Privacy that's iPhone

Reacties voor: ‘Apple zou tracking standaard uit moeten zetten’

De bekende journalist en computerwetenschapper Doc Searls heeft kritiek op Apple's nieuwste reclamespot. Daarin is te zien hoe een man tracking op de iPhone uitschakelt door een schakelaar om te zetten. Maar volgens Searls neemt Apple privacy niet echt serieus. Of bouwt Apple stiekem aan een eigen reclameplatform, op basis van jarenlang verzamelde gebruikersdata?

Reacties: 15 reacties

  1. Ik heb ook sterk het vermoeden dat Apple bezig is om een graantje mee te gaan pakken in de advertentiemarkt. Ze weten immers alles van hun gebruikers. Als ik soms zie op mijn router hoeveel verschillende connecties met Apple servers opgenomen wordt vanaf je Apple devices, dan vraag je je toch af waarom dat is. Tegenwoordig doen ze dat ook buiten een VPN om (tenminste ik zie diverse connecties richting Apple vanaf mijn iPhone als ik mijn VPN aan heb staan) en maken gebruik van hun eigen DNS servers.

  2. Beetje vreemd wat moet ik nu doen de schakelaar aan zetten of zo laten staan zoals hij nu staat dus uit 🤷‍♂️

  3. Niet alleen tracking standaard uit. Ook die vreselijke klote cookie meldingen. Het internetten is echt niet leuk meer tegenover

  4. @Patrik: als de EG zich daar nu eens druk over ging maken! Iedereen klikt ongezien op OK..

  5. De website https://tosdr.org/ laat zien welke sites “veilig” zijn en welke niet.

  6. Bij mij staat die schakelaar gewoon uit, zonder er ooit aangezeten te hebben.

  7. beetje misleidend nieuws, ik zie toch duidelijk staan bij de schakelaar “trackingverzoeken” ipv tracking.
    wat volgens mij gewoon wil zeggen, wil je de app de kans geven om je een verzoek te sturen (dus dan kan je nog steeds zeggen dat die niet mag volgen)
    lijkt mij dus logisch dat dit standaard aan staat (dan krijg je de meldingen) en indien je de meldingen overbodig vind en standaard nee wil dus, dan kun je het uitzetten.
    of de functie effectief werkt daar ga ik mij niet over uitspreken.
    Ah en ook heb ik altijd de indruk gehad dat apple over het algemeen de consument als klant beschouwt en niet als product (in tegenstelling tot bepaalde andere bedrijven), het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat alle grote bedrijven hetzelfde zijn en alles doen om enkel meer winst te maken.

  8. @Andre: Uitzetten, dus knopje naar links.
    In dat geval krijgt de app niet eens de kans jou te vragen om te mogen tracken en worden automatisch alle nieuwe tracking verzoeken tegengehouden, zo staat er “When this is off, all new app tracking requests are automatically denied”
    Wat het “vragen” betreft als de optie aanstaat. Het is de app die jou vraagt te mogen tracken,. Het is niet jij die vraagt om niet getracked te worden (zie ook “learn more…”).
    Dus kort gezegd. Optie “uit” – tracking staat standaard uit, Optie “aan” – de app moet jou vragen of er getracked mag worden.

  9. Wij zijn als gebruikers natuurlijk enorm dom want wij kunnen zelf geen knopje omzetten om tracking uit te zetten, dat moet persé door Apple worden gedaan. Bij mij heeft deze altijd uitgestaan, net als Apple Reclame en ik zie dan ook nergens advertenties van producten waar ik naar heb gekeken. Ook in het verleden niet. De enige plaats waar ik advertenties of een vorm van reclame zie is de App store en als je op internet zit met de browser, maar niet gericht. Elke andere app die bij mij reclame vertoont, wordt meteen verwijderd.

  10. Origineel geplaatst door Joost
    Bij mij staat die schakelaar gewoon uit, zonder er ooit aangezeten te hebben.

    Same here

  11. Blijkbaar is die “Searls” echt niet goed op de hoogte, want bij mij en iedereen die ik ken, ook enkele die een nieuwe iPhone kochten, staat de schakelaar standaard op “uit”. Daardoor is dit artikel van hem niet correct, en dient dit enkel om Apple in een slecht daglicht te stellen, want “iedereen is dan maar zo”
    Ik geloof er niks van.

  12. Origineel geplaatst door Joost
    Bij mij staat die schakelaar gewoon uit, zonder er ooit aangezeten te hebben.

    Origineel geplaatst door Sander db

    Same here

    Hier ook. En bij tientallen anderen ook… factcheck?

  13. Origineel geplaatst door hans
    Wij zijn als gebruikers natuurlijk enorm dom want wij kunnen zelf geen knopje omzetten om tracking uit te zetten, dat moet persé door Apple worden gedaan. Bij mij heeft deze altijd uitgestaan, net als Apple Reclame en ik zie dan ook nergens advertenties van producten waar ik naar heb gekeken. Ook in het verleden niet. De enige plaats waar ik advertenties of een vorm van reclame zie is de App store en als je op internet zit met de browser, maar niet gericht. Elke andere app die bij mij reclame vertoont, wordt meteen verwijderd.

    Het gaat natuurlijk om het principe. Hetzelfde als dat je een ‘Nee-Nee’ sticker op je brievenbus moet plakken om er voor te zorgen dat niemand ongewenst reclamedrukwerk in je bus gooit. Logischer is het om een ‘Ja-Ja’ sticker te plakken als je het wel wilt hebben. Nu moet je een handeling verrichten om ongewenste tracking to voorkomen. Mijn ouders (73 en 74 jaar) hebben een iPhone. Denk je dat zij weten dat ze ‘getrackt’ worden en iets moeten doen om het uit te schakelen? Mijn vader was echt verbaast dat hij gevolgd mocht worden. Hij had namelijk niet expliciet geweigerd. Omgekeerde wereld dus.

  14. Mensen proberen altijd wat te vinden…
    Ik kwam gisteren toevallig dit “Nieuwtje” tegen… Deze man zou zich daar beter druk om kunnen maken.
    Deze jongens proberen het helemaal onmogelijk te maken.

  15. @Flieps: “Het gaat natuurlijk om het principe”. Ik ben 67 en ik weet het ook en vind bovendien dat leeftijd een beetje veel als excuus wordt gebruikt om bepaalde zaken niet te hoeven weten. Zo krijg je automatisch het beeld van: ouderen zijn seniel en dom. Maar zoals je in de meeste reacties al leest stond schakelaar bij de velen al standaard op uit. Ik meen bij mij ook. Bovendien kijk ik bij aanschaf van een nieuw toestel alle instellingen nauwkeurig na. Searls is gewoon aan het zeuren en niet goed op de hoogte.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.