Reacties voor: KPN wijt 11 procent lagere winst aan appgebruik en regelgeving

KPN heeft het afgelopen kwartaal 11 procent minder winst gemaakt. De operator wijt dit aan gebruik van apps en toenemende regelgeving.

Reacties: 51 reacties

  1. Lekker T Mobile nemen ipv KPN. Dan heb je onbeperkt internet.

  2. Wij hebben toch nooit gevraagd aan KPN om de iphone in gebruik te nemen! Ze moesten zelf dus alles is aan hun zelf te verwijten

  3. KPN moet eens stoppen met janken, ze willen met alle geweld de iphone verkopen en nu zorgen ze ervoor dat ie nog duurder wordt ook. ik stond op het punt over te stappen naar KPN maar dat gaat niet meer gebeuren

  4. Origineel geplaatst door gayraoul
    Wij hebben toch nooit gevraagd aan KPN om de iphone in gebruik te nemen! Ze moesten zelf dus alles is aan hun zelf te verwijten

    Precies wat ik dacht. Dan stoppen ze toch gewoon weer met het verkopen van smartphones. Oh nee, ze zijn gemakshalve natuurlijk vergeten te vertellen wat ze meer verdienen doordat ze smartphones verkopen met bizarre marges.

    Sowieso is de winstberekening in het bedrijfsleven een grote leugen. De winst en omzet worden altijd berekend ten opzichte van het jaar daarvoor. Je houdt dus compleet geen rekening met de normale fluctuaties van de markt.

  5. Ik lees regelmatig dat in tegenstelling tot KPN, T-mobile géén datalimiet gaat opleggen en dat ze géén prijsverhoging gaan toepassen. Telkens als dit onderwerp ter sprake komt, wordt er massaal geroepen dat we naar T-mobile moeten overstappen.

    Dit is bij mijn weten echter nooit door T-mobile zelf bevestigd. Wie kan hier antwoord op geven?

  6. KPN moet eens naar hun klantenservice kijken. Die is schandalig slecht. Ik had een contractovername aangevraagd van t-mobile naar KPN. Dat bleek zo moeilijk te zijn om te regelen voor KPN (in totaal meer dan 6uur aan de telefoon gehangen met 4 verschillende afdelingen die allen geen problemen mogen afhandelen), dat ik bij T-Mobile ben gebleven.

  7. gaan mensen soms massaal hun abonnement naar beneden afstellen ofzo? want of ik nu wel of niet mijn bundel verbruik, ik heb er toch voor betaald en dus hebben ze hun centen binnen? of begrijp ik het allemaal niet?

  8. Er wordt minder gebeld en gesmst. En wat doet KPN? Mensen die data willen verplichten om meer belminuten en smsjes af te nemen.

    Ik voorspel dat de winst ook in het 3de kwartaal weer zal afnemen.

  9. Kpn legt de schuld elders heel makkelijk. Hadden ze met de tijd moeten meegaan en niet alles zo duur moeten maken. En dat de winst gedaalt is door de nieuwe regelgeving is totale bullshit. De nieuwe wet is maar max 2 maanden actief. Hun eigen personeel verkoopt de toestellen zonder smsbundels. Nou meneer dit is een smart heeft u geen smsbundel nodig. U kunt whatsapp erop installeren dan kunt u met elke android iphone of blackberry gratis smsen. Zo gaat dat in hun winkels en dan komt het doot ons en whatsapp dat de winst daalt

  10. Als je bedenkt dat als voorbeeld genomen de iPhone 4 -50€ inkoop kost dan verdienen ze er dik op.
    KPN wilde zo nodig de iPhone en smart phones verkopen en nu gaan ze piepen dat ze verliezen hebben qua inkomsten.
    Ik denk dat ze zo moeten doorgaan dan zijn ze gauw genoeg van de markt verdwenen.Oh ja laat ze nog even de salarisen van al die overbodige hoge heren erbij optellen…en dan van het totaal plaatje aftrekken .Verlies ?ja natuurlijk.

  11. We kunnen nu lekker allemaal KPN gaan bashen, maar laten we eerlijk zijn.. T-Mobile krijgt het niet eens voor elkaar een prima netwerk op te zetten. KPN wel.

