Reacties voor: Noodsituaties melden via app SOS-ALARM [Update]

Met SOS-ALARM kun je een melding bij 112 maken vanuit een iPhone-app. Je locatie wordt meteen gedeeld en je kunt foto's meesturen.
Lees het complete artikel → Noodsituaties melden via app SOS-ALARM [Update]
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 30 reacties

  1. Misschien eerst even updaten voor iPhone 6? Maar dat is blijkbaar niet zo’n prioriteit voor Nederlandse apps…

  2. Had hem vanmorgen geïnstalleerd, en er direct weer afgegooid. Waarom moet je in hemelsnaam eerst een account aanmaken? Een account bij wie?

  3. Origineel geplaatst door André
    Had hem vanmorgen geïnstalleerd, en er direct weer afgegooid. Waarom moet je in hemelsnaam eerst een account aanmaken? Een account bij wie?

    Is om valse meldingen tegen te gaan zeggen ze, bij wie een account maken ?

    Politie ? Justitie ? Aivd ?

    Geen idee vind het wel een app met potentie om mensen snel te helpen.

  4. Vind het wel zeer onduidelijk van wie de app eigenlijk is. Kreeg eerst de indruk dat hij gewoon van de overheid is, alleen dan was het budget wel erg laag. Ook het account aanmaken vind ik een beetje raar, je telefoonnummer bevestigen met een code via sms zou me voor dit doeleinde ook genoeg lijken, en toegankelijker.

  5. Beter zou zijn als dit ook Europees of wereldwijd te gebruiken is

  6. Origineel geplaatst door André
    Had hem vanmorgen geïnstalleerd, en er direct weer afgegooid. Waarom moet je in hemelsnaam eerst een account aanmaken? Een account bij wie?

    Precies mijn gedachte!
    Ok, een telefoonnummer en naam, prima.
    Maar van wie is deze app eigenlijk?

    Niks met de overheid te maken, dus toedeledokie!

  7. Origineel geplaatst door André
    Had hem vanmorgen geïnstalleerd, en er direct weer afgegooid. Waarom moet je in hemelsnaam eerst een account aanmaken? Een account bij wie?

    Mee eens! Om dezelfde reden heb ik hem ook weer meteen verwijderd.

  8. Heb me aangemeld, password veranderd en sindsdien kom ik er niet meer in. Eens kijken hoe snel de service via de mail werkt. Het is al een uurtje geleden dat ik gemaild heb

  9. LET OP! Zijn op twitter veel meldingen dat deze app niet werkt! Gewoon 112 bellen dus…

  10. Eerst dacht ik bij het lezen van de titel: eindelijk!

    Ik vond het altijd al vreemd dat je niet ook een sms kon sturen naar 112.

    Stel dat je inbrekers in je huis hebt. Dan is het lastig om 112 te bellen omdat je, denk ik, stil moet zijn. SMS-en (of WhatsApp, nog beter) zou dan een uitkomst zijn.

    Als ik het artikel verder lees heb ik zo mijn twijfels. In de screenshot zie ik nog steeds: 112 Bellen.

    Verder is het geen app van de overheid en zijn er twijfels over de connectie met de centrale.

    Wellicht komt het nog. Ik heb gelukkig nog geen inbrekers in mijn huis gehad.

  11. Zucht.
    Ik zie ruimte voor een meldings.app voor fake meldings.apps

  12. Inmiddels bevestigd door politie. Deze app belt geen 112.

  13. “In een reactie laat het ministerie van Veiligheid en Justitie weten dat de applicatie inderdaad een telefonische verbinding tot stand brengt met de meldkamer. Het ministerie vindt het een prima burgerinitiatief, maar zegt erbij dat mensen het beste gewoon direct 112 kunnen bellen.”

    Bron

    Of je nu een dergelijke app gebruikt als je echt in paniek bent………ik weet het niet eerlijk gezegd. Daarbij weten de meldkamers dus van niets. De app belt gewoon 112 en je komt vervolgens uit bij de meldkamer in Driebergen…..gewoon via de telefoon.

  14. Was rond 17:30 mooi item op radio1 over deze app.
    Is er een ongeluk gebeurd, zie je iemand rotzooien met z’n telefoon, fotootje maken, verzenden….
    Ondertussen ligt er iemand die hulp nodig heeft: beademen, reanimeren?

