Alto's Adventure

Review: Alto’s Adventure, verbluffend mooie snowboardgame (GvdW)

Het nieuwe Alto's Adventure is misschien wel het mooiste iOS-spel dat we tot nu toe hebben gespeeld in 2015. Je beweegt op je snowboard constant naar rechts, terwijl er een prachtige omgeving in de achtergrond opdoemt.

Alto's Adventure logo

Het nieuwe Alto’s Adventure is een eindeloze rengame snowboardgame, maar dan één met een fenomenaal design. De tweedimensionale berglandschappen zijn met zoveel detail ontworpen, dat het soms moeilijk is om je aandacht bij de actie te houden.

Alto’s Adventure is uitgeroepen tot onze Game van de Week.

Heb je in het verleden Jetpack Joyride, Temple Run of een ander oneindig renspel gespeeld, dan ben je bekend met het spelprincipe achter Alto’s Adventure. Je beweegt continu naar rechts, waarbij je enkel op het scherm hoeft te tappen om een sprong over obstakels te maken. Houd dit zo lang mogelijk vol en je score wordt steeds hoger, waardoor je hoger op de ranglijsten komt te staan. In de tussentijd voer je kleine missies uit om in level te stijgen. Zo moet je de ene keer twee power-ups in één sessie pakken, terwijl je in een ander potje vijf lama’s moet aantikken.

Alto's Adventure dorp

Zen

Het zijn de omgevingen waarmee Alto’s Adventure zich vooral weet te onderscheiden. Je begint een potje zodra een groep lama’s ontsnapt en je met een snowboard achter ze aangaat. Hoe verder je naar beneden glijdt, hoe meer van het berglandschap in de achtergrond te zien krijgt. En dat ziet er fenomenaal uit. De achtergronden zijn tweedimensionaal, maar door het gebruik van een parallax-effect krijg je een duidelijk gevoel van diepte.

Alto's Adventure sunset

Dan zijn er nog de lichteffecten: terwijl je meerdere potjes speelt verloopt langzaam de dag, waardoor de zon naar een andere positie verplaatst. Het level wordt hierdoor iets warmer of juist killer van kleur, waarbij eigenlijk alle lichteffecten voor een mooi resultaat zorgen. In de tussentijd zorgt een wisseling in het weer voor nog meer kleine nuances in je omgeving.

Je vindt in Alto’s Adventure niet de hectische achtergrondmuziek uit bijvoorbeeld Jetpack Joyride. In plaats daarvan wordt het spel ondersteund door een rustige track, die het serene beeld van de spelwereld alleen nog maar meer onderstreept. Dit is een spel waar je vooral heel erg zen van wordt tijdens het spelen – maar wel met de nodige uitdagingen. We werden meerdere keren herinnerd aan de sfeer die Monument Valley ook wist over te dragen – hoewel beide games totaal anders spelen.

Geen in-app aankopen

Alto’s Adventure lijkt speltechnisch op rengames zoals Temple Run, maar de makers hebben voor een compleet ander verdienmodel gekozen. Dit is een game waar je ‘ouderwets’ voor moet betalen. Heb je Alto’s Adventure eenmaal aangeschaft, dan vind je in het spel geen in-app aankopen om je progressie te versnellen. Medeontwikkelaar Ryan Cash vertelt in een e-mail aan iCulture waarom:

"We wilden geen in-app aankopen toevoegen, omdat we graag terugwilden naar old-school gaming. Naar een tijd waarin games uitdagend waren, en je geen geld kon besteden om dingen over te slaan. Het was immers ook niet mogelijk om zoiets te doen in Super Mario."

Een gedurfde aanpak binnen een genre vol met spellen die wel gratis te downloaden zijn. Ongehoord is het echter niet: het tevens fraai ontworpen Alone koos afgelopen jaar voor dezelfde aanpak.

Alto's Adventure sprong

Snowman

De makers van Alto’s Adventure hebben al wat ervaring in de App Store: ontwikkelaar Snowman werkte hiervoor aan de agenda-app Shifts en de taken-applicatie Checkmark. Alto’s Adventure is het grootste project van de studio tot nu toe, aldus Ryan Cash. Ze hebben twee jaar gespendeerd aan de ontwikkeling van deze game.

Conclusie Alto’s Adventure review

We raken maar niet uitgepraat over hoe Alto’s Adventure eruitziet. Een fenomenaal design zorgde ervoor dat we de game maar bleven opstarten, en dankzij de licht- en weereffecten zagen we steeds weer iets nieuws. Een lust voor het oog, maar tegelijk is dit één van de meer traditionele spellen in de App Store: we hebben de afgelopen jaren veel eindeloze rengames gespeeld, en voor de meest geharde spelers zal het wellicht moeilijk zijn om er nóg één op te pikken. Kies je er echter wel voor om aan Alto’s Adventure te beginnen, dan heb je één van de beste titels binnen het genre te pakken.

• Ontzettend mooie spelwereld.
  • Weer- en lichteffecten zorgen voor variatie.
  • Met kleine missies blijf je bezig.