  12. @Frankie: Heb vd week gelezen dat hun ook gaan aanpassen, maar pas later bekend maken in wat voor vorm. iPhone zou geloof ik hetzelfde blijven.

  13. Schandalig dat de KPN nu als een klein kind aan het huilen is. Het feit dat ze jáááááren lang over de rug van de consument bergen geld verdienen aan sms (dat ze in verhouding niets kost) hoor je ze niet zeggen! Laat ze daar eens wat doen, zakkenvullers! Lagere winst, pfff… de heren bestuurders zijn zeker bang dat hun aandelenpakket minder waard wordt! KPN is al net zo erg aan het worden als de bankierswereld…
    Ben blij dat ik helemaal niets meer met KPN te maken heb!
    Ondanks de privacy-issues ben ik wat blij met apps als Whatsapp en andere apps…

  14. Laat ze gewoon stoppen met het aanbieden van mobiel internet. Kijken of ze dan ook nog 11% verlies draaien.

  15. Ik raad mensen aan bekijk de abbonementen van vodafone t-mobile en kpn. T-mobile komt als eerst daarna vodafone en daarna KPN. Ik was jarenlang klant bij KPN maar zeer slechte klantenservice, nu de dure abbonementen MET datalimiet? En al dat gezeur over onze winst is gedaald zorgt ervoor dat het me keuze nu tussen vodafone en t-mobile is. Ik bedoel de
    Structuur van t-mobile dat ipv er een limiet wordt gestelt simpelweg de snelheid omlaag gaat een veel betere en haalbare plan is.

  16. @dannypsv3821: Ja, maar door dit soort gratis diensten gaan mensen minder vaak over hun bundel heen. Hierdoor heeft kpn ook veel minder winst.

    Maarja, ik ben blij dat ik bij T-mobile zit. Achterlijk gedoe van kpn zeg.

  17. KPN denk een stok te hebben om mee te kunnen slaan, maar ze vergeten dat de woekerwinsten van de veeeeel te dure sms’jes er voor gezorgd hebben dat dit geheel overgenomen is door Apps.
    Verder Kunnen ze de databundels wel duurder maken, maar dan loopt iedereen weg naar de concurrentie en dan zijn de cijfers van de KPN volgend jaar nog slechter.
    Kortom, als de service nu eens wordt verbeterd en de KPN het data verbruik nog aantrekkelijker maakt, dan gaat iedereen misschien wel naar de KPN toe en worden de cijfers wel beter.

  18. Als je iets verkoopt waar je niets mee kunt verdienen, dat moet je dat niet verkopen. Simpel toch?
    Het probleem afwentelen op je klanten, kost je klanten.

  19. kpn 2% op de beurs nu 🙂 doen t blijkbaar goed. Lol (sarcasm)

  20. Het zal wel aan mij liggen maar wanneer je 30 euro betaald voor 150 belminuten en 150 smsjes, + onberkt internet en je maakt nooit de minuten en smsjes op, sterker nog, je gebruikt nog geen 10% hiervan… dan is bijna 30 euro pmd aan mobiel internetgebruik (gemiddeld 400MB) toch dikverdiend??

  21. Ik snap sommigen hier niet, geven af op KPN dat ze niet moeten janken enz. omdat men verkeerd leest en denken dat de 11% lagere winst te wijten is aan de iPhone en de apps.

    Lees je in het persbericht en ook in het bericht hier zelf wordt daar nergens over gesproken.

    Waarschijnlijk lezen ze alleen de koptekst.

  22. Dus beste #KPN: Omzetdaling mobiel 9% (11% totaal) maar prijzen op bepaalde diensten verhogen met meer dan 100%?!? #lekkerlogisch #fail

  23. @Michel: lees jij zelf wel goed? ik zie toch echt het volgende staan: KPN gaf in april al een winstwaarschuwing voor de rest van het jaar omdat de inkomsten uit sms- en belverkeer sterker daalden dan KPN had verwacht. Dat komt door gebruik van apps, waar KPN zelf niets aan verdiend zoals Skype en WhatsApp.

