wel oren heeft en niet blij is met dit soort praktijken en Mobistar op de vingers tikt ^_^

  7. weet je wat de oplossing is? mobile vikings worden

  8. Ik heb al gehoord van mensen die een meerjarencontract hebben bij een provider en gaan lobbyen bij een andere provider zodat de provider bij het overschakelen de eventuele boeteclausule betaalt (beetje zoals in de energiemarkt dus). Ik dacht gehoord te hebben dat Telenet dit spelletje meespeelt dus je kan misschien eens bij Telenet of BelCompany binnenspringen om te horen hoe dat zit…

  9. Heb net hetzelfde probleem zoals Joachim, erg vervelend is dit!

  10. Ingelogd bij mobistar, en nergens gevonden waar de ContactSave dienst kan worden uitgeschakeld…helaas.
    Zit met hetzelfde probleem.

  11. Origineel geplaatst door thomasstroobants
    weet je wat de oplossing is? mobile vikings worden

    Idd! Maar je hangt zowiso nog vast aan je abbonement bij Mobi* . Een vriend van mij is er wel in geslaagd om zonder opzegkosten over te gaan van een (lopend)mobi* contract naar Mobile Vikings.

  12. Ben ik blij dat ik mijn iPhone niet via Mobistar heb gekocht! Ik had al slechte ervaringen met dit bedrijf en dit artikel bevestigt nog maar eens dat je van Mobistar best ver weg blijft.

  13. to be honest I do not see Android and HTC (or any other brand for that matter) fully closing the gap anytime soon

    Je bent wel erg slecht in voorspellen.. eerst koop je een HTC met Windows Mobile 6 en bent verbaasd dat de iPhone het beter doet, en nu koop je een iPhone 4. Straks ga je zeker verbaasd zijn dat Android de leiding heeft genomen in innovativiteit?

  14. Helaas heb ik die van mij ook bij Mobistar gekocht, GELUKKIG ondervind ik geen van deze problemen omdat ik een Proximus-abo en simkaart heb.
    Dat Mobi zuigt, weet intussen zelfs de poetsvrouw van de paus….

  15. Helaas heb ik die van mij ook bij Mobistar gekocht, GELUKKIG ondervind ik geen van deze problemen omdat ik een Proximus-abo en simkaart heb.
    Dat Mobi zuigt, weet intussen zelfs de poetsvrouw van de paus….

  16. Even reageren op enkele van de reacties hier:

    Mensen die zeggen: hang hem gewoon ‘s nachts aan de lader

    Dat is natuurlijk een oplossing, maar als je (zoals toch wel enkele mensen veronderstel ik) graag je toestel bij de hand hebt en hem bovendien als alarmklok gebruikt, en niet met een computer naast je bed slaapt, is dat niet meteen de beste oplossing. Standaard heb je immers geen netlader, dus ben je afhankelijk van een USB-aansluiting. Dan moet je dus kiezen tussen hem ‘s nachts aan de oplader leggen, of bij de hand hebben om bvb. te gebruiken als alarmklok. En dat bedoel ik net met het verknoeien van de rustige gebruikservaring, als je met dergelijke lapmiddelen moet afkomen.

    Over het “monopolie” van Mobistar

    Gaat het artikel natuurlijk niet over, en heb er ook voor gekozen om me daar niet in te mengen aangezien ik niet voor de volle 100% op de hoogte ben. Ik dacht echter wel te weten dat Apple z’n iPhones verdeelt via Mobistar in België, en Mobistar die dan (op een arbitraire manier) zou doorgeven aan MediaMarkt, enz. Maar nogmaals, daar gaat het niet over.

    Kan je normaal online uitschakelen als je je inlogd op de website van mobistar, en anders gewoon binnenstappen bij een mobistar center

    Dat is het hem net (had dat niet betrokken in artikel maar wel gepost op forum, mijn fout); die dienst is bij mij niet geactiveerd. Op de Mobistar klantenzone staat die niet aangevinkt (dus kan die ook niet uitschakelen). En als je als gewone gebruiker al speciaal een mobistar center moet gaan binnenstappen om vriendelijk te verzoeken niet bestookt te worden met een ongewenste dienst, is dat precies wat ik bedoel met mobistar die het weer flink aan het verknoeien is.

