Review: Camera360 voor iPhone, het Instagram van China?

Camera360 voor iPhone is een populaire app die ook wel het Instagram van China wordt genoemd. iCulture probeert de fotobewerker voor je uit.

camera 360Het Chinese Camera360 is een immens populaire foto-app met meer dan 180 miljoen gebruikers wereldwijd, verspreid over meer dan 200 landen. De gratis app wordt dikwijls het Instagram van China genoemd, hoewel die vergelijking niet helemaal opgaat. Camera360 draait namelijk vooral om fotobewerking en veel minder om delen. Hoe dan ook is de populaire app in Nederland niet erg bekend. Het bedrijf achter de app heet Pingguo, een start-up uit Chengdu met vier populaire foto- en video-apps in de App Store. De hoogste tijd dus, om als iCulture eens de proef op de som te nemen en te kijken wat Camera360 te bieden heeft.

Acht verschillende camera’s

Wie Camera360 voor het eerst opent wordt getrakteerd op een slideshow van foto’s die inspeelt op de behoefte om aan het dagelijkse leven te ontsnappen. “Ben je moe, gestrest of verveeld: gebruik Camera360 om los je komen van de dagelijkse beslommeringen”, lijkt de app ons te willen vertellen. Een enigszins ambitieuze doelstelling, maar ok, we zijn geboeid. De app heeft meer dan acht verschillende camera’s, waaronder een selfie-camera en een collage-camera waar je beurtelings alle foto’s voor in je collage schiet. Of de Easy Mode, een camera die merkt welk type scène (nachtleven, landschap, portret, etc.) je fotografeert en automatisch een effect toepast, zodat je het bewerkingsproces kunt overslaan.

introbewerken

Bij iedere camera horen andere bewerkingsfuncties. Zo heeft de selfie-modus mogelijkheden om je huid egaler te maken en je lippen te accentueren en vind je na het gebruik van de Low-light Camera allerlei filters om donkere foto’s een mooie gloed te geven. Tussen al deze bewerkingsopties ontdek je al snel ook een aantal bijzondere functies. Zo heeft de app een face-fix knop, waarmee je je kaaklijn kunt versmallen, je huid kunt oplichten en je ogen kunt vergroten. Het is maar de vraag of nuchtere Hollanders hier behoefte aan hebben, maar je hoeft ze natuurlijk niet te gebruiken. Wanneer je klaar bent met bewerken kun je foto’s delen via de Chinese blogsite QQ of het populaire WeChat, maar ook via Facebook, Twitter, Flickr en andere sites. Opslaan kan natuurlijk ook, zowel in hoge als in originele resolutie.

Toekomstplannen en verdienmodel

De ontwikkelaars van Camera360 halen hun inkomsten uit reclame-overeenkomsten die zijn afgestemd op de Chinese markt. De app maakt geen gebruik van reclame-banners maar heeft soms gesponsorde functies, zoals thema-filters die bij het verschijnen van bepaalde films of mode-producten horen. Twee andere belangrijke bronnen van inkomsten zijn de aankomende cloudservice vanuit de app en het aanbieden van het softwarepakket en API van Camera360. Grote bedrijven zoals Nokia hebben deze fotobewerkings-functies al aan hun producten toegevoegd, zoals bij de Lumia 925 en Lumia 1020, die beide goed in China, Indonesië, Thailand en India verkochten.

In de toekomst wil het bedrijf achter Camera360 zich vooral op de Aziatische groeimarken richten, en niet zozeer op Europa of de Verenigde Staten. Het bedrijf is bijvoorbeeld erg geïnteresseerd in Thailand, waar steeds meer mensen smartphones hebben en Instagram het zo goed doet.

camera'sface fix

Wezenlijk andere apps

Qua populariteit zullen Instagram en Camera360 in Azië misschien gaan concurreren, maar daar is ook alles mee gezegd. Al met al heeft Camera360 veel meer bewerkingsopties dan Instagram en andere gratis fotobewerkers. Al die verschillende camera’s en functies maken de app wel iets onoverzichtelijker; Instagram oogt simpeler en rustiger. Gelukkig heb je Camera360 na een minuut of wat onder de knie.

Uiteindelijk merk je dat zoveel mogelijkheden vooral erg prettig kunnen zijn. Neem bijvoorbeeld het aanpassen van de belichting, de verzadiging en de kleurtinten. Normaal moet je dit soort eigenschappen eerst verbeteren in een andere fotobewerker en kun je een foto daarna pas door Instagram halen. Het is kortom erg prettig om bewerkingsfuncties en filters in éen app te hebben. En waar Instagram met functies als Instagram Direct steeds meer een sociaal netwerk wordt, richt Camera360 zich puur op fotobewerking. Teveel verschillen om echte concurrenten te zijn dus. En genoeg argumenten voor fotoliefhebbers om Camera360 eens uit te proberen.

Downloaden: Camera360 (gratis, iPhone, iOS 5.0+)