iPhone 6s reclame met het snijden van uien.

Verwarrende naamgeving: ‘Apple’s grootste iPhone-innovaties zaten in een S-model’

Apple gebruikt de letter S voor tussentijdse iPhone-updates, maar dat is erg verwarrend. Juist de grootste innovaties zijn ingevoerd met een S-model van de iPhone, betoogt voormalig Apple-reclameman Ken Segall.

Vorige week schreef Ken Segall een artikel voor The Guardian, waarin hij zich afvroeg of Apple de eenvoud uit de tijd van Steve Jobs niet was kwijtgeraakt. Nu is Segall boos: hij vindt dat de krant hem woorden in de mond heeft gelegd, door voor een sensatiezuchtige kop te kiezen. Inmiddels heeft Segall een onbewerkte versie van het artikel op zijn eigen website gezet, met de originele titel. Segall vindt dat er geen ander bedrijf is dat in staat is om technologie zo simpel te maken als Apple.

iPhone SE review iCulture: toestel met iPhone 6s

‘Woorden in de mond gelegd’

De voormalige reclameman heeft iets te verkopen: hij heeft namelijk een nieuw boek uitgebracht met de titel ‘Think Simple’. Daarin kijkt hij naar de kracht van eenvoud bij verschillende bedrijven. Apple is één daarvan en als je goed leest heeft Segall niet alleen negatieve dingen te zeggen. De productlijnen van Apple zijn weliswaar complexer geworden (3 iPhones, 4 iPads, 3 MacBooks, tientallen Apple Watch-combinaties) maar dat is te verwachten bij een markt die volwassen wordt. Als het publiek groeit, is er ook sprake van meer diverse behoeftes. Volgens Segall valt het allemaal wel mee: de complete collectie producten past nog makkelijk op een tafel. Apple biedt de juiste keuzes, geen eindeloze keuzes.

Ken Segall

Toch heeft Segall ook wel kritiek: Apple Music is onnodig verwarrend. Iets soortgelijks hebben we ook in de tijd van Steve Jobs wel gezien, bijvoorbeeld met MobileMe. Het verschil is alleen dat de fouten nu vaker voor lijken te komen en onderdeel worden van het product zelf.

‘Verwarring door iPhone S-modellen’

Dat sommige productnamen met een i beginnen (iPod, iPhone) en andere niet (Apple Pay, Apple Watch) vindt Segall nog wel acceptabel. Maar het gebruik van de S is een rare gewoonte: het maakt aan consumenten duidelijk dat het om een tussenjaar gaat, waarin ze geen grote vernieuwingen hoeven te verwachten. Maar grote vernieuwingen als Siri, Touch ID en 64-bit processors zijn allemaal geïntroduceerd in een S-model. Dat is verwarrend maar, vindt Segall, laten we niet vergeten dat het Steve Jobs zelf is geweest die met de S-namen is begonnen.

Kortom, concludeert Segall:

Dat gezegd hebbende: het is belangrijk om Apple’s problemen in context te bekijken. Ondanks de huidige uitdagingen zie ik geen andere technologiefirma die zo’n simpele ervaring biedt als Apple doet.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 7 juni 2016, 14:56
Categorie Apple
Onderwerpen iPhone, steve jobs

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.