Apple verbetert garantieregeling iPhone: reparatie van buitenlandse iPhone officieel geregeld

Apple gaat de garantieregeling van de iPhone verbeteren. Je kunt voortaan in het buitenland gekochte iPhones overal in EU-landen laten repareren, dus niet alleen in het land van aankoop.

iphone-cracked-screenDe EU gaat het leven van smartphonegebruikers makkelijker maken. Gisteren werd al bekend dat ze 10 miljoen euro gaan steken in een universeel app-platform, zodat je niet meer voor elke smartphone een andere app hoeft aan te schaffen. Voor iPhone-gebruikers zal het niet meteen effect hebben. Maar een andere actie vanuit Brussel heeft wel meteen tot concreet resultaat geleid. Apple zal voortaan ook garantie geven wanneer een iPhone in het buitenland is gekocht. De Europese Commissie is tevreden met de aangepaste garantieregeling van Apple en heeft besloten om geen verder onderzoek in te stellen. De garantie op iPhones is op onze website al regelmatig ter sprake gekomen. Meest recent schreven we over de ontberingen die iemand met een in Zwitserland gekochte iPhone moest doorstaan. We legden toen ook uit hoe de garantie op iPhones is geregeld, als ze in het buitenland zijn gekocht.

Apple belooft nu verbetering. Sinds afgelopen jaar onderzocht de Europese Commissie waarom Apple alleen garantie op iPhones wil geven in het land van aankoop. Voor mensen die hun iPhone in Italië hebben gekocht, zou dat betekenen dat met hun iPhone terug moeten naar Italië als deze vlak na aanschaf niet goed blijkt te werken. Apple veroorzaakte op deze wijze een opdeling van de markt, oordeelde de Europese Commissie. Voor consumenten had dat als gevolg, dat ze niet snel een iPhone in het buitenland zouden kopen, waardoor de markt gefragmenteerd raakt.

Vandaag kondigde Apple aan dat er niet langer op het land van aankoop zal worden gelet. Dit geldt overigens alleen in de Europese Unie en de Europese Ruimte. Bovendien zal het een netwerk van onafhankelijke reparatiebedrijven inrichten, die de reparatie kunnen uitvoeren in landen waar Apple zelf geen service kan leveren. Commissaris voor Mededinging Joaquin Almunia is tevreden met de maatregelen die Apple heeft genomen. Hij is blij dat de EU bedrijven onder druk kan zetten om aanpassingen te doen, voordat zijn commissie tot formele procedures hoeft over te gaan.

Eigenlijk bleek uit ons artikel ‘Garantie op buitenlandse iPhones: zo werkt het‘ al dat Apple uiteindelijk wel garantie en reparaties aanbiedt. Maar alleen wanneer je na veel moeite de juiste adressen hebt achterhaalt krijg je daadwerkelijk garantie. Apple Nederland bleek klanten met defecte iPhones vooral met een kluitje in het riet te sturen.

Er loopt nog een tweede onderzoek van de EU, namelijk naar de beperkingen in het gebruik van ontwikkelsoftware van derde partijen. Maar dat onderzoek is door een versoepeling van Apple zelf eigenlijk overbodig geworden.

Het persbericht is hier te vinden: Antitrust: Statement on Apple’s iPhone policy changes

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 25 september 2010, 15:18
Categorieën Achtergrond, Apple
Onderwerpen apple, garantie

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.