iPhone X review: camera

Filmen met de iPhone: bijna zo goed als een professionele videocamera

De iPhone X maakt uitstekende 4K video's die bijna net zo goed als een professionele videocamera van Panasonic zijn. In deze video zie je de verschillen, want die zijn er wel degelijk. Maar het verschil is minder groot dan je zou verwachten.

Hoeveel zin heeft het om een iPhone X te vergelijken met een professionele camera? Bij de website Fstoppers trekken ze hun neus er niet voor op. Ook als professionele videomaker komt het wel eens voor dat je iets wilt filmen en op dat moment alleen een iPhone op zak hebt. Ga je dan terug naar huis om je professionele gear te halen? Niet nodig, vinden ze bij Fstoppers. De iPhone levert namelijk prima 4K-beelden.

iPhone X review: camera

iPhone X vs professionele videocamera

Lee Morris van Fstoppers testte in het verleden de videofuncties van eerdere iPhones en heeft nu de iPhone X aan de tand gevoeld in een 4K videotest. Hij gebruikte ter vergelijking een Panasonic GH5. Leuk om te weten: onze videoman Adam Bazuin gebruikte de onze iPhone X videoreview van iCulture ook een Panasonic, namelijk een Panasonic G7 met 12-35mm lens, die qua beeldkwaliteit gelijkwaardig is aan de GH4 en GH5.

Adam:

Het is ongelofelijk hoe goed de iPhone X is. En dan te bedenken dat de echte DSLR- en systeemcamera’s veel langer nodig hebben gehad om zo goed te worden als ze nu zijn.

De Lumix GH5 is een dure systeemcamera met DSLR-eigenschappen. Je betaalt er rond de 2000 euro voor bij Nederlandse camerawinkels. Het zou te ver gaan om te zeggen dat professionals nu naar een iPhone X moeten overstappen, maar in de YouTube-video krijg je wel een goede indruk hoe goed de iPhone X is. De presentator geeft toe dat hij wel eens videomateriaal van oudere iPhones heeft gebruikt in commercials, die door miljoenen mensen worden bekeken. Zonder dat er werd geklaagd over de beeldkwaliteit. Bij de iPhone X is de kwaliteit van 4K video nog beter. Je kunt zelfs filmen op 60fps. Het levert dan ook behoorlijk goede beelden op, al kan de GH5 wel iets meer detail laten zien als je inzoomt en de professionele camera gaat ook beter om met slechte lichtomstandhgeden. De iPhone X heeft een kleinere camerasensor en kan daarmee niet tot het uiterste gaan. Maar de iPhone heeft daarentegen een beter kleurenprofiel. Ben je van plan buitenshuis te filmen of op een plek met goede verlichting, dan zit je dus goed met de iPhone X.

We hadden niet verwacht dat de iPhone X zou winnen van de GH5, maar het laat wel zien dat Apple grote sprongen heeft gemaakt.

We laten nog even Adam aan het woord:

Waarom iemand een losse camera voor video koopt, heeft ook meer te maken met de robuustheid, aansluitmogelijkheden, instellingen, accu wisselen, enzovoorts. Ook loopt de iPhone qua scherptediepte-echtheid en ruis nog wel wat achter.

iPhone X aanschaffen

Wil je na het lezen van dit artikel de iPhone X zelf in huis halen? Dan kun je kiezen voor losse iPhone X vanaf 1160 euro. Ook is het mogelijk om een iPhone X met abonnement te nemen, zodat je de betaling per maand kunt spreiden. Of denk eens aan een refurbished iPhone.

Laatst bijgewerkt 10 november 2017, 10:41
Categorie iDevices
Onderwerpen 4k, iPhone X, video