Reacties voor: Frash: Flash werkend gekregen op de iPhone (jailbreak)

Frash maakt het mogelijk om Flash op de iPad en iPhone te gebruiken. Spirit-ontwikkelaar Comex gaf eerder al een preview van Flash, nu heeft hij een uitgebreide demovideo gemaakt.

Reacties: 38 reacties

  1. Ziet er erg goed uit!

  2. wauw, nice!

  3. Dit lijkt me vooral handig voor video’s. Als ik het zo snel zie, dan is er nog wel een probleem met het bedienen van de flash elementen. In het tweede spelletje scrollt de hele pagina als hij het kanon wil instellen.

    Hetzelfde probleem heeft html5 trouwens, dus dat is niet de oplossing hiervoor.

  4. Ik ben echt nog steeds niet onder de indruk…

  5. De titel moet aangepast worden want dit is toch echt op een iPad; Frash: Flash werkend gekregen op de iPad (jailbreak)

  6. Ik sta ervan te kijken dat het nog vloeiend is ook!
    Had het een stuk schokkeriger verwacht…

  7. Weet je wat ik nog het grappigste vind van dit alles:D……..Het loopt gewoon soepeler dan op het hele Android platform. Das toch niet te geloven, maar nu vraag ik me af, heeft Steve ons nu lopen te betuttelen en mag hij Adobe gewoon niet, of gaat het echt langzaam als je Flash volledig werkend probeert te implementeren?

  8. Origineel geplaatst door Applemaster
    Ik sta ervan te kijken dat het nog vloeiend is ook! Had het een stuk schokkeriger verwacht…

    De ipad is natuurlijk wel een krachtig apparaat.

  9. Waarom zou ik flash op mijn iPhone of iPad willen, ik mis het voor geen meter.

  10. Prachtig, precies wat we missen! Ook al gebruik je het niet, dan nog moet het er op zitten. Je wilt toch geen beperkingen?

  11. Dit ziet er toch veelbelovend uit hoor. Ik zelf mis flash niet, máár het zou wel handig kunnen zijn om bepaalde websites te bekijken. Verder hoef ik geen flash om spelletjes te spelen, maar wél om films of clips te kunnen kijken. Hopelijk is dat ook allemaal mogelijk. Ben benieuwd naar de vorderingen. Ga er vanuit dat iPhoneclub wel regelmatig met updates zal komen.

  12. Geen interesse. Ik verheug me op de dag dat we van die troep af zijn. M’n MacBook begint harder de blazen bij een klein youtube filmpje, dan wanneer ik een HD-film converteer. Slechtste stukje software ooit.

    HTML5 voor de win!!

  13. @Redondo_1982:

    Nee maar rotzooi wil je ook niet..

  14. F

    Origineel geplaatst door joopieej
    Geen interesse. Ik verheug me op de dag dat we van die troep af zijn. M’n MacBook begint harder de blazen bij een klein youtube filmpje, dan wanneer ik een HD-film converteer. Slechtste stukje software ooit.HTML5 voor de win!!

    dat is grappig, want YouTube gebruikt tegenwoordig html 5.

  15. @Kaassoufle:

    Ja.. er is een speciale html 5 site.. alleen dit is nog beta en is niet wat je voorgeschoteld krijgt als je naar http://www.youtube.com gaat. Dit moet je aanzetten via http://www.youtube.com/html5 en is niet met elke browser beschikbaar..

  16. @Kaassoufle:
    Bij nog lang niet alle filmpjes.

  17. Origineel geplaatst door Jeroen Wienen
    @Kaassoufle: Bij nog lang niet alle filmpjes.

    En ook alleen als je het inschakelt.

  18. Origineel geplaatst door kees
    Ik ben echt nog steeds niet onder de indruk…

    Ik deel je mening.

  19. Kaassoufle zei op 4 juli 2010 om 12:11
    F

    Origineel geplaatst door joopieej
    Geen interesse. Ik verheug me op de dag dat we van die troep af zijn. M’n MacBook begint harder de blazen bij een klein youtube filmpje, dan wanneer ik een HD-film converteer. Slechtste stukje software ooit.HTML5 voor de win!!
    dat is grappig, want YouTube gebruikt tegenwoordig html 5.

    Alleen de beta werkt met HTML 5

  20. @Kaassoufle:

    Je kan bepaalde filmpjes in html5 variant zien ja, maar lang niet alle. Ook is het zo dat standaard de flashplayer wordt geladen.

    p.s. Waarom zijn mensen nog niet onder de indruk? Ik ben vooral benieuwd naar de impact op de batterij en op de cpu belasting/temperatuur. Maar daar kan je nog geen mening over vormen d.m.v. dit filmpje.

