Gerucht: ‘Apple wil Condé Nast overnemen, uitgever van onder andere Vogue’

Apple is volgens geruchten van plan om Condé Nast over te nemen, een uitgever van bekende bladen als Vogue, Vanity Fair, Glamour en Ars Technica. Een eventuele overname past bij Apple's recente activiteiten op het gebied van tijdschriften.
Benjamin Kuijten | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Apple lijkt zich steeds meer te gaan focussen op tijdschriften, want na de overname van Texture en de plannen voor een eigen betaalde dienst voor kranten en tijdschriften, gaat nu het gerucht dat Apple wel oren heeft naar Condé Nast. Condé Nast is een grote uitgever van bekende mode- en lifestylebladen zoals Vogue, Vanity Fair en Glamour. Ook zitten er techtitels bij, zoals Ars Technica.

‘Apple wil Condé Nast overnemen’

Volgens The Guardian is Apple van plan om Condé Nast in zijn geheel of delen daarvan over te nemen. De uitgever doet het de laatste jaren niet zo goed en verloor zo’n $100 miljoen in 2017. De CEO van de uitgever was er echter snel bij om het gerucht te ontkennen. “We zijn niet te koop”, zo laat Bob Sauerberg weten aan The New York Post. Desalniettemin ontstaat zo’n gerucht niet voor niets, zo zegt ook Steve Blacker uit de uitgeversindustrie. Volgens hem bevindt de uitgever zich in een financieel lastige positie. Rivalen als Meredith en Hearts zijn inmiddels groter dan Condé Nast.

Volgens Blacker zou Condé Nast verkocht kunnen worden tussen de $1 miljard en $2 miljard, mocht er flink geboden gaan worden op de lifestyle-uitgever. Met de aankoop zou Apple haar verdere Services-tak kunnen uitbreiden. Apple zet steeds meer in op content, zo blijkt ook uit de groei van Apple Music en de aankoop van diverse Apple-shows. De laatste tijd komen kranten en tijdschriften daarbij. Texture nam Apple onlangs al over, een dienst waarmee je voor een vast bedrag per maand onbeperkt tijdschriften van verschillende uitgevers kan lezen. Uiteindelijk wil Apple hiermee zijn eigen betaalde dienst introduceren.

Bekijk ook

Gerucht: 'Apple werkt aan betaalde dienst voor kranten en tijdschriften'

Apple werkt aan een eigen betaalde dienst voor kranten en tijdschriften. Dankzij de overname van Texture wil Apple met deze betaalde dienst haar Apple News-app meer onder de aandacht brengen.

Apple is niet geheel onbekend met de merken van Condé Nast. Ten tijde van de aankondiging van de Apple Watch waren veel prominenten uit de mode-industrie uitgenodigd, onder andere van Vogue. De Apple Watch werd destijds neergezet als een mode-accessoire, hoewel het horloge nu vooral meer gezondheidsfuncties heeft. Mocht Apple de uitgever inderdaad overnemen, dan zou Apple zich juist weer kunnen richten op dit gebied. De overname zou wel opvallend zijn, aangezien advertenties bij de bladen van Condé Nast een grote rol spelen en veruit de belangrijkste inkomstenbron zijn.

Revisiegeschiedenis:

  • 2018 - 02 mei: Reactie van Condé Nast toegevoegd.

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.