Reacties voor: Geohot’s nieuwste idee: autodongle gratis weggeven in ruil voor data

Voormalig iPhone-hacker Geohot heeft de Panda-dongle onthuld, waarmee je data van de auto kunt uitlezen, in combinatie met een dashcam-app.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 9 reacties

  1. Gestopt met zijn selfdriving car project? Hoe komen jullie aan die info? Volgens mij is dat project nog springlevend. Bekijk comma ai maar eens op twitter…(@comma_ai)

  2. Leuk artikel, maar… WAT kun je nou precies met Panda? En waarom zou je het in je auto willen hebben? Misschien dat een toelichting wel handig zou zijn…

  3. Maar wat krijg je nu precies terug voor al die data die je weggeeft? Ik begrijp het produkt niet.
    @kijkwijzer: je was me net voor

  4. George is afgestapt van het idee om zelf de hardware voor zelfrijdende auto’s te maken, na zijn botsing (…)

    Leuke woordspeling 😄

    (…) met de autoriteiten in oktober 2016.

    _

    Onhandige, VS-centrische, naam trouwens voor een product met automobiele intenties. Hier in Europa roept dat heel andere associaties op, in het VK zelfs dubbel dankzij de (oude) bijnaam voor politie-auto’s

    Wegens de C in hun naam zal FCA waarschijnlijk ook helemaal niet blij zijn met gebruik ervan aan de andere kant van de oceaan🤔. Als dit (wel) serieus is liggen allicht juridische stappen in ‘t verschiet.

  5. Inderdaad ja, heb het artikel 2x gelezen maar snap echt niet wat ik aan die panda zou hebben.

  6. Zien jullie het dan niet? Een extra USB poort in de auto!

    This is huge!

    😴

  7. Origineel geplaatst door Kijkwijzer
    Leuk artikel, maar… WAT kun je nou precies met Panda? En waarom zou je het in je auto willen hebben? Misschien dat een toelichting wel handig zou zijn…

    Ik heb het echt zo goed mogelijk geprobeerd uit te leggen 🙂

    Wat Panda is:
    “…Panda, een sensor die je gratis in de auto plaatst en die allerlei data uitleest”

    Wat je met dit soort sensoren kan:
    “wel meer ODB2-dongles op de markt […] Je kunt er de snelheid van elk wiel, de hoek waaronder het wiel gedraaid is en allerlei andere zaken mee uitlezen.”

    Simpel gezegd dus: de ‘computer van de auto’ uitlezen’.

    Dat is iets te kort door de bocht, maar is voor mensen die nog nooit van ODB2 gehoord hebben misschien wel de makkelijkst te begrijpen uitleg.

    Nu is het uitlezen van de wielsnelheid misschien niet zo interessant, maar garages kunnen het ook gebruiken om bij storingen een diagnose te stellen. Ze kunnen voor verschillende onderdelen van de auto de status opvragen via de ODB2-poort, dus bijvoorbeeld de accuspanning.

    Wat de garage eraan heeft:
    – Snel defecten in verschillende onderdelen van de auto kunnen opsporen, nog voordat ze de motorkap hebben geopend. Spaart dus tijd, en bespaart jou geld.

    Wat jij er zelf aan hebt:
    – Als je autokenner bent zou je zelf kleine defecten kunnen oplossen. Ook zou je het kunnen gebruiken om de motor te tweaken, mogelijke storingen vroegtijdig op te merken, etc. Dus je auto presteert beter, omdat je preventief kunt kijken zonder je handen vuil te maken. Een andere toepassing is dat je dingen op afstand zou kunnen aansturen, omdat je rechtstreeks toegang hebt tot de systemen van de auto.

    Wat Geohot eraan heeft:
    – Data is geld waard. Als Geohot enorme hoeveelheden data heeft van voertuigen die daadwerkelijke op de weg rondrijden, kan hij dat weer verkopen (bijv. aan gemeentes of verzekeraars) of nieuwe kennis eruit halen (bijv. om zijn oplossing voor zelfrijdende auto’s nog slimmer te maken omdat hij data heeft van echte weggebruikers en hoe ze reageren op onverwachte situaties zoals wegafzettingen). Hij heeft niet alleen de ruwe data uit de auto, maar dankzij de dashcam-app weet hij ook precies wat er op de weg gebeurde.

    Origineel geplaatst door Jonkie
    Gestopt met zijn selfdriving car project? Hoe komen jullie aan die info? Volgens mij is dat project nog springlevend. Bekijk comma ai maar eens op twitter…(@comma_ai)

    We hebben allebei gelijk. Hij is tijdelijk gestopt. Bij Ars Technica (die hem interviewde na zijn presentatie) lees ik: “Shortly after receiving the letter, Hotz canceled plans to launch the device.” (dit is ook breeduit in het nieuws geweest).

    Hij heeft de bouwschema’s vrijgegeven om zelf zo’n ding te bouwen: “Hotz directed attendees to visit Comma’s Github depository, where they can find the schematic necessary to build a Comma Neo device. It requires, among other things, roughly $700 of combined parts”.

    En verderop: “He confirmed that he’d be more willing to work on tests with the NHTSA, with lawyers and a plan, at a scale of 10,000 to 100,000 devices.” Dus hij gaat er op termijn wel mee verder als hij die advocaten en plannen voor elkaar heeft, maar nu even niet.

    Ik heb in de tekst nu duidelijker aangegeven dat het tijdelijk stilligt.

  8. @Gonny van der Zwaag: Bedankt voor deze toelichting!

    Alleen… wat ik lees is nog steeds wat Geohots eraan heeft en niet wat je zelf als autobezitter aan zo’n ding hebt. Ja leuk voor garages maar daar heb je zelf niet echt een voordeel bij (‘het is hun werk tenslotte’). Persoonlijk zie ik geen enkel argument waardoor ik zo’n Panda vrijwillig in m’n auto zou willen hebben, in de wetenschap dat Geohots mij ermee bespioneert. Maar ook al zou hij dat niet doen, dan nog niet… Vaag apparaat hoor!

  9. Origineel geplaatst door Kijkwijzer
    @Gonny van der Zwaag: Bedankt voor deze toelichting!
    Alleen… wat ik lees is nog steeds wat Geohots eraan heeft en niet wat je zelf als autobezitter aan zo’n ding hebt. Ja leuk voor garages maar daar heb je zelf niet echt een voordeel bij (‘het is hun werk tenslotte’). Persoonlijk zie ik geen enkel argument waardoor ik zo’n Panda vrijwillig in m’n auto zou willen hebben, in de wetenschap dat Geohots mij ermee bespioneert. Maar ook al zou hij dat niet doen, dan nog niet… Vaag apparaat hoor!

    Volgens mij gaat het puur om die punten sparen in de Chffr app. Praktisch gezien zou je dan waarschijnlijk de software/hardware wat Comma.ai wil uitbrengen gratis krijgen, terwijl anderen ervoor moeten betalen. Je betaalt dan dus met het verzamelen van data voor hen.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.