  21. Persoonlijk vindt ik “geen Java” op de iPad erger dan dat gemis aan Flash.

  22. Van op een bepaald standpunt is heel dat HTML gedoe ook rotzooi… Hoeveel wegen zijn ze daar nu niet ingegaan, naast HTML5 heb je ook nog XHTML 2.0, waarbij de inhoud gescheiden wordt van de layout. Niet zo lang geleden schakelden de webdevelopers massaal over naar XHTML 1.1 omdat het veel semantischer is. Nu keert men weer terug naar de HTML tak, waarbij HTML5 nog lang niet in final versie zit. Dat is waar het probleem zit, veel grote producenten gaan hun eigen implementatie pushen in hun eigen HTML5-renderkit, wat voor problemen zijn er op deze manier niet ontstaan vroeger bij de browsers. Het ene wordt niet juist weergegeven door het andere, geen enkele renderkit geeft altijd exact hetzelfde weer (bv. gecko vs webkit), wat weer voor de nodige perikelen zorgt bij webdevelopers (Internet Explorer 6-hel, anyone?)

    Flash is oorspronkelijk gestart als vector gebaseerde animaties. Een groot (discutabel) minpunt aan flash is dat bij elke nieuwe player alles compatibel moet zijn met oudere flash-swf exports, flash player 10.0 moet een swf kunnen afspelen dat gemaakt is in Flash 1.0. Discutabel, want aan de ene kant goede compability, aan de andere kant een redelijke overhead.
    Een ander discussiepunt is het zogenaamd indexeren van flash, met de recente flash tools en opties is er momenteel geen probleem om iets te bouwen dat indexeerbaar is, de developers moeten hier dan wel gebruik van maken.

    Om terug te komen op de browser-hel, moet je ook kunnen toegeven dat de flashplayer je flashbestand overal op dezelfde manier toont. Dit komt mede doordat Adobe de enige is die de flashplayer-plugins maakt, wat weer discutabel een goed of slecht iets is, maar dan vooral op vlak van open geest, niet op technisch vlak. Voor linux bestaan er wel opensource flash players zoals gnash. Hoe dan ook, als Apple gebruiker zou het raar zijn als je dit een valabel discussiepunt vindt, Apple doet net hetzelfde (alles moet gebeuren via het brakke iTunes)

    Ik zie wel in dat het opensourcen van de flashplayer voordelen kan hebben (op vlak van features & efficiëntie) maar het nadeel zal dan wel de compatibility issues zijn tussen de verschillende flash players. Dan zal je als flashdeveloper dezelfde nadelen hebben als de doorsnee webdeveloper, nadat je het flashbestand aangemaakt hebt, moet je het nog eens controleren in verschillende flashplayers of het goed werkt. Elke zichzelf respecterende webdeveloper moet om deze reden ook hun creatie uittesten in zowel Internet Explorer, als in een Webkitbrowser en ook een Gecko-browser, als het voor een breed publiek is, moet zelfs ook nog Internet Explorer 6 support erbij zitten waardoor je soms lelijke hacks moet toepassen om ervoor te zorgen dat alles overal juist weergegeven wordt…

    Het gaat er ook om wat je wilt doen, ga je vooral geanimeerd te werk, dan heb je een veel betere werkset bij Flash. Is de data/tekstinhoud het belangrijkst, kies dan XHTML 1.1
    Als je HTML5 kiest, voor bv de video tag, zorg er dan ook voor dat je een flash-alternatief voor je video hebt voor browsers die nog geen HTML5 ondersteunen (Internet Explorer, met nog steeds het grootste marktaandeel) en dit wordt in de praktijk zeker gedaan, zo heb je meestal na de video tag ook een div-container met class=”fallback” om deze alternatieve content weer te geven…
    Nog een groot nadeel van die video-tag, het ene kamp van de browsermarkt kiest voor de H.264 standaard (waarbij het algauw onder een restrictieve licentie zit) en het andere kamp zal gebruikmaken van WebM, zo zal de ene browser de video’s standaard niet kunnen afspelen die de andere codec vereisen, wat weer voor extra verdeeldheid zorgt.