    Mensen die zeggen dat ik moet overstappen naar Mobile Vikings

    Zou ik ook doen 🙂 Maar zoals gezegd, zit door een jammerlijke vergissing nog vast bij Mobistar tot begin 2010. En ik denk niet dat de jongens van MV m’n verbrekingsvergoeding zullen betalen om mij dan elke maand een kaartje van 15 euro te laten kopen 🙂

  17. Origineel geplaatst door subutux
    Origineel geplaatst door thomasstroobantsweet je wat de oplossing is? mobile vikings worden Idd! Maar je hangt zowiso nog vast aan je abbonement bij Mobi* . Een vriend van mij is er wel in geslaagd om zonder opzegkosten over te gaan van een (lopend)mobi* contract naar Mobile Vikings.

    Hoe heeft hij dit gedaan? Want mobistar is ronduit schandalig.

  18. Kan je het niet uitschakelen via:

    Instellingen > Telefoon > Sim Applicaties

  19. Origineel geplaatst door Whacko
    Kan je het niet uitschakelen via:Instellingen > Telefoon > Sim Applicaties

    Nope, voor zover ik weet niet. Je raakt tot de lijst met services, en die kan je selecteren, maar eens je ContactSave selecteert is er geen manier om het uit te schakelen afaik. Ik heb ook zitten sliden in alle mogelijke richting om eventueel een delete-knop of zo tevoorschijn te toveren, maar hielp niets 🙂

  20. @Jovac7:

    Standaard heb je immers geen netlader, dus ben je afhankelijk van een USB-aansluiting.

    Apart, ik heb wel een netlader bij mijn iPhone 3G en 4 gekregen?
    Ik gebruik de iPhone al sinds het begin als wekker, dus hij ligt aan de lader naast mijn bed.
    (Tijdens mijn slaap is de enige tijd die ik zie om op te laden, anders heb ik de iPhone altijd in mijn broekzak of in gebruik…)

  21. DIRECT UW BEVINDINGEN DOORGEVEN AAN APPLE !!!
    De kans is zeer groot dat ze bij Apple niet op de hoogte zijn van die gebruik en heeft Mobistar hiervoor nooit toestemming gekregen van Apple.
    Dank voor dit artikel!

  22. @Jovac7:
    Geen standaard netlader? Jawel, in de doos zit een lader met usb aansluiting. Dus je doet de stekker in stopcontact en dan usb kabel in het blokje.. Je hoeft dan niet de pc naast bed te hebben 😉
    Verder, best een zuur verhaal! Slecht van Mobistar, ik zou echt een winkel binnenstappen. Het is vaak de beste methode om iets voor elkaar te krijgen, voor elk probleem.

  23. Origineel geplaatst door JeroenBen ik blij dat ik mijn iPhone niet via Mobistar heb gekocht! Ik had al slechte ervaringen met dit bedrijf en dit artikel bevestigt nog maar eens dat je van Mobistar best ver weg blijft.

    Het heeft natuurlijk niets met de iPhone te maken die Mobistar verkoopt. Dat is dezelfde als elders. Maar met extra al dan niet gevraagde diensten die aan de Mobistar Simkaart vasthangen. Overigens als je je iPhone in België niet in een Mobistar shop koopt krijgen zij als verdeler toch nog hun deel van de koek.

  24. Ik hoop ook dat er eindelijk een meerdere-polie komt voor providers van Iphone in België, heb geen interesse in Mobistar en wordt verplicht om voor deze te kiezen, wil ik de functies vd Iphone optimaal kunnen bennutten

  25. Wat een zever, ten eerste moet dat manueel geactiveerd worden (dat een louche verkoper dat eventueel zou doen zonder te vragen even terzijde), ten tweede kan je die gemakkelijk uitzetten bij de diensten op de mobi* site…

  26. Eindelijk weet ik nu waar deze verdomde melding van komt! Kreeg deze ook al enkele keren ‘s morgens op mijn scherm en had niet het minste idee van waar deze kwam. Dat deze nu van Mobistar komt is ronduit schandalig. Geen enkele informatie krijg je hierover en dan nog betalen ook.
    Had al zitten zoeken Googlen,maar werd niets wijzer.
    Ga dit direct eens uitspitten en deactiveren.
    Hartelijk dank alvast voor dit artikel!

  27. Ik heb hier ook last van. Plots batterij quasi leeg ‘s morgens. Aan de lader hangen is geen oplossing, ik doe 3 dagen zonder opladen met m’n iphone dus waarom dan opladen?

    @DBR: het is geen zever, ik heb het helemaal niet geactiveerd en ik kan het niet uitzetten. Als je er niets van af weet, zwijg dan.

