Reacties voor: Apple wijzigt reviewbeleid in App Store

Het was voor lange tijd mogelijk om een applicatie te beoordelen zonder hem zelf gekocht te hebben. Omdat dit ten koste van de betrouwbaarheid van de gemiddelde beoordeling gaat, is hier verandering in gebracht.
Lees het complete artikel → Apple wijzigt reviewbeleid in App Store
Ramy Mobarak - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 16 reacties

  1. Logische stap lijkt me.

  2. Zeker een logische stap, maar…

    Als ze het nu helemaal netjes zouden doen, dan kreeg men eerst de kans om het te proberen in de vorm van een trial periode 2-3 dagen en dat je hem dan moet kopen… Of een variant in de vorm van een Lite versie gratis en de volledige app betalen, maar veel apps hebben dit niet…

    Dan kan men pas een goede recentie schrijven en zo oordelen over een product, dan er eerst geld aan uitgeven, valt het tegen verwijder je hem en is je geld ook weg.

    ( Gelukkig zijn er de jailbreaks die het een en ander mogelijk maken 😉 )

  3. Heel veel mensen schrijven ook een review als de app het ff niet doet. Ook weten niet veel mensen dat reviews die je schrijft, alleen in de nl appstore komen, er staan nl. veel engelse reviews.

    Jelle

  4. Ik vind een “review” als een app het niet doet een prima zaak..juist omdat er geen trialversies zijn. Een volgende potentiele koper is in ieder geval gewaarschuwd. De werkwijze van Apple maakt dat ontwikkelaars zijn aangewezen op de ervaringen van gebruikers om tekortkomingen te verhelpen.

  5. waar ik me aan stoorde is dat veel reviews, met name de eerste 5-10 vaak mateloos positief zijn. Die recensies lijken wel door de makers geplaatst.

  6. @ Carel: hoe weet je dat een app het niet doet zonder hem gekocht te hebben? Welke mensen kunnen dan een ‘review’ plaatsen.

  7. Prima regel,ik stoor me mateloos aan al die mensen die gewoon roepen dat iets te duur is,of een vraag stellen.

  8. I hanteer zelf een regel dat alleen apps > 10 Eu te duur genoemd kunnen worden,
    iedereen die voor een bedrag daaronder loopt te zaniken is een punaise-poetser.
    Als je het omrekent is elk mopper-berichtje nl. al duurder.
    (daarom eindig ik deze nu ook…)

  9. Heb zelf ook wel ‘ns een reactie geplaatst in de AppStore, vanwege het feit dat er een beschrijving stond vermeld in het Frans of Spaans… Áls je je applicatie aanbiedt via de AppStore mag je toch op z’n minst verwachten dat er een beschrijving in ‘t Nederlands of Engels (toch nog altijd wereldtaal no.1 volgens mij) staat.

  10. Toch ben ik van mening dat je een goede mening kunt hebben over een applicatie zonder het te hebben gekocht. Je kunt het uitgebreid hebben onderzocht door bv Youtube filmpjes te kijken of het bij een vriend te testen. Als jij na aanleiding hiervan besluit het product niet te kopen vind ik dat je zo’n mening best mag delen. Nu kan dat dus niet.

  11. @MeneerDuck:

    Néé. dat heb je goed: Wie betaalt bepaald. En terecht want al die nitwit-reviews komen m’n neus uit.

  12. Inderdaad, lijkt me logisch.

  13. Zou dat incidentje met Amazon en Spore de heren bij Apple hebben geïnspireerd?

  14. @ Bacillus: zo werkt dat dus gelukkig niet. Het ligt geheel aan de software wat je voor prijs zou moeten vragen. Je kunt iets dat iets heel simpels doet niet gaan lopen verkopen voor een 7,99 euro. In dat geval wordt er ook zeer terecht kritiek geleverd op de hoge prijs. De prijs moet wel in verhouding staan tot de software en dat doet het soms niet. Wat helaas ook te vaak gebeurd is dat applicaties eerst gratis zijn voor een maand waarna mensen ineens een aardig bedrag neer moeten tellen (gelukkig beperkt het zich vaak tot 79 cent of rond de 1 euro). Dan is het de frustratie dat iets wat eerst gratis is ineens geld kost. Mensen houden niet van dat geldwolf gedrag. Als je vooraf al netjes verkondigd dat de gratis versie maar tijdelijk is, is er niks aan de hand. Als je een lite versie gratis beschikbaar stelt naast de betaalde full version is er ook niks aan de hand. Het probleem op dit moment is alleen dat bepaalde ontwikkelaars het grote geld gaan ruiken en dan ineens de prijs omhoog schroeven. Dat soort praktijken mag ook wel eens een halt toe worden geroepen (wat nu dus via de reviews gebeurd).

    De medaille heeft dus 2 zijden en niet 1 zijde zoals jij nu doet voorkomen.

    @ Sjaak: ook nitwits kopen software en schrijven er een nitwit review van. Naïef om te denken dat nitwit reviews hiermee tot het einde behoren. Kijk nu maar eens naar al die reviews van mensen die iets hebben geprobeerd waarbij ze melden dat het bij de eerste keer starten direct al crasht en ze het daarom maar weer verwijderd hebben om vervolgens terecht te gaan lopen klagen dat ze hiermee hun geld kwijt zijn (iets wat Apple absoluut MOET veranderen door de mogelijkheid van een trial in te voeren; zowel users als ontwikkelaars willen dat).

  15. @MeneerDuck
    Vind ik absoluut niet. Je gaat toch geen review geven als je een youtube filmpje hebt gezien. Ook als je het bij een vriend hebt gezien vind ik het onnodig. Ik vind reviews alleen van waarde als mensen de moeite hebben genomen het te downloaden of te kopen. Door deze regel sluit Apple veel mensen uit die toch alleen maar wat roepen om het roepen. Goeie zaak.

  16. Wie kan mij helpen?
    Programma Parallels geinstalleerd. Twee laserprinters in Ethernet. Via de Mac kan ik gewoon printen, maar niet via Windows. Programma Bonjour geinstalleerd in Windows via Mac.com. Ik kreeg de melding: No Bonjour printers are availiable. Hoe kan ik printen vanuit Windows?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.