Apple gaat garantie- en reparatiebeleid aanpassen, vernieuwde AppleCare in najaar 2013

Apple gaat het garantiebeleid van AppleCare aanpassen in najaar 2013. Ook worden reparaties vaker in de Apple Store uitgevoerd.

applecareApple gaat komend najaar het garantie- en reparatiebeleid aanpassen. Het AppleCare Protection Plan wordt een abonnementensysteem dat aan gekochte producten van een klant is gekoppeld. Dat beweert AppleInsider op basis van gelekte informatie een personeelsbijeenkomst van Apple. Vice-president Tara Bunch zou de wijzigingen onder de naam ‘One Apple’ intern hebben aangekondigd. Apple zal bovendien kapotte iPhones, iPods en iPads sneller repareren, zonder dat je een vervangend toestel krijgt. De Apple Stores krijgen meer mogelijkheden om zelf reparaties uit te voeren.


Momenteel kan de Genius Bar in de Apple Store onderdelen als speakers, receivers, homeknoppen, trilmotoren en batterijen vervangen. Straks kunnen ze ook schermen, camera’s, muteknoppen en moederborden repareren. Voor gebruikers kan dat minder gunstig uitpakken: momenteel krijg je in de Apple Store vrij snel een ander toestel mee als de reparatie niet meteen uitgevoerd kan worden. Je krijgt dan een gereviseerd of gloednieuw toestel mee. Het oude toestel moet je inleveren, maar je beschikt daardoor wel meteen over een nieuw uitziend toestel, zonder gebruikssporen. Straks zal het vaker voorkomen dat je even moet wachten totdat de reparatie is uitgevoerd, waarna je je oude toestel weer mee naar huis krijgt. Apple verwacht met deze maatregel 1 miljard dollar te kunnen besparen.

Voor klanten kan het ook handig zijn dat ze hetzelfde toestel kunnen houden. Bij een kapot knopje hoef je je toestel niet in te leveren en hoeft dus ook geen back-up te maken, alle apps terug te zetten en je toestel weer te registreren bij allerlei online diensten.

Wat de wijzigingen voor AppleCare betreft: dat gaat volgens de gelekte informatie een abonnementendienst worden. Klanten kunnen meerdere producten aan een AppleCare-account koppelen, in plaats van de huidige werkwijze waarbij je voor Macs en iOS-apparaten aparte AppleCare-doosjes moet aanschaffen. AppleCare zou gaan beschikken over 24/7 support en de periode van 90 dagen waarin je vrij bent om telefonische vragen te stellen wordt misschien ook uitgebreid. Daarnaast wordt ondersteuning via iMessage mogelijk en er komen meer video-handleidingen zodat gebruikers eenvoudige handelingen zelf kunnen uitvoeren.

Vanaf najaar 2013 komt het beschikbaar, als de geruchten kloppen. De nieuwe aanpak voor reparaties gaat al in juni/juli van start in de VS en zal daarna naar verwachting internationaal worden uitgerold.

Reacties: 9 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.