  28. @Pieter en Chris: ha, mijn excuses, natuurlijk zit die er wel bij – ik was waarschijnlijk nog niet goed wakker 🙂

    Origineel geplaatst door dbr
    Wat een zever, ten eerste moet dat manueel geactiveerd worden (dat een louche verkoper dat eventueel zou doen zonder te vragen even terzijde), ten tweede kan je die gemakkelijk uitzetten bij de diensten op de mobi* site…

    Misschien even beter lezen voor je iets zever noemt? De dienst is nooit manueel geactiveerd door mijzelf, en bovendien staat hij niet aangegeven in de mobistar klantenzone: http://img717.imageshack.us/img717/6599/mobistardiensten.jpg (dus kun je hem ook niet uitschakelen).

    Bovendien staat hij niet eens tussen de diensten die je wél kan activeren op hun site. Maar de andere m-services (banxafe, banking, enz.) staan daar ook niet; net omdat het “diensten” zijn die aan je sim-kaart vasthangen, niet aan je abonnement. Indien ik die pagina over het hoofd zou zien: link er gerust naar; de reden waarom dit hier gepost is, is om met jullie input misschien tot een oplossing te komen. Gewoon zeggen “dat het mogelijk is” zonder het te checken helpt ons dan ook niets verder.

  29. Ik merk toch zeer veel frustratie in dit artikel. Ik ben zelf een telecom verkoper en ken deze optie bij Mobistar en als de klant dit niet zelf aanvinkt bij activering van zijn sim kaart of dit vraagt is deze nooit automatisch geactiveerd. Ik heb deze optie actief staan en mijn scherm springt na 1 minuut op standby zoals bij elke m service toepassing ( naargelang hoe je het zelf hebt ingesteld) dat de optie voor iPhone eerder overbodig is laat ik in sommige gevallen in het midden. Je hebt immers mobile me, reservekopie in iTunes en toepassingen binnen exchange. Maar ook over het laatste paragraaf: iedereen die de telecom sector ik België kent weet dat je eerst opgebeld word of je stapt een winkel binnen voor contractverlengingen. Dan gaat zowizo pas bij aanvang van de VOLGENDE facturatie uw nieuwe gekregen promotie in. Bij Mobistar weer ik zelfs dat het vermeld staat in uw daaropvolgende betalingsuitnodiging dat je een promo aanging en dat je voor akkoord enkel het openstaand bedrag moet betalen ( indien telefonisch aangegaan). En in de winkel krijg je een kopie van de verlenging mee. Dus ik besluit zoals ik begon. Eerder een post vol frustratie dan een op waarheid berustte conclusie.

  30. Enig idee waar ik die optie kan vinden in de klantenzone op de Mobistar website?
    Onder activeren/deactiveren vind ik deze optie niet terug. Of kan dit alleen maar in een winkel gebeuren?

  31. voor al de mensen die gedoemd zijn om deze optie te moeten gebruiken. bel eens naar customer support bij Mobistar. gratis nummer was op 10 min binnen kreeg een dossier nummertje als bewijs dat de optie gedeactiveerd was. de wereld is groter als het retina display van je iphone. je kan er ook mee bellen 😉

  32. Hey, we vonden dit belangrijk nieuws, maar wilden het niet zomaar overnemen en dus hebben we Mobistar even gebeld. Er is een erg eenvoudige oplossing voor dit probleem: http://www.themobilerevolution.be/2010/11/17/mobistars-contact-save-slurpt-batterij-oplossing/

  33. Jammer dat sommige zeggen dat je hem snachts aan t infuus moet/kan hangen. Erg slecht antwoord aangezien dit de oplossing niet is

  34. na een beetje googlen heb ik gevonden dat je de dienst manueel kan gebruiken in je telefoon instellingen zelf, je kan het activeren op de site van mobistar zelf, OF bellen naar 5995 (er staat niet bij of het een gratis nummer is.)

    aangezien ik geen gebruik maak van deze dienst kan ik het ook zelf niet testen, maar ik ga ervan uit dat je het zo ook zou moeten kunnen deactiveren.

    http://business.mobistar.be/go/nl/sma/telefonie/comfortdiensten/contact_save.cfm

  35. Dit is nu ook net, 5 min geleden op mij IPhone verschenen en heb maar braaf geaccepteerd…

  36. Voor de rest wil ik er ook aan toevoegen dat Mobistar ook het tetheren volledig blokkeert. Enige manier van Tethering is de iPhone te JB-en.
    Mij zien ze niet meer bij mobistar nadat mijn contract afgelopen is. 😛

    (Red.) Off-topic-reactie verwijderd.

