Candy Crush-maker verbiedt ‘candy’ in appnamen

King, maker van Candy Crush, heeft de merknaam 'candy' gekregen en klaagt nu ontwikkelaars van andere games aan om de naam te wijzigen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Candy-Crush-SagaKing, ontwikkelaar van de game Candy Crush Saga, heeft het merkenrecht aangevraagd op de naam ‘candy’. Ze dienden de term ‘candy’ in bij het Amerikaanse patentbureau USPTO voor games en kleding. Inmiddels heeft de gamestudio meerdere ontwikkelaars een brief gestuurd, waarin ze aankaarten dat ze het alleenrecht hebben om het woord ‘candy’ te gebruiken. Ontwikkelaars hebben de keuze om hun app te verwijderen of de naam te wijzigen.

Dat geldt bijvoorbeeld voor een game met de absurd lange naam All Candy Casino Slots: Jewel Craze Connect: Big Blast Mania Land, een fruitmachine met snoepjes. Ontwikkelaar Benny Hsu stuurde een brief naar King waarin hij uitlegde dat de fruitmachine niets te maken heeft met Candy Crush. Maar King blijft bij het standpunt dat ze het alleenrecht hebben op de term ‘candy’ in appnamen.

Hsu kreeg te horen: “Uw gebruik van Candy Slots in uw appicoon gebruikt exact onze Candy-merknaam, voor soortgelijke goederen”. King vindt dat consumenten in verwarring kunnen worden gebracht en dat het schade oplevert voor hun eigen merk. De toevoeging ‘Slots’ vermindert de verwarring niet, aldus King. De ontwikkelaars die King een brief heeft gestuurd, moeten zelf maar aantonen dat ze het merk niet schenden.

King mag dan als bedrijf keihard zijn, de consumenten lopen ermee weg en geven bakken geld eraan uit. Het spelletje staat in Nederland al lange tijd op nummer 1 in de lijst met apps die het meeste geld opbrengen. En Candy Crush kreeg bij de iCulture Awards 2013 de publieksprijs voor meest favoriete game van 2013. Dat King de merknaam ook voor kleding heeft gereserveerd, kan betekenen dat ze ook t-shirts met opdruk willen gaan uitbrengen, net als Rovio van Angry Birds al een aantal jaren doet. King diende in februari 2013 de aanvraag voor de merknaam in. Afgelopen week werd de aanvraag goedgekeurd.

Het geval doet denken aan Instagram, die een paar maanden geleden de merknaamregistratie vernieuwde, nieuwe regels voor communicatie van de merknaam uitbracht en vervolgens apps probeerde te verbieden om de term ‘Insta’ of ‘Gram’ te gebruiken. Maar dat schiet nog niet erg op, gezien het feit dat Instaweather en soortgelijke apps nog steeds verkrijgbaar zijn.

Reacties: 15 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.