Apple vraagt hulp van iPhone 4S-gebruikers om batterijproblemen op te lossen

Apple schakelt gebruikers in om de oorzaken van korte batterijduur op de iPhone 4S te achterhalen. Bij sommige mensen loopt de batterij extreem snel leeg. Via een diagnoseprogramma probeert Apple de oorzaak te vinden.

iphone-batterij-icoonTwee weken nadat de iPhone 4S op de markt kwam, barst de traditionele klachtenregen over de batterijduur los. Bij elke belangrijke update van iOS en bij elke nieuwe iPhone komen ze terug, maar deze keer is het bij sommige gebruikers wel heel extreem. Het probleem bij de korte accuduur van de iPhone 4S zou wel eens te maken kunnen hebben met locatiediensten die voortdurend op de achtergrond actief zijn.

Via Instellingen > Locatievoorzieningen kun je zien voor welke apps continu je locatie in de gaten houden. Heb je veel apps geïnstalleerd, dan kan dit uitgroeien tot een behoorlijke lijst. Een paars pijltje geeft aan of de locatiebepaling op de achtergrond actief is. Het kan zin hebben om dit voor bepaalde apps uit te schakelen. Zo bleek op mijn iPhone de app Roamler op de achtergrond actief te zijn, terwijl ik helemaal niet van plan ben om de komende dagen opdrachten uit te voeren.

iphone locatie systeemBlader je omlaag in de locatie-instellingen, dan kun je via de optie ‘Systeem’ nog meer functies van de locatiediensten uitschakelen. Omdat deze instellingen standaard deel uitmaken van iOS 5, kunnen ook gebruikers van de iPhone 4 en 3GS ze uitschakelen om de batterijduur te verlengen. Er zijn mensen die beweren dat in iOS 5 GM een bug is geslopen, waarbij de locatiebepaling voor het instellen van de tijdzone constant actief blijft. Schakel je dit uit, dan zul je tijdens het reizen wel automatisch je tijdzone (en je klok) moeten aanpassen, maar het kan een spectaculaire verbetering van je batterijduur opleveren.

Toch is daarmee het probleem met de kortere accuduur van de iPhone 4S niet definitief opgelost. Net als bij eerdere klachten over de batterijduur blijkt een kleine groep gebruikers er extreem veel last van te hebben, terwijl de meerderheid van de gebruikers niets bijzonders merkt. Apple blijkt daarom achter de schermen contact te hebben gezocht met gebruikers, die last hebben van extreem korte batterijduur. Apple vraagt deze gebruikers om een diagnose-app te installeren, waarmee het verloop van de accuduur te volgen is. Dit werd ontdekt door de krant The Guardian, nadat een Brit die online klaagde over zijn batterijduur werd benaderd door Apple. “Ik kreeg een telefoontje van een senior engineer, die vertelde dat hij mijn posting had gelezen en daarom op zoek is naar gebruikers om data te verzamelen”, zegt de man. De Brit merkte dat zijn batterijduur elk uur met 10% omlaag ging. Bij oudere iPhones kan dat voorkomen, omdat de batterij niet meer in topconditie is. Maar bij een gloednieuwe iPhone is dat uitzonderlijk, als je het toestel niet op extreme wijze gebruikt. De Apple-engineer vroeg naar het gebruikspatroon van de klagende Brit en vroeg ook of hij een app wilde installeren, waarmee gegevens over het batterijgebruik geregistreerd worden. In voorgaande jaren heeft Apple wel vaker met diagnoseprogramma’s gewerkt, die gebruikers moesten installeren. Volgens de Brit gaf de engineer toe dat er sprake is van een probleem en dat Apple nog geen idee heeft waar het probleem zit.

Gelukkig is er maar een kleine groep gebruikers, die last heeft van een extreem snel leeglopende batterij. Wel is de informatie die Apple over de batterij van de iPhone 4S verstrekt heeft, nogal moeilijk te bevatten. De spreektijd via 3G is met een uur toegenomen, maar de standby-tijd is vreemd genoeg afgenomen van 300 naar 200 uur. Discussies op het gebruikersforum van Apple leveren honderden reacties op. Gek genoeg wordt er in Nederland nauwelijks geklaagd over batterijduur, al kan dat te maken hebben met het feit dat de meeste Nederlanders en Belgen hun iPhone 4S nog maar een paar uur in bezit hebben.

Sommige bezitters van een iPhone 4S hebben het probleem opgelost door hun iPhone compleet opnieuw in te richten (in tegenstelling tot het terugzetten van een back-up van hun iPhone 4). Het probleem zou ook te maken kunnen hebben met het nieuwe Berichtencentrum in iOS 5, waardoor er constant meldingen binnenkomen van diensten als Foursquare en Facebook. Die verklaring lijkt alleen niet zo logisch, omdat iOS 4.x ook al voortdurend notificaties op je scherm toonde. Een andere boosdoener zou het adresboek kunnen zijn, waarbij de gegevens worden gesynchroniseerd met iCloud, MobileMe of Google Contacts. Het opnieuw instellen van deze diensten loste bij sommige mensen het probleem op. De nieuwe spraakassistent Siri lijkt niet de kortere batterijduur te veroorzaken. Wel zou je de ‘Houd bij oor’-functie kunnen uitschakelen, waardoor Siri steeds via de nabijheidssensor in de gaten houdt of je de iPhone bij je oor houdt.

We zijn benieuwd hoe Nederlandse en Belgische iPhone 4S-bezitters de batterijduur van het nieuwe toestel ervaren. Daarbij maken we bewust alléén een vergelijking met de iPhone 4, aangezien oudere toestellen een batterij hebben die door vele laadcycli niet meer als vanouds functioneert.

Omdat het weinig zin heeft om de batterijprestaties van een 3 jaar oude iPhone 3GS te vergelijken met een gloednieuwe batterij van een iPhone 4S, hebben we in deze poll – bewust! – alleen de meest recente iPhone 4 met de nieuwste iOS-versie genoemd. Heb je een oudere iPhone, dan kun je de poll helaas niet invullen. Maar je kunt natuurlijk nog steeds je mening geven in de reacties. Leg daarbij wel even uit waarom de batterij van jouw oude iPhone nog steeds in nieuwstaat is.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 29 oktober 2011, 13:52
Categorieën Achtergrond, iDevices
Onderwerpen batterij, iPhone 4s

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.