  24. Ik heb het al voorspeld in het jaar 2000 dat we over 15 jaar gratis bellen en sms’en en internetten

  25. @dannypsv3821: mensen komen daardoor niet meer boven hun bundel waar de meeste providers juist verdienen als je buiten je bundel gaat bellen en sms’en!!

  26. Tja T-mobile… nu is de kans om jezelf onsterfelijk te maken.

  27. Wat is het winstmodel van whatsup eigenlijk? Ik bedoel die 79 cent en zelfs gratis op de android daar kunnen ze toch geen servers mee onderhouden.

  28. Snel sim only genomen en ik laat het lekker doorlopen. Alleen ik ben bang voor het moment dt me 4 geen updates meer krijgt

  29. Origineel geplaatst door Ton
    Lekker T Mobile nemen ipv KPN. Dan heb je onbeperkt internet.

    maar geen netwerkdekking, dus je hebt dan nog niets.

  30. Ik denk dat er mee concurrentie op de markt moet komen.Heb je een betere spreiding en heeft KPN niet meer de mogelijkheid om zich zo ‘monopolistisch’ op te stellen..

  31. Wat KPN flikt met prijzen, krijgt de belastingdienst nog een kleur van.

  32. De slechts mogelijke vorm van ondernemerschap: geen verantwoordelijkheid nemen voor de eigen resultaten en met de zure vinger naar anderen en omstandigheden wijzen. Echte ondernemerers zoeken juist naar mogelijkheden als de omstandigheden zich wijzigen en gaan niet zitten treuren, klagen en zeuren. Blijft toch een voormailg staatsbedrijf die het echte ondernemerschap niet kan en zal realiseren op deze wijze. Jammer voor uiteindelijk de klanten? Misschien ook wel niet want het heft zich zelf dan wel op en dan komen er weer alternatieven…

  33. Origineel geplaatst door Paul
    Wat is het winstmodel van whatsup eigenlijk? Ik bedoel die 79 cent en zelfs gratis op de android daar kunnen ze toch geen servers mee onderhouden.

    met het doorverkopen van onze gegevens, vermoed ik.

  34. Origineel geplaatst door TonLekker T Mobile nemen ipv KPN. Dan heb je onbeperkt internet.

    En denk je dat t-mobile voor altijd en eeuwig onbeperkt internet kan blijven aanbieden? op dit moment is het toch schijn bij de nieuwe abonnementen. Na 1 GB wordt je afgeknepen tot een snelheid die trager is dan de piepkraaktuut modems van 15 jaar geleden.

  35. Whatsapp: the self-fulfilling propecy of the KPN

  36. @Paul: Het winstmodel van Whatstapp: Size matters. Communities zijn pas geld waard als ze groot zijn, want de dwarsverbanden en de content levert een schat aan marketing informatie op. Op basis van boodschapjes is te achterhalen wat mensen willen en bezighoudt. Bedrijven hebben geld over voor deze informatie, net zoals ze ook geld overhebben om advertenties te plaatsen bij zoekopdrachten. Wellicht gaat Whatsapp uitkomen met een desktop-versie waar ze advertenties bij plaatsen.

  37. Origineel geplaatst door michel
    Ik snap sommigen hier niet, geven af op KPN dat ze niet moeten janken enz. omdat men verkeerd leest en denken dat de 11% lagere winst te wijten is aan de iPhone en de apps.Lees je in het persbericht en ook in het bericht hier zelf wordt daar nergens over gesproken.Waarschijnlijk lezen ze alleen de koptekst.

    Zou ik toch maar eens het bericht een keer of 5 extra lezen…

  38. Kortom, het wordt tijd dat KPN zo snel mogelijk failliet gaat of overgenomen wordt door een bedrijf dat de 21e eeuw al wel is binnengetreden.

