BGR blijft bij standpunt dat e-mailwisseling Steve Jobs echt is

Boy Genius Report beweert dat de mailwisseling tussen Steve Jobs en Jason Burford echt is. BGR-oprichter Jonathan Geller heeft het Google-account van de tipgever geanalyseerd.

iphone 4 steve jobsBGR heeft een bericht gepubliceerd, waarin ze aangeven dat de e-mailwisseling tussen Steve Jobs en een boze klant echt is. Apple’s PR-afdeling beweerde eerder dat de bewuste mailtjes niet waren geschreven door Steve Jobs. Maar BGR zegt dat ze nogmaals de mailheaders hebben gecheckt en hebben geverifieerd dat ze afkomstig zijn van de Apple-servers. Daarmee weten we nog steeds niet of Jobs de e-mailberichten zelf heeft geschreven.


Het zou ook een assistent kunnen zijn, waardoor Apple PR’s beweringen dat Steve Jobs niet de auteur is van de e-mailtjes, nog steeds klopt. Apple vertelde Fortune dat Steve Jobs de mailtjes niet heeft gestuurd. Later verifieerde Engadget dat nog eens bij Apple PR, waarbij duidelijk werd gemaakt door Apple dat het om een hoax ging. Daarmee geven ze in feite aan dat de assistent-schrijft-email-verklaring ook niet kan kloppen.

Helaas voor BGR hebben ze enigszins de schijn tegen: ze hebben een financieel belang bij de juistheid van het verhaal, aangezien tipgever Jason Burford eerder met het verhaal (en financiële eisen) bij andere blogs zou hebben aangeklopt. BGR heeft inmiddels toegegeven dat er geld in het spel is. Ook maakte BGR een fout door de uitspraak “it’s just a phone” aan Steve Jobs toe te wijzen, waarna de tipgever ze meermaals benaderde om die fout recht te zetten.

BGR-oprichter Jonathan Geller heeft zich er nu persoonlijk mee bemoeid: hij heeft de e-mailheaders geanalyseerd en mocht met toestemming Burford’s Google Apps-account doorneuzen. Geller geeft aan dat Burford inderdaad een bedrag van een paar honderd dollars vroeg, in ruil voor de mailwisseling.

De gebeurtenis zelf is uiteindelijk niet zo interessant: een boze klant klaagt over de ontvangstproblemen van de iPhone 4 en zegt een mailwisseling met Jobs te hebben gehad. Wat wel kwalijk is, is dat het de gang van zaken bij grote internationale blogs blootlegt. Gebruikers die niet meer alleen met Steve Jobs mailen voor persoonlijke roem en aandacht, maar die er ook een slaatje uit proberen te slaan. En een PR-afdeling van Apple, waarvan we nog steeds niet weten of ze hebben gelogen. Wat te denken van blogs die bij elke wending van het verhaal nu moeten toegeven dat ze het de vorige keer waarschijnlijk fout hadden? En lezers die gelukkig ook wel weten dat we al die ‘mailtjes van Steve Jobs’ niet te serieus moeten nemen.

Reacties: 16 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.