    Elke seconde telt is ons lange tijd verteld, dan ga je dus NIET met zo’n app staan rotzooien! #FAIL

  15. stond vanmiddag mijn huis in brand, dus ik foto’s maken met mijn app. Foto hoe het ontstaan kon zijn, foto’s van de vlammen en een foto gemaakt van mijn huis.
    Dus ik de app gebruikt, en 112 laten bellen, kom ik bij de ANWB uit, of ik pech had?? Nee zei ik, ik heb brand. Dan bent u verkeerd zei ze.
    Dus ik weer de app erbij gepakt. staat er in de app: bel 112.
    staat er eerst: registreer hier: ….
    inmiddels is mijn huis afgebrand en word er politie gestuurd. Schijnt dat de buren (zonder app) 112 hebben gebeld…
    Ik wist niet eens hoe ik ze kon bereiken met app……

  16. @iCulture: pas eens als de sodemieter de kop aan van dit nieuwsbericht! Dit kan levensgevaarlijke situaties opleveren als deze app niet exact doet wat het belooft namelijk zsm noodhulp inschakelen. Iedere seconde telt soms en dan heeft niemand iets aan een halfbakken app. Of bericht helemaal verwijderen of de kop zsm aanpassen aub. Mensen lezen soms zo slecht het hele artikel of ze missen jullie update.

  17. de app meldt mij bij het aanmelden letterlijk: “telefoonnummer is niet onjuist” als ik een 0 invoer.

  18. Is deze app ook voor België?

  19. De slogan, 112 daar red je levens mee, maar niet met zo’n niets zeggende app, zoiets verzin je toch niet. Kom op zeg eerst een account aanmaken, waar belanden je gegevens, wat wordt ermee gedaan? In echte noodgevallen blijft een beller toch sneller.

  20. ‘Terwijl jij op die app kijkt, ligt de patiënt dood te gaan’ http://nos.nl/l/792540

  21. Een betere SOS app is echo112,die je in elk land kunt gebruiken en je positie wél naar 112 stuurt

  22. @Gerrit Rozenberg: nog steeds geen reactie

  23. De Amerikanen hebben een term voor een situatie als deze: clusterfuck! Of ook wel clusterfsck.

  24. Die reacties over “ben je bezig met een app, gaat er iemand dood” zijn heel leuk hoor! Maar wie betaalt er even x miljard euro zodat alle iCulture lezers een EHBO-certificaat kunnen halen? Mensen kunnen natuurlijk ook gewoon doorlopen, dat hebben jullie liever.

  25. App SOS alarm hulpdienst is geen initiatief overheid.

  26. De app is in de eerste plaats niet bedoeld als vervanging voor 1-1-2, maar om een netwerk van vrijwillige hulpverleners op gang te brengen in een straal van 1000 meter rondom een incident. Als een ambulance moet aanrijden voor een reanimatie zijn ze vaak zo’n 6 minuten kwijt en in die 6 minuten kunnen een aantal vrijwillige en gecertificeerde hulpverleners alvast beginnen met de reanimatie al dan niet met AED, omdat die sneller ter plaatse zijn. Dat wordt bedoeld met iedere seconde telt denk ik. Ik zou 1-1-2 bellen en dan alsnog een melding via de app doen. Ikzelf ben ook aangesloten bij Burger Hulpverlening, bij een 1-1-2 melding van mogelijke reanimatie krijgen 30 hulpverleners in de buurt van het slachtoffer een SMS van de 1-1-2 alarmcentrale en op hetzelfde moment worden ook 1 of 2 ambulances gestuurd. Dit is echter alleen voor reanimatie en AED toepassing, dus ik vind het op zich een goed initiatief dat het met deze dienstverlening wat uitgebreider wordt. Het moet natuurlijk nog wat volwassener worden en het heeft tijd nodig, maar geef dit soort non profit en mogelijk levensreddende diensten ook even een kans, samen kunnen we wat voor elkaar doen en als ik iemands leven in mijn omgeving kan redden doordat ik een melding krijg van een dergelijke app, doe ik daar graag aan mee.

  27. Ook ik ben als vrijwilliger aangesloten bij een AED stichting in onze gemeente.
    Ik ben voorstander dat elke burger in ons land weet wat hij/zij kan en/of moet doen in het geval van een hartstilstand.
    Deze app is misschien niet officieel aangesloten op de hulpdiensten maar wel aan een grote groep vrijwilligers die jou en mij kunnen helpen als dat nodig mocht zijn. En daarbij zijn ze dan eerder dan de hulpdiensten en dan is het idd “elke seconde telt”… Denk er eens over na dat als jij op de grond ligt of een familielid, dan wil je toch ook meteen hulp, of die nou van een vrijwilliger is of de hulpdiensten? #reddenwijsamenlevens

  28. Eerst hulp verlenen en 112 bellen,
    Tweede persoon kan dan met een app gaan stoeien
    Hoe goed het initiatief ook is (bewust maken mensen), de eerste ter plaatse verleent eerst hulp aan het slachtoffer en laat indien mogelijk iemand anders bellen en/of appen hoop ik, als ik er lig

  29. Waar, hoe, wanneer, waarom moet je nu een account aanmaken ?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.