Vliegen zonder vleugels met Fly Kiwi Fly voor iPhone (review)

Fly Kiwi Fly verteld over een Nieuw-Zeelandse eend die niet kan vliegen, of toch wel? Wij bekeken of Fly Kiwi Fly ook zo leuk is als dat ontwikkelaar Hungry Game beweerd.
Bas Brouwers - · Laatst bijgewerkt:

Kiwi kijkt TVFly Kiwi Fly was onlangs gratis in de App Store te krijgen en dat nodigde uit voor een download. Normaal kost de app €0,79. Ik heb uitgezocht of Fly Kiwi Fly ook zo leuk is als ontwikkelaar Hungry Game beweert.

De app start en een kort filmpje waarin een opa met zijn kleinkind naar de tv kijkt, met daarop een uitzending over een Amerikaanse raketlancering. De kleine kwekkert is op slag verliefd en rent naar buiten om er naartoe te vliegen.

Zijn opa waarschuwt, maar deze eend kiwi laat zich niet zomaar stoppen en duikelt van een berg af. In volle vaart zoeft hij onhandig en vol overgave op de grond af. Na een flinke val op zijn stuitje besluit opa zijn kleinkind de kneepjes van het vak te leren om naar het lanceerplatform te komen, namelijk van Nieuw Zeeland naar Amerika.

Gameplay van Fly Kiwi Fly

Het principe van het spel is eigenlijk steeds hetzelfde, alleen je gear verandert. Je mag dan als jonge kiwi geen vleugels hebben, maar dat stopt deze gevleugelde vriend niet.

Fly Kiwi Fly GameplayNa aanschaf van een op je rug gebonden vlieger kan de pret beginnen. Je vliegt steeds van een berg af en door je iPhone naar voren of van je af te kantelen geef je je vleugelloze kiwi een staart om te sturen. Door hem naar boven of beneden te navigeren krijg je vaart (door naar beneden te suizen) om zo vervolgens weer op te klimmen. Het doel is zo ver mogelijk te komen zonder neer te storten. Hoe verder je komt, hoe minder ‘miles’ je af hebt te leggen naar het lanceerplatform. Ook krijg je voor iedere ‘mile’ die je aflegt keiharde cash en je krijgt bonusdollars voor een enkele of dubbele looping, of wanneer je langere tijd laag over de grond sjeest. Ook hangen er zakken van Oom Dagobert in de lucht om de kas te spekken.

Upgrades

Als de kas gespekt wordt kun je meer ‘gear’ kopen. Hiervoor ga je naar de shop. Je hebt de keuze uit Gliders en Propulsion. Met Gliders moet je in de lucht blijven: je begint met een vlieger, daarna krijg je een gestroomlijnder papieren vliegtuigje, die als laatste stapje worden ingeruild voor vleugels met straalaandrijving.

Fly Kiwi Fly ShopDe Propulsions zijn een soort boosts; deze komen van pas als je je snelheid verloren hebt en tóch weer omhoog dient te komen (om weer op snelheid te komen). Ook hier dien je deze steeds te upgraden om verder te komen. Je begint met een klassieke raket waar je op plaatsneemt, die je kunt upgraden naar een betere en later na naar een supersonische raket met straalaandrijving.

Naast dit kun je in de ook je Launch verbeteren, door een hogere rots te ‘kopen’ waar je vanaf springt. Je kunt ook zorgen voor een trampoline, een kapapult of een betere aërodynamica om langer in de lucht te blijven. Genoeg te kopen voor deze centen dus.

Awards

In ieder land waar je komt heb je verschillende Awards om te halen om je nog eens te stimuleren. Zo krijg je in China een Awards genaamd ‘Kamikaze’. Precies zoals de naam zegt: je één keer keihard te pletter laten vallen levert je een Award op, die je kunt cashen zodat je er gear voor kunt kopen. Ook moet je bijvoorbeeld langere afstanden vliegen zonder raketaandrijving en daarbij snelheidsrecords breken.

Flight CompletedOver het algemeen mag zeker gezegd worden dat dit een leuke game is voor de investering die je doet. Voor een kleine €0,79 was ik zelfs zeer aangenaam verrast. De graphics zijn leuk, er zijn veel details (zoals bij ieder land dat je bezoekt krijg je een ‘sticker’ op je koffer waar de awards per land onder staan aangegeven) en er is veel aandacht besteed aan de tutorial en de dialogen die je door het spel helpen. Ook zit er OpenFeint in de game wat zeker een toevoeging gaat zijn gezien de verslavingsfactor.

Minpunt is echt dat de game opnieuw start. Bij het afsluiten van de game begin je de volgende keer weer opnieuw. Je Awards blijven wel bewaard, maar je lanceert jezelf weer opnieuw vanaf het startpunt, namelijk Nieuw Zeeland. De game is verslavend genoeg om je langere tijd vast te houden maar om ‘m uit te spelen kom je er niet onderuit dan langere tijd aan deze game gekluisterd te zijn tot dat je ‘m uitgespeeld hebt. Je kunt dus (zonder multi-tasking) ook niet even een telefoontje opnemen of een sms’je lezen, want dan heb je weer een hele roadmap voor je.

Naast dit minpunt (wat best een flinke is) is deze game van Hungry Game een leuke (en verslavende) game en uitstekend in z’n prijsklasse. De graphics van deze game zien er goed uit en je merkt dat er veel aandacht in zit. Leuk is dat opa de tutorial-stem is die je les geeft in het vliegen en jouw kiwi alleen “kwak-kwak” als antwoord kan geven. Het nodige sarcasme en humor in de monologen van deze opa die af en toe ook gewoon nutteloze berichtjes door het scherm laat vliegen maakt het zeer vermakelijk ook om langere tijd te spelen.

Na een eerste keer spelen kon ik dit spel pas na 40 minuten aan de kant leggen en het blijft leuk voor een lange tijd. Ook erg leuk is dat OpenFeint aanwezig is in deze game. Deze game heeft zeker potentie voor een verslavende App Store-hit. Na het uitspelen (wat je redelijk snel doet, verwacht ongeveer 2-3 uurtjes met geluk) val je alleen een beetje in ‘n gat en het enige wat rest is ‘m opnieuw uit te spelen. Hopelijk brengt een spoedige update meer leuks voor deze verslavende game.

Info: Fly Kiwi Fly

• Ontwikkelaar: Hungry Game S.A.
  • Applicatie: Fly Kiwi Fly