Opinie: waarom de kwaliteit van apps steeds slechter wordt

De kwaliteit van apps gaat achteruit. Het loont steeds minder om tijd te steken in het ontwikkelen van kwaliteitsapps, die nauwelijks geld opleveren.

Unread beste RSS app op iPhoneHet aanbod in de App Store verschraalt. Er zijn steeds minder verrassende, innovatieve apps waar we als gebruikers echt warm voor lopen. En het ergste is: we hebben het zelf veroorzaakt.

Dat er geen droog brood meer valt te verdienen met leuke apps, is een boodschap die je regelmatig kunt horen bij ontwikkelaars. Mensen zijn zo weinig bereid om voor goede apps te betalen, dat ontwikkelaars hun toevlucht moeten nemen tot grote pop-up banners of gehaaide trucs om mensen te verleiden tot in-app aankopen. Jared Sinclair, ontwikkelaar van de app Unread, heeft dat nog eens goed inzichtelijk gemaakt. Met de app Unread for iPhone verdiende hij nog $32.000, een best aardig bedrag. Maar de iPad-versie leverde nog niet eens $10.000 op, terwijl hij er wel een jaar lang aan had gewerkt. Ook andere ontwikkelaars geven toe dat er iets mis is: de App Store zit in een neerwaartse spiraal. Teveel aanbod, te weinig vernieuwende apps. En het wordt alleen maar erger.

Leven onder het bestaansminimum

armoeVeel zelfstandige ontwikkelaars leven onder het bestaansminimum en moeten externe klussen aannemen om in hun dagelijks levensonderhoud te kunnen voorzien. Onlangs bleek uit onderzoek, dat meer dan de helft van de mobiele ontwikkelaars minder dan 370 euro per maand verdient.

Het gevolg is dat kleine zelfstandige ontwikkelaars steeds minder bereid zijn om goede apps te maken. De investering in tijd en zweetdruppels loont zich niet. Met een slordig gemaakte flutapp valt net zo veel (en misschien nog wel meer) te verdienen. Originele ideeën krijgen geen kans meer, omdat kleine ontwikkelaars het risico niet meer willen lopen. In plaats daarvan gaan ze werken bij grote appfabrieken, waar ze voor een vast salaris werken aan mobiele toepassingen voor opdrachtgevers met flinke budgetten.

Jared Sinclai laat in zijn blogposting zien hoe de situatie er voor hem uitziet: met bloed, zweet en tranen werkte hij 7 dagen per week aan de app. Bolletjes geven de hoeveelheid tijd aan die Sinclair in de ontwikkeling van Unread stak. Er waren dagen dat Sinclair nauwelijks aan slapen toe kwam. Hij maakte lange werkdagen, zeven dagen per week:

ufy-punchcard

Kijk je naar de inkomsten die daar tegenover staan, dan valt het enorm tegen. Na de eerste verkopen zakte het enorm in:

unread iphone verkopen

Het gaat niet alleen om de inspanningen die Sinclair voorafgaand aan de applancering in Unread heeft gestoken, maar hij is ook verplicht om de komende maanden (jaren?) nieuwe app-updates uit te brengen en supportvragen te beantwoorden. Terwijl er geen nieuwe inkomsten tegenover staan. Andere prominente appontwikkelaars zoals Marco Arment sluiten zich daarbij aan en spreken zelfs van ‘wegrottende apps’: apps die ooit de beste in hun soort waren, worden niet meer bijgewerkt omdat het domweg niet loont. Je moet tienduizenden euro’s aan ontwikkeltijd in je app steken, maar er zijn weinig mogelijkheden om die kosten weer terug te verdienen. Betalen willen gebruikers niet en reclamebanners willen ze ook niet. Er zit niets anders op, dan troep produceren waarmee je gebruikers op een slinkse manieren kunt uitbuiten. Wie niet wil meedoen aan die race naar het afvoerputje van de App Store, haakt af. Maar daardoor gaat wel veel talent verloren.

Appontwikkelaar als armzalige kunstenaar

Unread for iPad vegenHet lijkt erop dat appontwikkelaars veel gemeen hebben met andere creatieve beroepen, zoals kunstenaars, muzikanten, schrijvers en journalisten. De groep die voor een supercommerciële insteek kiest (André Rieu, Jan Smit) kan ervan leven, de rest moet voor weinig geld de eindjes aan elkaar proberen te knopen. Sinclair geeft 6 tips om toch het hoofd boven water te houden als zelfstandige appontwikkelaar:

1. De markt voor betaalde apps is kleine dan je denkt.
2. Aandacht van bekende bloggers levert meer verkopen op, dan prominente aandacht in de App Store.
3. Betaalde apps leveren geen duurzame inkomstenstroom op.
4. Als je echt iets wilt verdienen met een betaalde app, moet het meteen een tophit zijn.
5. Werk niet met introductiekorting. De eerste dagen verdien je geld met de app, daarna niet meer.
6. Duurzaam inkomen haal je niet uit betalingen vooraf, maar uit in-app aankopen en abonnementen.

Onder de streep loont het niet om een kwalitatief goede app te maken. En dat zullen we merken: er zullen steeds minder ontwikkelaars bereid zijn om net als Sinclair zoveel bloed, zweet en tranen in het ontwikkelen van een app te steken. Ze gaan liever voor veel geld commerciële apps maken.

Dat klinkt als makkelijk opgeven – maar wat zou jij doen als de aanmaningen van het energiebedrijf zich opstapelen? Dat er op termijn verschraling in de App Store optreedt, is iets wat onvermijdelijk is. We hebben het zelf zo gewild.

Openingsfoto: Pedro Ribeiro Simoes via Flickr

Reacties: 32 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.