Uitgever Time sluit afwijkende tijdschriftendeal met Apple

Apple heeft een exclusieve deal met Time Inc. gesloten, waarbij abonnees van de papieren edities van Fortune, Time en Sports Illustrated gratis toegang krijgen tot de iPad-versie.

sports illustratedVanaf vandaag kunnen abonnees van de grote Amerikaanse uitgever Time Inc. tijdschriften gratis lezen op de iPad. De uitgever heeft een exclusieve overeenkomst gesloten met Apple. Het geldt voor tijdschriften zoals Time Magazine, Fortune Magazine en Sports Illustrated. Toe nu toe moesten de betalende abonnees van de papieren editie via de App Store nogmaals een abonnement afsluiten als ze ook de digitale versie wilden gaan lezen.


Dat kostte zo’n 4 euro per stuk. Uitzondering is de app People Magazine, waarbij abonnees al gratis toegang kregen tot de app na het invoeren van hun gebruikersaccount. De deal van Time Inc. opent de deur voor Nederlandse kranten zoals NRC. Die bood klanten al de mogelijkheid van een digitaal abonnement, waarbij ze ook toegang kregen tot de iPad-editie. Volgens nieuwe richtlijnen van Apple zou NRC de abonnementen ook via de app moeten gaan verkopen.

time magazineBij Time Inc. is er overigens wel sprake van een andere insteek dan bij NRC, waar je een digitaal abonnement afsluit. Bij Time Inc. krijg je toegang tot de digitale versie als je al een ‘papieren’ abonnement hebt. Apple maakt daardoor nu een uitzondering op pas aangekondigd beleid, wellicht door kritiek van de uitgevers. Grote uitgevers hebben nu de mogelijkheid om bij nieuwe plannen voor iPad-kranten en -tijdschriften een gelijke behandeling als Time Inc. af te dwingen. Door de deal met Time Inc. loopt Apple wel de 30% aan inkomsten mis, die ze normaalgesproken bij verkoop van iPad-abonnementen zouden opstrijken. Mogelijk staat er vanuit Time, Inc. een financiële regeling tegenover.

Vanaf 30 juni gaan Apple’s nieuwe abonnementsregels in, waarbij kranten en tijdschriften verplicht zijn om uitgaven via in app-aankopen aan te bieden. De uitgevers hebben dus nog twee maanden de tijd om hun apps aan te passen.

Via: Wall Street Journal

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.