Apple wil handelsmerk ‘Touch ID’ vastleggen

Apple heeft het handelsmerk 'Touch ID' aangevraagd voor zowel elektronica als voor winkeldiensten.

Touch ID hardwareApple heeft het handelsmerk op de naam ‘Touch ID’ aangevraagd. Door de naam vast te leggen is Apple er van verzekerd dat concurrenten niet een soortgelijke dienst introduceren met de naam, zonder dat er juridische gevolgen zijn. De Touch ID-merknaam behandelt twee categorieën: computer-gerelateerde devices en diensten op het gebied van retail en reclame.

Op de website van het Amerikaans patentbureau staat het handelsmerk opgesplitst in twee documenten: één voor iedere categorie waar de naam voor is vastgelegd. In de lijst met computerproducten staat onder andere dat alleen Apple een tablet of een smartphone met de naam Touch ID daaraan verboden kan maken, maar er worden ook de nodige andere producten genoemd. De merknaam spreekt ook over televisies, videospelers en muziekspelers. Apple is met het merk daarom gelijk ingedekt voor bijvoorbeeld Touch ID-plannen in een iTV, mocht dat er ooit van komen.

Dat Apple ook het handelsmerk Touch ID heeft vastgelegd voor de nodige diensten verbaast ons inmiddels al niet meer: Tim Cook vertelde onlangs nog dat Touch ID voor een mobiele betaaldienst is ontworpen. Het handelsmerk legt de naam Touch ID vast voor zakelijke diensten, retaildiensten en computersystemen bedoeld voor het maken van aankopen.

De merknaam Touch ID is aardig specifiek, dus de kans is klein dat dit voor rare zaken zal zorgen. Dat een handelsmerk tot vreemde situaties kan leiden bleek eerder deze maand wel: Candy Crush Saga-maker King heeft de termen ‘candy’ en ‘saga’ vastgelegd, waardoor andere apps hier geen gebruik van mogen maken volgens de ontwikkelaar.

Patently Apple

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 31 januari 2014, 17:01
Categorie Apple
Onderwerpen handelsmerk, touch id

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.