  37. Als je de optie niet kunt uitschakelen, kun je klacht indienen bij de politie voor inbreuk op je privacy, misbruik van vertrouwen en Koppelverkoop! Verder kranten aanschrijven. Tv, daar zijn ze dol op! Verder Privacy Commissie. Testaankoop. Etc .. Op hun knieën bij mobisl**

  38. Mobistar dringt ongevraagd een betaalde dienst op. De klant ondervindt hinder en moet moeite doen om er weer van af te komen. Opnieuw wordt aangetoond wat een waardeloze mentaliteit daar heerst op marketing gebied.

  39. lijkt me ook deels de schuld van apple… er wordt nergenst aangegeven dat het een applicatie van de simkaart is? lijkt me toch minimaal in de titelbalk SIMDIENST te zetten, weet je gelijk waar je moet wezen

  40. FYI, dit is niet alleen een issue die voorkomt op de iPhone… Mijn vriendin is ook Mobistar, en had tot voor kort een iets oudere ‘gewone’ Sony Ericsson, en ook daar kwamen die ‘synchroniseren’ meldingen op..

  41. Ik ben blij dat ik bij Mobistar weg ben, nu ik een 32gb 3GS en dat de batterij daar al sneller van leegloopt kan ik dit bijkomend probleem wel missen. Ik ben blij dat ik bij Mobile Vikings ben, die weten tenminste de waarde van de klant, bij MOBBistar niet.

  42. Origineel geplaatst door Jovac7
    Misschien even beter lezen voor je iets zever noemt? De dienst is nooit manueel geactiveerd door mijzelf, en bovendien staat hij niet aangegeven in de mobistar klantenzone: http://img717.imageshack.us/img717/6599/mobistardiensten.jpg (dus kun je hem ook niet uitschakelen).Bovendien staat hij niet eens tussen de diensten die je wél kan activeren op hun site. Maar de andere m-services (banxafe, banking, enz.) staan daar ook niet; net omdat het “diensten” zijn die aan je sim-kaart vasthangen, niet aan je abonnement. Indien ik die pagina over het hoofd zou zien: link er gerust naar; de reden waarom dit hier gepost is, is om met jullie input misschien tot een oplossing te komen. Gewoon zeggen “dat het mogelijk is” zonder het te checken helpt ons dan ook niets verder.

    Vreemd, ik kan het wel allemaal aan en uit zetten, ik ging ervan uit dat ook de gewone particulieren dit konden wijzigen, blijkbaar heb ik met m’n business abbo meer controle over welke diensten er aan moeten staan.

  43. Hetzelfde probleem hier. Pas mobistar (via werk) en sindsdien altijd die synchronisaties. Al veel gegoogled naar gelijkaardige voorvallen, maar niet gevonden. Zeeeeer handig artikel.

  44. Ben ik blij dat ik overgeschakeld ben en nooit meer terug ga. Gisteren lagen ze er ook al een hele tijd uit.

    Heb toen wel boete moeten betalen en eigenlijk had ik die kunnen aanvechten want was normaal kostenloos gezien ze hun tarief aangepast hadden waardoor ze de prijs plotseling hebben verdubbeld en nog geen dag spijt van gehad.

  45. Mensen, laat het artikel eens voorlezen (schudden met telefoon om te activeren). Word je gek! Snapte er geen bal van 🙂

  46. @v8x:
    Ik zet savonds altijd mijn iphone op vliegtuigmodus
    Zo slaap ik zonder straling en zonder dat stomme bericht van die mobistar afzetters

  47. Heb de mijne ook bij Mobistar gekocht en ben al zeker 15 jaar klant bij Mobistar en heb helemaal niet te klagen.

    Ik denk inderdaad dat de winkel mij vroeg of ik deze dienst wou, nu er staat geen enkel contact op mijn SIM kaart, alle contacten worden gesynct met outlook, dus heb het ook niet nodig. Iedereen spreekt maar van overstappen, maar op het werk hoor ik er ook klagen over andere providers. Is het nu Telenet, Proximus, overal is het iets. De oorzaak ligt vaak niet bij de firma’s zelf maar bij het lakse en onwetende personeel. En sinds enige tijd weet ik uit ervaring dat het gewoon uit een gebrek aan interesse van het personeel is dat ze niet op de hoogte zijn, en niet omdat in de firma niet gecommuniceerd wordt.