  39. KPN moet inderdaad niet lopen janken. Adje had ooit gezegd: pretty useless’ zo’n iphone. Nu lopen janken dat er te weinig centjes zijn o gutgutagut tja had je toch betere marketeers in huis moeten halen of iets van je bonus had moeten investeren in betere marketeers. Kortom gemiste kans en dat mensen dan gaan voipen tja
    Overigens zit ik wel bij KPN een goed netwerk is ook een hoop waard

  40. Ben blij met mijn nieuwe contractje voor 2 jaar bij vodafone. tot juli 2013 lekker 1 gb + bellen + sms. net op tijd geweest, om dit voor 32,50 binnen te halen. 2013 ga ik wel weer shoppen, dan zullen de grote boys wel terug gekomen zijn van die data limiet verhogingen.

  41. Wat ik niet snap is de redenering dat KPN veel geld verliest door WhatsApp en Viber. Ik maak ook graag gebruik van WhatsApp maar mijn sms-jes zijn toch allemaal al betaald. Ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt. Of zouden nieuwe klanten hele kleien bundels afsluiten dat ze daar inkomsten mislopen?

  42. Zo’n iPhone verdient toch een tobnetwerk”

  43. Origineel geplaatst door thomas1
    Als je bedenkt dat als voorbeeld genomen de iPhone 4 -50€ inkoop kost dan verdienen ze er dik op.

    Ga jij eens lekker bij de Fabeltjeskrant werken 😉

    Als Apple zulke marges zou aanbieden op hun producten, dan zouden de winkels gespecialiseerd in Apple hardware echt overal als paddestoelen uit de grond schieten.

  44. Als KPN al wist dat we met zn allen alles via internet gingen doen, hoe kan t dan dat ze verlies maken?
    De ‘kosten’ voor sms en bellen hebben ze toch ook niet meer, en internetten kost naar mijn inzien toch minder?

    Als smsen/bellen duur word komen er alternatieven zoals whatsapp en Viber, als er alternatieven komen moet je niet nog duurder worden maar aantrekkelijker!
    En dat is het duidelijk niet aan jullie toekomstige abonnementen te zien

  45. Wil niet het verleden oprakelen maar meen mij toch te herinneren dat toen alleen t-mobile de iPhone had er velen uitkeken naar het moment dat ook Vodafone en KPN deze zou krijgen. (en hier bij deze providers ook om smeekten).

    Blijft dat je voor zaken betaald (sms bundels) die velen niet opmaken, dus niet zeuren.

  46. Het gaat om winst, ze willen dus gewoon profiteren van hun zelf eigen profeit. Zak door de grond KPN. TMobile 4 ever

  47. Getronics schrapt ook al 2500 banen ook van KPN…..Ze doen iets niet goed

  48. Whatsapp is onderdeel van Yahoo. Daar kan je dus nog wel iets van verwachten.

  49. Belachelijk, hun concurrent heeft het gewoon beter gedaan! Lekker makkelijk om je mis management te compenseren
    Bij T-mobile blijven is voor mij absoluut uitgesloten vanwege de zeer slechte dekking en ontvagst. Ik was van plan om naar KPN te gaan maar ik pas. Ik ga niet betalen voor management fouten!

  50. Wat een vreemd verhaal van de KPN immers men koopt vooraf sms bundels dus die zijn al betaalt er kan dus geen sprake zijn van vermindering!

  51. Origineel geplaatst door Michiel
    lees jij zelf wel goed? ik zie toch echt het volgende staan: KPN gaf in april al een winstwaarschuwing voor de rest van het jaar omdat de inkomsten uit sms- en belverkeer sterker daalden dan KPN had verwacht. Dat komt door gebruik van apps, waar KPN zelf niets aan verdiend zoals Skype en WhatsApp.

    In het offciele persbericht van 21-04-2011 staat dat er een verschuiving gaande is waar de (toen) huidige abonnementsvormen niet op in speelden, door de toename van het gebruik van apps wordt er minder gebeld en/of gesmst.

    Daarin wordt dus gesteld dat de abonnementsvormen de oorzaak zijn en niet de iPhone en/of de apps. Daarop heeft KPN gereageert met het aanpassenvan de abonnementsvormen zodat de heavy users meer betalen voor het gebruik van het mobiele iternet.
    Hier kan je mee eens zijn of niet dat is aan jouw en daar kan ik me wel iets in vinden.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.