Reacties voor: iPad-onderwijs: de digitalisering lijkt eindelijk aan te slaan

Waar de PC niet verder kwam dan een hoekje in het klaslokaal, lijkt de iPad de bankjes in de klas te veroveren. Gastauteur Nando Kasteleijn schrijft over de iPad-opmars die niet te stoppen lijkt.
Redactie iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 8 reacties

  1. Het is ook niet zo raar dat veranderingen moeilijk tot stand komen op scholen. De normale doorlooptijd van een kind is 6 jaar en in die periode kun je niet teveel experimeneren. Zo zou ik op dit moment mijn kind niet op een zgn ‘Steve Jobs school’ willen hebben. Eerst maar eens zien of dit zijn vruchten afwerpt (in Sneek zijn er al ouders die hun kinderen van deze school hebben afgehaald).

  2. Dat laatste is ook niet zo raar natuurlijk…
    In Sneek zit een school. Een school met leerlingen.Die leerlingen zijn naar die school ‘gestuurd’ omdat hun ouders daar een goed gevoel bij hadden.

    Nu gaat die school, zonder goed overleg of inspraak, hun onderwijsmethode aanpassen aan een nieuwe (nog niet getoetste) onderwijsmethode.
    Daar zou ik als ouder ook niet blij mee zijn.

    Zal vast de toekomst hebben. Maar de iPad tablet moet een middel blijven, geen doel.

    Als ik naar de site van de school in Breda kijk, staat daar een hoop informatie op, maar nergens staat hoe ze nu daadwerkelijk les gaan geven. het is allemaal erg vanuit een ondernemersgedachte ipv een pedagogische gedachte.

  3. Ik mis nog een belangrijk argument in het artikel: geld. De meeste (openbare) basisscholen hebben ontoereikende budgetten voor zo’n beetje alles dat je maar kunt bedenken: meubilair, schoonmaak, verbruiksmaterialen, maar ook voor gedegen individuele hulp… En ze hebben te maken met afschrijvingstijd van lesmethoden, die niet allemaal gelijktijdig zijn aangekocht. Je kunt een investering in iPads niet uit je neus trekken, maar van ouders kun je het ook niet zomaar verlangen om met een apparaat aan te komen.

    Met andere woorden: de wil is er vast wel om te veranderen en te digitaliseren, maar wie gaat dat betalen??

  4. Verandering komt niet door een apparaat maar door visie.

  5. Wat ik nog mis in dit artikel is de gigantisch belanrijke interaktieve rol die Apple TV kan spelen in een klaslokaal met iPads. Een TV scherm voor in de klas en een enkel kastje van 100 euro en iedere iPad (en iPhone) die probleemloos interactief kan streamen. De mogelijkheden daarvan zijn duizelingwekkend!

  6. Eens met Cobie dat verandering gebeurt op basis van een visie. Wij hebben een heldere visie op onderwijs die nu mogelijk wordt, omdat de iPad daar als middel goed geschikt voor is.

  7. “Waar de PC niet verder kwam dan een hoekje in het klaslokaal” Hier stopte ik al met lezen, dit is natuurlijk al niet waar… Bij mijn kinderen op school staat de complete gamg vol met PC’s, werkt de leerkracht met de pc gelinkt aan digiborden, etc.

  8. Inderdaad appie, die digiborden moeten aangestuurd worden door de computer dus die wordt echt al gebruikt in de klas.
    Verder denk ik dat menselijke interactie beter is dan interactie via een technisch hulpmiddel. Die is voor het leren.
    Interactie en communiceren moet via de fysieke weg. Ik moet er niet aan denken dat mijn knul straks gaat chatten in de klas of zo.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.