Waarom je beter geen Meitu-selfies kunt maken

Meitu is een hit: de app geeft je grotere ogen en makeup, wat vooral bij mannen een komisch effect geeft. Maar de app blijkt ook een privacynachtmerrie, want het blijkt vol reclametrackers te zitten.

Wilde je altijd al een Japans meisje met grote ogen zijn? Vind je je uitstraling veel te mannelijk en ben je bovendien een beetje naïef? Dan hoor jij bij de doelgroep van Meitu, een nieuwe app die bomvol zit met reclametrackers en marketingtools. Volgens beveiligingsonderzoeker Jonathan Zdziarski zijn de geinige selfies die je ermee kunt maken alleen een lokkertje. Ze moeten verhullen waar de makers van de app eigenlijk op uit zijn; zoveel mogelijk data verzamelen.


Anime-meitu

Meitu gebruikt ook niet-toegestane methoden om te controleren of er een jailbreak aanwezig is. In dat geval kunnen ze nog een stap verder gaan met het doorgronden van je persoonlijke data en het tracken van je locatie en gebruik.

https://twitter.com/JZdziarski/status/822154173219307520

Wat is Meitu?

Eerst maar eens de vraag: wat is het? Meitu is een Chinese fotofilter-app die de afgelopen dagen erg populair is geworden. Met deze selfie-app voor iOS kun je je gezicht volledig laten straktrekken. Je krijgt grotere en wittere ogen, je onderkin verdwijnt en alle oneffenheden op je gezicht zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. De app geeft een twinkeling in je ogen, smeert make-up op je gezicht en laat je eruit zien als een anime-karakter.

Meitu-app

Ook zitten er stickers in en kun je de achtergrond vervagen, zodat alle aandacht op jouw selfie is gericht. De afgelopen dagen is er een explosie van Meitu-foto’s te zien op sociale media.

Meitu ook populair bij mannen

Je kunt erop rekenen dat Meitu de komende dagen bovenaan in de downloadlijsten van de App Store zal staan. Dat is te begrijpen: mensen zijn gek op bizarre selfie-maskers, zoals kotsende regenbogen, waar je met vrienden heerlijk om kunt lachen. Voel je je wat onzeker om selfies te maken, dan biedt zo’n masker uitkomst: je haar hoeft niet goed te zitten en een puistje op je gezicht is ook geen probleem, want die poetst de app moeiteloos weg. Maar dat is geen reden om het ook maar eens te proberen. Ons advies is daarom: wil je zelf toch écht even proberen, doe dat dan op een toestel van vrienden die de Meitu-app toch al hadden geïnstalleerd. Dat scheelt in ieder geval weer één persoon die kan worden getrackt.

Het effect van Meitu is nogal overdreven en het wordt daardoor bijna komisch. Mannen krijgen dankzij Meitu sterk vrouwelijke trekjes, met oogschaduw en lippenstift. Normaal zouden ze wel uitkijken om make-up te gebruiken, maar met Meitu wordt het leuk.

Zelfs tv-ster Stephen Colbert liet zich ertoe verleiden. Zie je hoe geinig de twinkeling in z’n ogen is?

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Je kunt het ook toepassen op foto’s van anderen, zoals van Donald Trump:

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Dat er vanuit de VS kritiek is op het feit dat Meitu je huid bleker maakt, was te verwachten. In China wordt daar heel anders over gedacht: daar zijn mensen geobsedeerd door een zo bleek mogelijke huid.

Meitu neemt privacy niet zo serieus

Meitu verleidt je tot even uitproberen en juist dat is het probleem. Het gaat wel ten koste van je privacy. Het is niet alleen Jonathan Zdziarski die bezorgd is over de privacyproblemen die Meitu met zich meebrengt. Ook andere experts waarschuwen ervoor:

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Vooral op Android vraagt de app nogal wat permissies:

https://twitter.com/FourOctets/status/822208786320363520

Maar ook op iOS blijkt de app vol met trackers te zitten. Meitu wil bijvoorbeeld continu je locatie weten, terwijl dat helemaal niet nodig is om een gladgetrokken selfie van je gezicht te maken. Beveiligingsonderzoekers zijn bezorgd wat de Chinese makers van Meitu met al die data willen doen.

Ook blijken de makers van Meitu niet bereikbaar voor commentaar. Op vragen van journalisten lijken ze niet te antwoorden. Over het achterliggende bedrijf, dat ook Meitu heet, weten we niet zoveel. Ze hebben al een aantal foto-apps gemaakt en haalden $360 miljoen aan durfkapitaal op. Zelf claimen ze meer dan 450 miljoen maandelijkse actieve gebruikers te hebben, maar dat zullen vooral Chinese gebruikers zijn. De app bestaan dus al een tijdje en het is lastig te zeggen waarom ze nu in het westen opeens een hit worden. Het aantal downloads op iOS steeg in een paar dagen tijd van een paar honderd naar meer dan 100.000 per dag.

Als je het ondanks alle waarschuwingen toch wilt proberen vind je hieronder de downloadlink.

Informatie

Laatst bijgewerkt
20 januari 2017 om 9:57
Onderwerpen
,
Categorie
Apps

Reacties: 14 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.