iPad-kinderapp: Timo en het Toverboek (review)

Timo en het Toverboek van Rian Visser is een bestseller onder kinderboeken. Dit boek is nu omgezet naar een iPad-app. Maar niet alles blijkt even goed te werken.
Mark de Bruin - · Laatst bijgewerkt:

timo toverboek ipadAl jarenlang is Timo en het Toverboek van Rian Visser een bestseller bij de kinderboeken. Dit boek is nu ook als interactief kinderboek op de iPad beschikbaar. Het gaat over het jongetje Timo, dat voor zijn verjaardag een toverboek van oom Klaas ontvangt. Ook al staat er met grote letters op het boek dat Timo niet mag schudden, hij doet het toch. Met alle gevolgen van dien. Als Timo het boek opent zit hij opeens in het boek.

De app is een mooie weergave van het verhaal met vrijwel dezelfde surrealistische tekeningen van Klaas Verplancke zoals in het normale boek. Het verhaal is grappig; mijn dochter moest er zeker om lachen. Ook zag ik haar meerdere malen met grote ogen zeggen “Dat mag toch niet!” als ze Timo uit een gieter zag drinken. Er zitten ook een aantal aardige animaties in waardoor je toch een klein beetje het gevoel hebt dat je een interactief boek in handen te hebben. Het hoogtepunt (volgens de uitgever) is het blazen in de microfoon om een ballon op te blazen.

Navigatie

Er zijn drie manieren om te navigeren die elkaar soms afwisselen of soms alle drie tegelijkertijd aanwezig zijn: een play-knop als er een video gestart wordt, in de rechterbovenhoek een flapje om de bladzijde om te slaan en linksonderin de optie om via de inhoudsopgave te navigeren. Mijn dochter en ik vonden het het soms verwarrend. Ik heb de app aan meerdere mensen laten zien en ook zij vonden het niet altijd even duidelijk. Het is geen vloeiend geheel op deze manier. Zo kun je voor het starten van een filmpje wel naar de inhoudsopgave, maar na de film niet. En ook niet als je vanuit de inhoudsopgave komt. Maar als je een pagina doorbladert, dan is het knopje er weer. En soms moet je op een knopje drukken voor het luisteren naar de tekst en soms weer niet.

timo toverboek

Grenzen opgezocht

De uitgever heeft de grenzen opgezocht van de mogelijkheden van de iPad. Inmiddels is versie 1.4 al in de app om tussentijdse problemen op te lossen en dat is natuurlijk zonde – dat verwacht je niet van een app die 5,49 euro kost. Ik heb contact gehad met de uitgever, de schrijver en de ontwikkelaar over mijn problemen nadat ik versie 1.3 had geïnstalleerd en hoorde dat er een update klaarstond.

Ontwikkelaar Jeffrey Snijder van Appsmakers meldde mij per email:

In de update zijn de filmpjes (het probleem) aanzienlijk verminderd in mb en omgezet in mp4. Verder loopt er een lijntje met Apple over dit probleem, een harde herstart is helaas de oplossing voor het weer werkend krijgen van het apparaat. En dan zijn ook je andere problemen weer verdwenen. Helaas is dit niet het enige probleem bij Timo en staat het op internet zwart van deze en meer problemen wat betreft de iPad. De app heeft geen leaks volgens de Apple-software en -standaard. De app heeft geen bugs meer na de update, alles is volgens cod regels gemaakt er zit geen enkel Flash-element in.

Deze update 1.4 haalde een fout eruit, waardoor de pagina één nummer teveel doortelde en terugtelde. Dat kwam omdat er een pagina met film was samengevoegd. Deze update zorgde er voor dat de app geen blanco pagina’s opent, waardoor hij uiteindelijk kan crashen. Inderdaad werkte de app na de update beter.

Conclusie: nog steeds problemen, toch waardering

Maar ook met versie 1.4. blijf ik problemen houden. Ik was benieuwd of ik de enige was met deze problemen, hoewel er aan een iPad weinig te configureren valt. Met andere apps heb ik deze problemen nog niet gehad. Ook na het herstarten bleven de problemen bestaan. Bij de uitgever krijg ik nul op rekest: ik schijn de enige te zijn met deze problemen. Apple heeft momenteel te weinig waarderingen ontvangen om een gemiddelde weer te geven van de huidige versie. Ergens hoop ik dat ik inderdaad de enige ben. Ik heb waardering voor het feit dat de grenzen verkend worden, maar doe dat niet voor 5,49 euro. Die prijs is echt veel te fors voor wat je krijgt, naar mijn idee.

De app is er ook in een gratis lite versie die een beperkt gedeelte van het verhaal laat zien.

Info: Timo en het Toverboek