China is Apple’s op één na grootste afzetmarkt

China is nu de tweede afzetmarkt van Apple. Alleen de Verenigde Staten zouden nog belangrijker zijn. Het land is verantwoordelijk voor 16 procent van Apple's omzet.

Apple Store PekingGisteravond maakte Apple zijn kwartaalcijfers bekend. We kwamen erachter dat Apple minder iPhones, maar meer iPads heeft verkocht in het vierde fiscale kwartaal van 2011. Een aantal interessante feiten kwam ook aan het licht. Zo is China op het moment Apple’s op één na grootste afzetmarkt. Het land zorgt voor 16 procent van Apple’s omzet. Dit komt neer op 4,5 miljard dollar.

China’s aandeel in Apple’s verkopen is aanzienlijk gegroeid: het aandeel van China in de totale omzet is met 270 procent gegroeid ten opzichte van vorig jaar. In 2009 was China goed voor slechts twee procent van Apple’s markt. Waar deze gigantische groei aan is te danken, is niet duidelijk. Tim Cook zei tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers dat er vanuit Apple nooit sprake is geweest van een grootschalige aanval op de Aziatische markt. In China vind je zes Apple Stores en tweehonderd resellers, waardoor het winkelnetwerk vergelijkbaar is met de Verenigde Staten. In veel andere landen vind je minder winkels.

Niet alleen in China ging het beter. Brazilië groeide met 118 procent en Rusland was volgens Cook een “veelbelovend” land. Ook in het Midden-Oosten ziet Apple kansen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 19 oktober 2011, 11:37
Categorie Apple
Onderwerpen apple, china, markt, verkopen

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.