    Nu heb ik één vraag, heeft één van de slachtoffers van deze bug al contact genomen met ofwel de Mobistar winkel of beter nog met de Helpdesk. Door op forum’s over problemen te klagen zal het niet gedeactiveerd geraken en als niemand de moeite doet om deze bug te melden, kan Mobi die ook niet fixen. Dus pak uw iPhone en bel naar 5000 en vraag dat ze het uitschakelen.

  48. Update: Bellen naar de klantendienst lijkt voorlopig enige oplossing

    Bedankt voor alle reacties hier, ik heb ze met veel interesse gelezen. Een follow-up op dit artikel kun je hier lezen: http://joachimthieren.blogspot.com/2010/11/update-mobistar-contactsave.html

  49. vanmorgend had ik weer prijs, het is om de 5 dagen…
    Gebeld naar mobi*, zo’n druk bezette helpdesk dat wil toch iets zeggen…, is genoteerd en wordt doorgegeven aan technische dienst, heb dossiernr gekregen en normaal ging ik binnen 5 werkdagen iets horen en anders zelf eens informeren.

  50. Origineel geplaatst door DenDanny
    vanmorgend had ik weer prijs, het is om de 5 dagen… Gebeld naar mobi*, zo’n druk bezette helpdesk dat wil toch iets zeggen…, is genoteerd en wordt doorgegeven aan technische dienst, heb dossiernr gekregen en normaal ging ik binnen 5 werkdagen iets horen en anders zelf eens informeren.

    Same here, heb exact hetzelfde te horen gekregen. Hopelijk is het nu opgelost, maar het blijft toch vervelend dat iedereen hiervoor nu naar de helpdesk moet gaan bellen; misschien gaat na een paar tiental telefoontjes hun licht aan en veranderen ze het meteen voor iedereen.

  51. @Jovac7: Had dit probleem reeds in Augustus en in een mobistar center en bij de klantendienst beweerden ze dat het Apple was die deze sync veroorzaakte.Na kontakt met Apple nog niet veel wijzer geworden en uiteindelijk via een franse site op het probleem uitgekomen met name contact save.Een telefoontje naar de technische dienst van Mobistar volstond om de dienst te annuleren en sindien geen melding meer gekregen.Het eigenaardige is dat je deze dienst normaal moet activeren en ik dat nooit gedaan heb.

  52. Vandaag voor de eerste keer gehad. Meteen klantendienst gebeld, hopelijk nu opgelost.

  53. Origineel geplaatst door Christophe
    @Jovac7: … Een telefoontje naar de technische dienst van Mobistar volstond om de dienst te annuleren en sindien geen melding meer gekregen.Het eigenaardige is dat je deze dienst normaal moet activeren en ik dat nooit gedaan heb.

    Idd, dat is het vervelende eraan: pakweg 90% vd mensen die de melding krijgen, hebben het helemaal nooit geactiveerd… Ik heb zelf afgelopen donderdag naar de klantendienst gebeld, die zouden het doorgeven aan de technische dienst. Deze nacht echter opnieuw een melding ontvangen. Ik wacht nog even af.

  54. dus op 18 nov had ik gebeld. Vanmorgend weer prijs…Nog eens gebeld en dame zei dat normaal zou opgelost zijn binnen de 5 werkdagen dus zou donderdag moeten zijn, maar ze heeft aan mijn dossier label “spoed” gehangen. Normaal krijg je feedback zei ze…ben nog steeds curieus.

  55. Donderdag telefoon gekregen van de technische dienst”. Ze hebben contactsave geannuleerd en zou dus moeten gedaan zijn. Gisteren gaan slapen met ik d8 tussen de 20 en 30%, niet echt erg in gehad maar was zeker niet onder de 20%. Vanmorgend stond ik op met een platte batterij…Als zelfs de technische dienst het niet kan oplossen….

  56. Na meer dan 2 uur wachten om eindelijk binnen te geraken bij de klanten dienst, eindelijk mijn probleem van de contact save melding opgelost gekregen.

    Je moet dus bellen naar de dienst Data van Mobistar op het nr.: 070/799.799.

    Dan binnen het halfuur melding gekregen op de iPhone 4: “dienst geannuleerd” !
    Woehoee !!! 🙂

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.