    Het mes van HTML5 vs flash snijdt dus aan beide kanten.
    Trouwens, als je het nog niet door had, de juiste vergelijking is eigenlijk HTML5-browsers vs flash player. Op vlak van weergave wint flash het van alle browsers (zie maar hoe webkit de pagina’s anders rendert dan gecko en ie9 en hoeveel tests er ondertussen al niet bestaan om de weergave uit te testen en zie ook hoe geavanceerd de tools zijn die je hebt om animaties te maken in flash), op vlak van resourceverbruik winnen de browsers (goede flash sites worden trouwens grotendeels gescript in actionscript met aparte klasses, deze sites verbruiken dan veel minder cpu dan de doorsnee flash sites die je ziet op het internet), aan de andere kant moet Adobe eigenlijk eens werk maken aan betere hardware acceleratie waardoor het verbruik op cpu sterk kan dalen. De hardwarefabrikanten kunnen hieraan meehelpen, net zoals er hardware decoders bestaan voor H.264, kunnen er ook hardware implementaties/chips gemaakt worden om flash af te spelen en dit zal het cpu-verbruik laten zakken tot 0%, de gespecialiseerde chip zal dan ook veel minder energie verbruiken doordat het hardware geoptimaliseerd is. Zo’n chips voor video-codecs (en ook flash) zijn dus uitermate geschikt voor mobiele systemen die een lange batterijlevensduur nodig hebben… (voorlopig worden deze soort chips vooral gebruikt bij HTPC’s, de Atom/ION systeempjes voor je media center)

    Het ene mag eigenlijk het andere niet uitsluiten, je kan perfect flash implementeren in HTML5 pagina’s, wat weer een sterk voordeel is van flash en weer aantoont dat het een flash vs browser dillemma is in plaats van flash vs html5.

  23. Dan moet je het ook niet nemen@kees:

  24. Dan ga jij niet bankieren of beleggen? Wat dat is bijna altijd flash en wat jij niet wil laat mij koud Steve Junior@joopieej:

  25. @Dbr: bedankt voor de uitgebreide uitleg en mening.

  26. @Guitardude:

    Steve zei ook dat het heel erg batterij zou vreten… Slurpen is een beter woord

  27. Nice, had het niet zo soepel verwacht. Gaat stukken soepeler dan op elk ander mobiel device met Flash zo te zien.

    Houdt ons op de hoogte van de ontwikkelingen! 😀

  28. Origineel geplaatst door Daejji
    @Guitardude:Steve zei ook dat het heel erg batterij zou vreten… Slurpen is een beter woord

    Steve zegt ook dat we over 3 jaar met de iphone 5 kunnen vliegen..

  29. @Dbr
    Goed genuanceerd verhaal.
    Maar het zal de Flash-haters niet aanspreken.
    Fanboys: Proficiat, de batterijvriendelijke Blauwe Legosteen blijft jullie vriend.
    Andere Apple-gebruikers: Bravo de reis-, auto, en 200+ andere commerciële branches worden bereikbaar.
    Nu nog Javascript..

  30. Thanks Dbr

    Ik zeg niet dat ik het hele verhaal snap maar het is fijn om eens een goed verhaal te lezen zonder dat personen mekaar afmaken.Jou uitleg is precies waar het hele forum eigenlijk omdraait….

  31. Mialeidende titel idd..dus vd 3g hoef ik niks te verwachten dus?

  32. @arjan:
    dat is een aanname.

    HTML5 heeft namelijk multitouch support die verder gaat dan scrollen tappen en zoomen.

  33. ben benieuwd hoe het werkt en hoe de reacties zijn van mensen die het straks gaan installeren.

    Wat je ook van flash vind het blijft een niet te ontkennen technologie.

  34. @sjourd: Dat is niet niet waar. Niet alle browsers die zeggen HTML5 te ondersteunen implementeren ook die multitouch eigenschappen… Een brwoser die HTML5 zegt te ondersteunen zegt eigenlijk ‘we ondersteunen een deel, niet alles’ De Flash 10.1 player ondersteunt overigens wel multitouch, maar dan moet zo’n spel wel voor de flash 10.1 player worden ontwikkeld.

  35. @Pim Brussee:
    Misschien moet je dan s een beetje surfen op je iphone nitwit…
    Jij hebt zeker ook natte dromen over steve?

  36. Mijn Ipad loopt er prima op…

    Ik heb het gedownload met downloader en geinstalleerd met ifile voor de kenners die vraagt of ie het moet installeren met: Installer, dus helemaal geen moeilijk dpkg -u etc. gedoe.

    Als je hierna de websites met flash bekijkt zie je op de plaatsen van flash, het flash logo. Als je op die logos klikt start ie de flash animatie op..

    Ik vind dit top zo hoef je ze niet te bekijken/downloaden,
    gewoon on demand werkt prima…

  37. leuk dat voor trogdor voor t voorbeeld is gebruikt!
    iedereen naar http://www.homestarrunner.com! hype! hype!

  38. Werkt het al op 3GS? Of is het al uit? Als dat zo is ga ik zeker jailbreaken!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.