Reacties voor: Apple’s uitdaging: meer verdienen aan bestaande klanten

De verkoop van iPhones en iPads vlakt af, dus moet Apple iets anders verzinnen. De beste strategie lijkt om te zorgen dat bestaande klanten meer geld gaan uitgeven, vooral aan diensten.

Reacties: 11 reacties

  1. Wat ze misschien ook eens kunnen doen, is in ieder geval de illusie wekken dat bestaande klanten belangrijk voor ze zijn. Klanten vasthouden in plaats van afschrikken. Kwaliteitscontroles omhoog gooien van zowel hardware als software, stoppen met het uitknijpen van vaste klanten door absurde bedragen te vragen voor kabeltjes en verloopstukjes en luisteren naar feedback zou ook niet verkeerd zijn.. Een beetje arrogantie laten vallen zou Apple sieren.

  2. of een stukje elastiek verkopen voor €15

    “remote loop”

  3. “Apple maakt fantastische producten. Ze zijn zo goed dat ze jaren meegaan en een tweede of zelfs derde leven krijgen, door ze weg te geven aan huisgenoten. Geen wonder dat de verkoop van iPhones en iPads gaandeweg is afgevlakt”

    Apple is ook niet innovatief genoeg waardoor klanten graag overstappen naar producten van Samsung. Daarnaast is de kwaliteit niet al te goed van Apple, maar dat weet iedereen al eigenlijk.

  4. Misschien een dienst waarbij je alle films uit de iTunes Store kunt streamen. Wil ik graag voor betalen. Een losse film huren/kopen vind ik te duur. Ik ben nu wel uitgekeken op die oude films en series van Netflix.

  5. Of overstappen naar een ander merk, want zo uniek is Apple niet meer !

  6. Origineel geplaatst door diggo
    Bij mijn weten heeft Steve duidelijk gemaakt dat “insanely great products” vanzelf tot welvaart leiden, maar een zucht naar geld niet tot “insanely great products”.
    Cook heeft duidelijk opdracht gekregen om de eer van Apple hoog te houden.
    Dus winstmaximalisatie per klant mag nooit het uitgangspunt zijn.

    Volgens mij zijn ze met die winstmaximalisatie per klant al jaren bezig ! 🙂

  7. Tja, over prijsstelling kun je lang bomen. 😉

    Apple ziet kans om mensen (ook mij) een nieuw product te doen kopen “omdat het nog begerenswaardiger is dan hun huidige”.

    Samsung kwijlt bij de aanblik en probeert het ook, maar ik voel me niet aangesproken. Bij producten voor Android en Windows ga ik iets nieuws kopen omdat het oude niet meer voldoet (te weinig RAM en rekenkracht bij Windows apparaten, geen updates meer bij Android apparaten).

    Dat is “de kunst van het verkopen”, en ik kan iedereen de gelijknamige conference van Godfried Bomans (al lang dood) ter beluistering aanbevelen.
    Of wellicht de (nog oudere) beschrijving door Meyer Sluyser van hoe kledingwinkels een zeker stuk omzet (een bar mitzwah pakje) trachtten te verkrijgen.

    Het grote verschil tussen deze detailhandel en de ICT-reuzen is, dat laatstgenoemden beursgenoteerd zijn.
    Als je vindt dat Apple van een (onbetwist) ruime bruto-marge veel winst overhoudt, dan kun je naar hartelust aandelen Apple kopen. En wil je een grotere hefboom, denk dan eens aan opties.

  8. Apple wordt even aflopende Zaak helaas. Apple is hun perfect verloren, ook is het tegenwoordig alleen maar evolutie in plaats van revolutie. Als laatste de mensen die een iPad 2 hebben zullen die niet snel vervangen hij doet nog steeds wat je er van verwacht …

  9. @BK: zoiets als hbo go? Komt hopelijk binnenkort naar nl.

  10. Er zijn kansen genoeg voor Apple, maar vreemd genoeg worden kansen niet benut. Het niét uitbrengen van een geavanceerd complete Apple smarttelevisie vind ik nog altijd een grote misser.

    Wat het meer of vaker afnemen van Apple diensten betreft: dan zal Apple toch echt klantvriendelijker moeten worden en beter over de grenzen moeten kijken.
    Voor een abonnement heb je een creditcard nodig. En maar weinig Nederlanders hebben die. Op een andere manier kan niet worden betaald, tenminste als je gezinsdeling toepast met familie of vrienden. Zelfs betalen met de eigen Apple iTuneskaarten werkt dan niet!

  11. Er zijn kansen genoeg voor Apple, maar vreemd genoeg worden kansen niet benut. Het niét uitbrengen van een geavanceerd complete Apple smarttelevisie vind ik nog altijd een grote misser. Wat het meer of vaker afnemen van Apple diensten betreft: dan zal Apple toch echt klantvriendelijker moeten worden en beter over de grenzen moeten kijken. Voor een abonnement op Apple Music heb je per se een creditcard nodig. En maar weinig Nederlanders hebben die. Op een andere manier kan niet worden betaald, tenminste als je gezinsdeling toepast met familie of vrienden. Niet met iDEAL, niet via bankoverschrijving en zelfs betalen met de eigen Apple iTuneskaarten werkt dan niet!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.